Starotestamentowe proroctwa, figury i symbole maryjne WT-FN-SPFS
Zakres tematyczny obejmuje:
Status questionis mariologii Starego Testamentu. Wyjaśnienie podejścia metodologicznego stosowanego na wykładzie.
Proroctwo Rdz 3,15 w aspekcie mariologicznym
Proroctwo Iz 7,14 w aspekcie mariologicznym
Proroctwo Mich 5,1-5 w aspekcie mariologicznym
Matriarchinie ST w typologii mariologicznej
Starotestamentowe symbole maryjne
Mariologia ST w świetle egzegezy kanonicznej
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Punkty ECTS
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
EK 1 Po zakończeniu zajęć student ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie egzegezy i interpretacji fragmentów Starego Testamentu, w których znajdują się proroctwa, figury i symbole maryjne (TD-W02).
EK 2 W zakresie umiejętności student analizuje i poddaje krytyce hipotezy różnych autorów oraz potrafi zastosować do analizy badanych tekstów poznane na zajęciach techniki literackie pozwalające wskazać i zinterpretować wątki mariologiczne Starego Testamentu (TD-U06).
EK 3 W zakresie kompetencji społecznych student jest otwarty na różne punkty widzenia, kreatywny w osobistym wykorzystaniu zdobytej wiedzy i umiejętności do lektury tekstów mariologicznych Starego Testamentu (TD-K03).
Opis ECTS:
Udział w zajęciach: 12 godzin.
Praca własna studenta oraz konsultacje z prowadzącym: 18 godzin.
Razem: 30 godzin = 1 ECTS.
Kryteria oceniania
EK nr 1 określany jako "doktorant ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę w zakresie egzegezy i interpretacji fragmentów Starego Testamentu, w których znajdują się proroctwa, figury i symbole maryjne".
Na ocenę:
Ndst (2): Nie ma wiedzy odnośnie do zagadnień literackich, historycznych i teologicznych związanych z egzegezą i interpretacją fragmentów Starego Testamentu zawierających wątki mariologiczne.
Dst (3): Dostatecznie zna zagadnienia interpretacyjne z zakresu egzegezy i interpretacji tekstów mariologicznych ST.
Db (4): Dobrze zna zagadnienia literackie, historyczne i teologiczne związane z egzegezą i interpretacją tekstów mariologicznych ST.
Bdb (5): Ma dużą erudycję w poruszaniu się w zagadnieniach literackich, historycznych i teologicznych dotyczących egzegezy i interpretacji fragmentów mariologicznych ST.
EK nr 2 określany jako "analizuje i poddaje krytyce hipotezy różnych autorów oraz potrafi zastosować do analizy badanych tekstów poznane na zajęciach techniki literackie pozwalające wskazać i zinterpretować wątki mariologiczne Starego Testamentu"
Na ocenę:
Ndst (2): Nie umie zastosować poznanych kryteriów metodologicznych do analizy wybranych, wchodzących w zakres wykładu, fragmentów ST.
Dst (3): Jest w stanie zastosować najprostsze kryteria metodologiczne (literackie, historyczne i teologiczne) do interpretacji wskazanych fragmentów ST.
Db (4): Potrafi przeprowadzić poprawną egzegezę wskazanych tekstów z mariologicznych ST w oparciu o poznane na wykładzie kryteria metodologiczne.
Bdb (5): Umie precyzyjnie i kreatywnie zastosować poznane kryteria metodologiczne do analizy wskazanych tekstów mariologicznych ST.
EK nr 3 określany jako jest otwarty na różne punkty widzenia, kreatywny w osobistym wykorzystaniu zdobytej wiedzy i umiejętności do lektury tekstów mariologicznych Starego Testamentu"
Na ocenę:
Ndst (2): Doktorant jest zamknięty na wszystkie inne punkty widzenia, prócz tego, który przyjmuje za jedyny prawdziwy, nie potrafi wykorzystać zdobytej wiedzy i umiejętności w relacjach z innymi.
Dst (3): Jest mało otwarty na różne punkty widzenia, mało kreatywny w wykorzystaniu zdobytej wiedzy, nie potrafi aplikować poznanych zasad interpretacji do lektury tekstów innych niż omawiane na zajęciach.
Db (4): Jest otwarty na różne punkty widzenia, kreatywny w wykorzystaniu wiedzy i umiejętności zdobytych podczas wykładu, umiejętnie aplikuje zdobyte narzędzia badawcze do lektury różnych tekstów.
Bdb (5): Jest bardzo otwarty na wszechstronną i wieloaspektowa ocenę badanych zagadnień, kreatywny w wykorzystaniu zdobytej wiedzy i umiejętności.
Weryfikacja efektów kształcenia odbywać się będzie na dwóch etapach: 1) esej napisany na wskazany przez prowadzącego temat związany z interpretacją utworów będących przedmiotem wykładu; 2) ustny egzamin podczas sesji.
Literatura
Literatura podstawowa:
Biblia Hebraica Stuttgartensia, wyd. E. Elliger, W. Rudolph, Stuttgart 1990.
Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu (Biblia Tysiąclecia), opr. zespół biblistów polskich z inicjatywy benedyktynów tynieckich, wyd. 5, Poznań 2000.
S. Manelli, The Mistery of the Blessed Virgin Mary in the Old Testament, w: M. Miravalle (red.), Mariology. A Guide for Priests, Deacons, Seminarians, and Consecrated Persons, Missouri 2007.
Literatura uzupełniająca:
I. de la Potterie, Maryja w tajemnicy Przymierza, Wydawnictwo Księży Marianów 2000.
J. Kudasiewicz, Matka Odkupiciela, Kielce 1991.
J. Kudasiewicz, Biblijna droga pobożności maryjnej, Kielce 2002.
Cz. Bartnik, Matka Boża, Lublin 2012.
.
Roberts Gaventa B., Mary. Glimpses of the Mother of Jesus, Minneapolis 1999.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: