Historia Kościoła WT-FLR-HK
1. Reformacja protestancka w Europie.
2. Katolicka reforma Kościoła.
3. Oświecenie i Kościół katolicki.
4. Kościół katolicki w okresie rewolucji francuskiej i wojen napoleońskich.
5. Kościół katolicki w okresie Oświecenia i rozbiorów państwa polskiego.
6. Kościół katolicki w okresie restauracji.
7. Stolica Apostolska i jej działalność w latach 1914-1990.
8. Kościół katolicki wobec systemów totalitarnych XX w.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć student posiada w zakresie wiedzy:
TMA_W01 - pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej w zakresie historii Kościoła, którą jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w działalności profesjonalnej.
TMA_W14 - rozumie kulturotwórczą rolę Kościoła i teologii, zarówno w aspekcie historycznym, jak i społecznym.
TMA_W18 - pogłębioną wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi oraz o procesach zmian zachodzących w kręgu kultur będących pod wpływem chrześcijaństwa, zwłaszcza w odniesieniu do roli chrześcijaństwa w kształtowaniu się kultury Europy.
W zakresie umiejętności:
TMA_U12 - potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne oraz wzajemne relacje między zjawiskami społecznymi.
W zakresie kompetencji społecznych:
TMA_K01 - ma krytyczną świadomość poziomu własnej dojrzałości osobowej, nabytej wiedzy i umiejętności.
TMA_K05 - ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów.
Opis ECTS:
Udział w wykładach - 15 godzin,
Konsultacje z prowadzącym - 10 godz.
Praca własna studenta - 35 godzin.
Razem 60 godzin = 2 ECTS
Kryteria oceniania
TMA_W01 określany jako "posiada pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej w zakresie historii Kościoła, którą jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w działalności profesjonalnej".
Na ocenę:
Ndst (2): nie posiada podstawowej wiedzy o specyfice przedmiotowej i metodologicznej w zakresie historii Kościoła.
Dst (3): zna kluczowe pojęcia z zakresu przedmiotowym i metodologicznym historii Kościoła.
Db (4): poprawnie identyfikuje specyfikę przedmiotową i metodologiczną historii Kościoła.
Bdb (5): precyzyjnie identyfikuje specyfikę przedmiotową i metodologiczną historii Kościoła.
TMA_W14 - określany jako "rozumie kulturotwórczą rolę Kościoła i teologii, zarówno w aspekcie historycznym, jak i społecznym".
Ndst (2): Nie rozumie kulturotwórczej roli Kościoła w aspekcie historycznym.
Dst (3): zna najważniejsze funkcje Kościoła w jego kulturotwórczym oddziaływaniu.
Db (4): Poprawnie identyfikuje kulturotwórczą rolę Kościoła w aspekcie historycznym.
Bdb (5): Precyzyjnie identyfikuje kulturotwórczą rolę Kościoła w aspekcie historycznym.
TMA_W18 - określany jako "posiada pogłębioną wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi oraz o procesach zmian zachodzących w kręgu kultur będących pod wpływem chrześcijaństwa, zwłaszcza w odniesieniu do roli chrześcijaństwa w kształtowaniu się kultury Europy".
Ndst (2): Nie potrafi określić między strukturami i instytucjami społecznymi oraz o procesach zmian zachodzących w kręgu kultur będących pod wpływem chrześcijaństwa.
Dst (3): potrafi określić podstawowe relacje między strukturami i instytucjami społecznymi oraz o procesach zmian zachodzących w kręgu kultur będących pod wpływem chrześcijaństwa.
Db (4): Poprawnie określa relacje między strukturami i instytucjami społecznymi oraz o procesach zmian zachodzących w kręgu kultur będących pod wpływem chrześcijaństwa.
Bdb (5): Precyzyjnie określa relacje między strukturami i instytucjami społecznymi oraz o procesach zmian zachodzących w kręgu kultur będących pod wpływem chrześcijaństwa.
TMA_U12 - określany jako "potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne oraz wzajemne relacje między zjawiskami społecznymi".
Ndst (2): Nie potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne oraz wzajemne relacje między zjawiskami społecznymi,
Dst (3): Jest w stanie interpretować i wyjaśniać podstawowe i najważniejsze zjawiska społeczne oraz wzajemne relacje między zjawiskami społecznymi.
Db (4): Prawidłowo interpretuje i wyjaśnia zjawiska społeczne oraz wzajemne relacje między zjawiskami społecznymi.
Bdb (5): Precyzyjnie i wyczerpująco interpretuje i wyjaśnia zjawiska społeczne oraz wzajemne relacje między zjawiskami społecznymi.
TMA_K01 - określane jako "ma krytyczną świadomość poziomu własnej dojrzałości osobowej, nabytej wiedzy i umiejętności".
Ndst (2): Nie posiada krytycznej świadomości poziomu własnej dojrzałości osobowej, nabytej wiedzy i umiejętności.
Dst (3): Posiada wystarczającą posiada krytyczną świadomość poziomu własnej dojrzałości osobowej, nabytej wiedzy i umiejętności.
Db (4): Posiada dobrą świadomość poziomu własnej dojrzałości osobowej, nabytej wiedzy i umiejętności.
Bdb (5): Posiada pełną świadomość poziomu własnej dojrzałości osobowej, nabytej wiedzy i umiejętności.
TMA_K05 - określane jako "ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów".
Ndst (2): nie ma świadomości złożoności rzeczywistości i nie rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów.
Dst (3): Posiada wystarczającą świadomości złożoności rzeczywistości i nie rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów.
Db (4): Posiada dobrą świadomośćś złożoności rzeczywistości i nie rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów.
Bdb (5): Posiada pełną świadomość złożoności rzeczywistości i nie rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów.
Metoda weryfikacji efektów kształcenia: egzamin końcowy.
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest osiągnięcie wszystkich założonych efektów kształcenia.
Literatura
Literatura podstawowa:
Kumor B., Historia Kościoła. Cz. 5: Czasy nowożytne. Rozłam w chrześcijaństwie zachodnim, Lublin 1984.
Kumor B., Historia Kościoła. Cz. 6: Czasy nowożytne. Kościół w okresie absolutyzmu i Oświecenia, Lublin 1985.
Kumor B., Historia Kościoła. Cz. 7: Czasy najnowsze 1815-1914. Okres restauracji, odrodzenia religijnego i centralizmu papieskiego. Kościół wobec kwestii społecznej i nowoczesnej kultury. Podział Kościoła bizantyjskiego. Rozbicie w protestantyzmie, Lublin 1991.
Literatura uzupełniająca:
Deszczyńska M., Polskie kontroświecenie, Warszawa 2011.
Kumor B., Ustrój i organizacja Kościoła polskiego w okresie niewoli narodowej (1772-1918), Kraków 1980.
Najnowsza historia Kościoła. Katolicy i Kościoły chrześcijańskie w czasie pontyfikatu Jana Pawła II (1978-2005), red. E. Guerriero i M. Impagliazzo, Kraków 2006.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: