Władza i służba w Ewangeliach; ujęcie mimetyczne WT-FOA-WSEU
Na całość kursu składają się zajęcia w cyku czteroletnim, którego kanwę stanowi teoria mimetyczna Girarda spajająca wykłady z antropologii, teologii biblijnej i dogmatyki. Na pierwszym roku podejmowane są zagadnienia początków Izraela, następnie okres Drugiej Świątyni, na trzecim – synoptyczne i Pawłowe ujęcie nowości Jezusa Chrystusa, na czwartym – Janowa wizja zbawienia człowieka. Ponadto, po ogólnym wprowadzeniu, w ciągu trzech kolejnych lat Autorzy kursu korzystają z trójfunkcyjnej hipotezy Georgesa Dumézila dotyczącej kultury europejskiej, rozważając kryzys w świecie idei, kwestię przywództwa oraz konkretną, duszpasterską pomoc.Z punktu widzenia teologii katolickiej, w centrum zainteresowania stoi istota praktykowania siedmiu sakramentów, obejmujących całokształt życia ludzkiego i skoncentrowanych wokół Eucharystii.
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Student zapoznaje się z teorią Girarda jako refleksją nad podstawową cechą ludzkiej natury, tzn. nad silną skłonnością do naśladownictwa. Po zakończeniu kursu potrafi wyjaśnić fakt opierania religijnych tradycji na mechanizmie prześladowczym, ułatwiającym kontrolowanie rywalizacji zagrażającej bytowi społeczności. Uzasadnia, że prawdą o człowieku nie są indywidualizm i przekonanie o swojej samowystarczalności, ale interdywidualność i interpodmiotowość. Potrafi sformułować nowe wnioski odnośnie do znaczenia sakramentów. Rozpoznaje wpływ tradycji indoeuropejskiej oraz hellenistyczny na religię żydowską. Wykazuje, że przezwyciężenie prześladowczego zachowania stanowi zasadniczy cel ludzkich zmagań.
Kryteria oceniania
Stała ocena pracy studenta na podstawie udziału w dyskusji. Kolokwium zaliczeniowe, sprawdzające umiejętność wykorzystania teorii mimetycznej do interpretacji wybranych zagadnień z sakramentologii, apokaliptyki i procesów sekularyzacyjnych.
Literatura
Bailie, G., Violence Unveiled: Humanity at the Crossroads, New York: Crossroad 1999.
Budzik S., Czy Chrystus był „kozłem ofiarnym”? René Girard i jego interpretacja ofiary, STV 35,1 (1997), s. 49-70.
Budzik S., Dramat Odkupienia. Kategorie dramatyczne w teologii na przykładzie R. Girarda, H.U. von Balthasara i R. Schwagera, Tarnów 1997, s. 29-128.
Girard R., Kozioł ofiarny, Łódź 1987.
- Dawna droga, którą kroczyli ludzie niegodziwi, tłum. M. Goszczyńska, Warszawa 1992.
- Sacrum i przemoc, tłum. M. i J. Plecińscy, t. 1, Poznań 1993; t. 2 Poznań 1994 .
- Widziałem szatana spadającego z nieba jak błyskawica, tłum. E. Burska, Warszawa 2002.
- Początki kultury, tłum. M. Romanek, Kraków 2006.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: