Seminarium naukowe WT-FOA-S
Studenci przedstawiają na wspólnym spotkaniu własną próbę recenzji przeczytanej pracy, co wydatnie pomaga im zaprezentować konkretny zakres swoich zainteresowań. Następnie redagują i składają promotorowi na piśmie krótką prezentację wybranego tematu pracy, który w połowie roku jest zatwierdzany przez Radę Wydziału. Kolejnym etapem są zajęcia poświęcone opracowaniu planu pracy, tj. jej podziału na rozdziały i paragrafy. Opiekun naukowy podaje studentom zasady ogólne prowadzące do sformułowania poprawnego planu rozdziałów pracy, piszą roboczą wersję Wstępu, którą publicznie prezentują, celem naniesienia poprawek, a także sporządzają Bibliografię, według przyjętego podziału na źródła, literaturę przedmiotu, lub opracowania oraz literaturę pomocniczą. Zapoznają się również z zasadami stosowania odnośników i języka naukowego. Czynią to pisząc pierwszy rozdział pracy, który przed zaliczeniem roku powinien być zaakceptowany przez promotora.
W etapie finalnym sukcesywnie prezentują kolejne rozdziały i paragrafy pracy, przy czym promotor udziela im konsultacji i konkretnych wskazówek oraz koryguje błędy i niedociągnięcia. Warunkiem zaliczenia roku dla studentów studiów stacjonarnych jest napisanie i odbiór pracy, natomiast dla studentów studiów niestacjonarnych i alumnów WSD warunek ten jest spełniony na roku VI. Alumni są ponadto zobowiązani przekazać jeden egzemplarz oprawionej pracy do Biblioteki seminaryjnej. Seminaria naukowe, aż do momentu finalizacji pracy i wyznaczenia terminu jej obrony - na ostatnim roku studiów - mają w zasadzie charakter spotkań indywidualnych.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Efekty kształcenia
Obrona rozprawy i zwieńczenie studiów doktoranckich uzyskaniem dyplomu.
Kryteria oceniania
Zaliczenia semestrów na podstawie realizacji kolejnych etapów pracy.
Praktyki zawodowe
Prowadzenie seminarium ma także na uwadze udoskonalenie umiejętności dyskusji naukowych, prowadzonych w formie ustnej i pisemnej, z umiejętnością prezentowania wyników badań (referat, artykuł, publikacja naukowa).
Literatura
B.J.F. Lonergan, Metoda w teologii, Warszawa 1976
J. Myśków, Elementy metodyki pracy naukowej, "Studia Theologica Varsaviensia", 21(1983) nr 1, s. 221-259.
M. Ozorowski, Przewodnik pisania pracy naukowe, Warszawa 1997
Kijas Z., Wprowadzenie do myślenia teologicznego, Kraków 2005.
H. Seweryniak, Metodyka uczenia się i pisania prac dyplomowych, Płock 2000
R.J. Marzano; D.E. Paynter, Trudna sztuka pisania i czytania, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne 2004.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: