Teologia dogmatyczna - Chrystologia, Mariologia, Eklezjologia, Soteriologia WT-FLR-TDC
W nawiązaniu do Soboru Watykańskiego II teologia posoborowa wyniosła ideę komunii do rangi eklezjologicznej idei przewodniej. Kościół jest jednością komunii. Już to odniesione do Kościoła przyporządkowanie wykracza poza sam Kościół. Otóż kiedy jest mowa o Kościele w sensie komunii, odnosi się to przecież właściwie do głównej linii całej historii zbawienia tj. do prawdy, iż ludzie w Duchu przez Chrystusa mogą mieć dostęp do Ojca. Kościół jako taki jest wspierany przez Boską Trójcę, jest niejako jej "ikoną" (LG 1,4). Dlatego można uważać komunię za podstawową zasadę i kluczowe pojęcie całej wiary chrześcijańskiej i całej dogmatyki. Niniejszy wykład eklezjologii jest próbą zarysu w perspektywie komunijnej. Dlatego teść eklezjologii komunijnej nie idzie jakąś "szczególną drogą", lecz podkreśla, łączy i systematyzuje szeroko akceptowany materiał dzisiejszej eklezjologii dogmatycznej, tak że poprzez teologiczno-eklezjologiczną ideę przewodnią, jaką jest komunia, otrzymuje on własny kształt.
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu teologii systematycznej, zwłaszcza fundamentalnej, dogmatycznej i moralnej. Ma pogłębioną wiedzę o współczesnych dokonaniach, ośrodkach i szkołach badawczych w zakresie teologii oraz ogólną wiedzę o nich w zakresie filozofii. Potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej. Posiada umiejętność interpretowania podstawowych źródeł teologicznych, z wykorzystaniem tekstów obcojęzycznych. Potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych, wytworów kultury w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym. Interesuje się dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie teologii.
Kryteria oceniania
1)Ek_1: potrafi kompetentnie korzystać z terminologii i zna zagadnienia poruszane w ramach wykładu
- na ocenę 2 (ndst) nie zna podstawowych terminów i systematyzacji
- na ocenę 3 (dost) poprawnie wykorzystuje podstawowe terminy i przedstawia podstawowe zagadnienia, stanowiące treść wykładu
- na ocenę 4 (db) potrafi przedstawić podstawowe problemy zawarte w wykładzie z uwzględnieniem przyjętych systematyzacji i kontekstu historycznego
- na ocenę 5 (bdb) potrafi wykorzystywać zdobyte pojęcia i wiedzę teologicznych dla oceny rożnych współczesnych problemów
2)Ek-2: potrafi prezentować i dyskutować treści zawarte w wykładzie;
- na ocenę 2 (ndst) nie potrafi w najprostszy sposób odnieść się do treści zawartych w wykładzie
- na ocenę 3 (dost) poprawnie prezentuje podstawowe problemy zawarte w wykładzie
na ocenę 4 (db) efektywnie prezentuje zdobytą wiedzę, dokonuje analiz i porównań
na ocenę 5 (bdb) - potrafi efektywnie prezentować i analizować zdobytą wiedzę
3)EK-3
na ocenę 2 (ndst) nie widzi wpływu zagadnień teologicznych zawartych w wykładzie na sposób rozumienia świata przez człowieka
na ocenę 3 (dost) pobieżnie analizuje problemy trynitarno-kreatologiczne, często odwołując się do wiedzy popularnej, przytaczając funkcjonujące w społeczeństwie schematy myślowe
na ocenę 4 (db) dostrzega zachodzące procesy społeczne i w ich kontekście potrafi korzystać ze zdobytej wiedzy, podejmuje sensowne, świadome decyzje
na ocenę 5 (bdb) uważnie śledzi zachodzące zmiany, formułuje wnioski i samodzielne hipotezy.
Egzamin ustny na koniec semestru
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest osiągniecie wszystkich założeń efektów kształcenia. O ocenie pozytywnej z przedmiotu decyduje liczba uzyskanych punktów z
testu: dst-dst plus - 50-60%, db-db plus - 60-85%, bdb - 85-100%
obecności na zajęciach: dst - od 60%, db 60-95%, bdb - 95-100%
Literatura
Podręczniki: GRZEGORZ STRZELCZYK, Traktat o Jezusie Chrystusie, (dogmatyka t. 1), Biblioteka Więzi, Warszawa 2005; - MICHAŁ PALUCH OP, Traktat o zbawieniu, (dogmatyka, t. 3), Biblioteka Więzi, Warszawa 2006; A. CZAJA, Traktat o Kościele, (dogmatyka, t.2), Biblioteka Więzi, Warszawa 2006; E. ADAMIAK, Traktat o Maryi, (dogmatyka, t.2), Biblioteka Więzi, Warszawa 2006; COURTH F., Mariologia - Maryja Matka Jezusa, w: Podręcznik teologii dogmatycznej, red. W. Beinert, tł. W. Szymona, Kraków 1999, 43-205.
Kasper W., Jezus Chrystus, tł. B. Białecki, Pax, Warszawa 1983.
Kudasiewicz J., Jezus historii a Chrystus wiary, Lublin 1997; Kulisz J., Jezus w świetle historii, Warszawa 1989; Nossol A., Chrystus naszym pojednaniem, Opole 1997; Pelikan J., Jezus przez wieki, tł. A. Pawelec, Kraków 1993; Adamiak E., Milcząca obecność, Warszawa 1999; Beinert W., Drogi i bezdroża mariologii, Warszawa 1993; Jan Paweł II, Matka Odkupiciela - Tekst i komentarze, C.S. Napiórkowski (red.), Lublin 1993; Kudasiewicz J., Matka Odkupiciela, Kielce 1996.
Cordes P.J., Communio. Utopia czy program, tł. C. Widła, Warszawa 1996; Congar Y.M.J., Kościół jako sakrament zbawienia, Warszawa 1980; Lubac de H., Medytacje o Kościele, Kraków 1997.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: