Synteza teologii dogmatycznej WT-FK-SD
Treści merytoryczne:
1. Wielka godność człowieka w świetle objawienia Bożego: stworzenie na obraz i podobieństwo Boże.
2. Grzech pierworodny i jego skutki (błędy i nauka Kościoła).
3. Tajemnica Trójcy Świętej (rozwój dogmatu).
4. Tajemnica Słowa Wcielonego (unia hipostatyczna i jej konsekwencje).
5. Tajemnica Odkupienia.
6. Boże Macierzyństwo Maryi.
7. Maryja w tajemnicy Kościoła.
8. Dzieło usprawiedliwienia człowieka grzesznego (wiara – nadzieja – miłość).
9. Kościół jako zgromadzenie eucharystyczne (rola sakramentów w życiu Kościoła).
10. Treść artykułu: „Wierzę w życie wieczne”.
Metody oceny:
prezentacji syntezy biblijno-teologicznej podstaw całej dogmatyki
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć student
w zakresie wiedzy:
EK 1 – ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu teologii dogmatycznej – mariologii (TMA_W06);
- ma pogłębioną wiedzę o współczesnych dokonaniach, ośrodkach i szkołach badawczych w zakresie teologii dogmatycznej – mariologii (TMA_W13)
w zakresie umiejętności:
EK 2 – potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej (TMA_U01);
- posiada umiejętność interpretowania podstawowych źródeł teologicznych z zakresu mariologii, z wykorzystaniem tekstów oryginalnych (TMA_U04)
w zakresie kompetencji społecznych:
EK 3 – interesuje się dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie teologii (TMA_K08).
Opis ECTS:
Aktywny udział w zajęciach: 20 godz.
Praca własna studenta: 20 godz.
Konsultacje z prowadzącym: 10 godz.
Razem: 50 godz. = 4 ECTS
Kryteria oceniania
EK nr 1 ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu teologii dogmatycznej
Na ocenę:
Ndst (2): nie zna podstawowych wiadomości teol. dogm.
Dst (3): zna podstawowe wiadomości o historii rozwoju dogmatów
Db (4): wykazuje orientacje w podstawach biblijnych jak i w rozwoju dogmatów, a także zna podstawową wykładnie nauczania posoborowego
Bdb (5): posiada precyzyjne informacje o podstawach biblijnych dogmatów, zna bardzo dobrze historyczny rozwój dogmatów a także potrafi dokonać właściwej syntezy traktatów dogmatycznych
EK nr 2 posiada umiejętności badawcze w zakresie teologii, obejmujące zwłaszcza analizę biblijnych i teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów
Ndst (2): Nie potrafi interpretować tekstu i ukazać syntezy teologicznej
Dst (3): dokonuje prostej interpretacji tekstu i wyszczególnia podstawowe elementy jego przesłania
Db (4): Dobrze interpretuje tekst i wykazuje jego zasadnicze myśli.
Bdb (5): Wykazuje się szeroką umiejętnością interpretacji tekstu biblijnego i teologicznego, umie powiązać korespondujące ze sobą teksty, potrafi dokonać głębokiej syntezy teologicznej z odniesieniem do całości traktatów dogmatycznych
EK nr 3 ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów Na ocenę:
Ndst (2): nie widzi powiązań tekstu dla innych dyscyplin teologicznych i ośrodków badawczych
Dst (3): Dokonuje pobieżnych powiązań tekstu z życiem człowieka i pozostałymi dyscyplinami teologicznymi.
Db (4): potrafi wskazywać zasadnicze związki tekstu biblijnego i teologicznego z otaczającą go rzeczywistością, zdaje sobie sprawę ze znaczenia jego orędzia dla innych dziedzin i widzi możliwość wykorzystania wiedzy tych dziedzin
Bdb (5): Dostrzega wielopłaszczyznowe odniesienie teologii dogmatycznej do egzystencji człowieka, wykazuje pełną świadomość przydatności przesłania dla innych dyscyplin poza-teologicznych. Zdaje sobie sprawę z możliwości wykorzystywania wiedzy innych dziedzin teologicznych
Metody oceny:
prezentacji syntezy biblijno-teologicznej podstaw całej dogmatyki
Literatura
CZAJA, A., "Traktat o Kościele", w : Dogmatyka. T. 2., Warszawa, 2006, Biblioteka "Wiêzi", ss.289-543.
Dzieci Soboru zadają pytania, red. Z. Notowski, Warszawa 1996
GŁOWA, St. opr. et BIEDA, Ig. opr., Breviarium Fidei. Wybór doktrynalnych wypowiedzi Kościoła, Poznañ, Księgarnia Wojciecha, 1997.
LEGRAND, H., Initiation à la pratique de la théologie, Paris, Cerf, publié sous la direction de: Lauret, B. et Refoulé, Fr., 1993, t. III, Dogmatique 2
LUBAC, H. De Katolicyzm, Kraków 1988
MAJEWSKI, J., Wprowadzenie do teologii dogmatycznej, w : Dogmatyka. T. 1., Warszawa, 2005, Biblioteka "Wiêzi", ss.5-234.
NAPIÓRKOWSKI, St. C OFMConv, Jak uprawiaæ teologię, Wrocław, 1994
RAHNER, K., Podstawowy wykład wiary, Pax, W-wa, 1987
RATZINGER, J., BALTHASAR, H. U. von, et GRABER, R., Dlaczego właśnie Ona ? Soborowa teologia maryjna, Warszawa 1991
RATZINGER, J., Eschatologia. Śmierś i życie wieczne, Poznañ, Księgarnia świętego Wojciecha, 1984
SOBÓR WATYKAŃSKI II. Konstytucje, dekrety, Deklaracje, Pallottinum.
ZUBERBIER, A., Teologia dzisiaj, Katowice 1975
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: