Ewangelie synoptyczne WT-FLR-EWS1
Powstanie, historyczność i rodzaj literacki Ewangelii według Formgeschichte i we współczesnym ujęciu katolickim.
Kwestia synoptyczna. Typy rozwiązań w biblistyce XIX i XX w.
Teoria dwóch źródeł i teoria św. Augustyna.
Kompozycja Ewangelii św. Mateusza. Autor. Język. Czas powstania.
Rodzaj literacki.
Tematy teologiczne.
Ewangelia dziecięctwa Jezusa według Mateusza.
Chrzest i kuszenie Jezusa.
Kazanie na Górze.
Mowa misyjna (Mt 10,5-42) i mowa w przypowieściach (Mt 13).
Mowa eschatologiczna (Mt 24-25).
Autor, adresaci, czas powstania, rodzaj literacki, Ewangelii Marka.
Język, struktura Ewangelii Marka.
Zmiany redakcyjne Markowe ze względu na adresatów.
Chrystologia Marka.
Królestwo Boże i sekret mesjański.
Egzegeza wybranych fragmentów.
Autor, czas powstania i adresaci Ewangelii św. Łukasza.
Zagadnienia literackie. Historyczność i rodzaj literacki.
Tematy teologiczne. Jezus Zbawiciel uniwersalny. Ewangelia społeczna.
Duch Święty i modlitwa. Radość i pokój. Eklezjologia.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
K_W01: student ma ogólną wiedzę nt. Ewangelii synoptycznych (proces powstawania; kwestia synoptyczna);
K_W02: student potrafi omówić problem autorstwa, data i miejsca powstania każdej z trzech Ewangelii synoptycznych;
K_W03: student zna strukturę każdej z trzech Ewangelii synoptycznych.
K_U01: student potrafi przeprowadzić lekturę egzegetyczną Mt 10,5-42; Mt 19,1-9; Mk 1,1; 12,1-12;
K_U02: student potrafi nakreślić główne linie teologiczne w Ewangelii św. Łukasza:
K_U03: student orientuje się w problematyce chrystologicznej w Ewangelii św. Marka;
K_U04: student potrafii wyjaśnić różnice między Ewangeliami Dziecięctwa u Mateusza i Łukasza.
K_K01: student potrafi korzystać z synopsy;
K_K02: student zna podstawowe wydania synopsy w języku polskim;
K_K03: student potrafii wykorzystać program komputerowy BibleWorks do analizy fragementów synoptycznych;
K_K04: student potrafi w sposób rzeczowy i racjonalny przeprowadzić lekturę egzegetyczną;
K_K05: student potrafi wypowiadać swe myśli w sposób kulturalny, wsłuchując się w argumenty strony przeciwnej.
Kryteria oceniania
Formą pomiaru i oceny pracy studenta jest egzamin ustny:
Na ocenę 2 (ndst.): student nie potrafi wykazać się ogólną wiedzą nt powstawania Ewangelii synoptycznych (K_W01) i nie zna ich struktury (K_W03);
Na ocenę 3 (dst.): K_W01; K_W03; K_U04; K_K01;
Na ocenę 4 (db.): K_W01; K_W02; K_W03; K_U01; K_U04; K_K01; K_K03;
Na ocenę 5 (bdb.): K_W01; K_W02; K_W03; K_U01; K_U03; K_U04; K_K01; K_K02; K_K03.
Praktyki zawodowe
Nie przewiduje się
Literatura
M. Bednarz, Ewangelie synoptyczne, Tarnów 1994.
A. Kowalczyk, Wpływ typologii oraz tekstów Starego Testamentu na redakcję Ewangelii Mateusza, Pelplin 2004.
R. Bartnicki, Ewangelie synoptyczne, Warszawa 2003.
S. Gądecki, Wstęp do Ewangelii synoptycznych, Gniezno 1992.
A. Kowalczyk, Geneza Ewangelii Marka, Pelplin 2004.
J. Kudasiewicz, Ewangelie synoptyczne dzisiaj, Warszawa 1986.
A. Paciorek, Ewangelia według świętego Mateusza. Rozdziały 1-13, Częstochowa 2005.
R. Meynet, Czytaliście św. Łukasza? Przewodnik, który prowadzi do spotkania, Kraków 1998.
E. Szymanek, Wykład Pisma Świętego Nowego Testamentu, Poznań 1990.
S. Włodarczyk, Święty Łukasz. Teolog historii zbawienia, Częstochowa 1995.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: