Stary Testament - Księgi Prorockie WT-FK-KP
1. Pojęcie profetyzmu na starożytnym Bliskim Wschodzie.
2. Specyfika profetyzmu izraelickiego.
3. Opisy powołań prorockich.
4. Formy wypowiedzi proroków.
5. Prorocy przedwygnaniowi i ich orędzie.
6. Prorocy okresu wygnania i ich orędzie.
7. Prorocy okresu odbudowy i ich orędzie.
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
w zakresie wiedzy:
EK 1 – ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu teologii biblijnej (TMA_W05);
w zakresie umiejętności:
EK 2 – posiada umiejętności badawcze w zakresie teologii, obejmujące zwłaszcza analizę tekstów filozoficznych, biblijnych i teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów (TMA_U02);
w zakresie kompetencji społecznych:
EK 3 – ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów (TMA_K05).
Opis ECTS:
Aktywny udział w zajęciach: 16 godz.
Praca własna studenta: 20 godz.
Konsultacje z prowadzącym: 10 godz.
Razem: 46 godz. = 4 ECTS
Kryteria oceniania
EK nr 1 ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu teologii biblijnej
Na ocenę:
Ndst (2): nie zna podstawowych wiadomości o literaturze profetycznej
Dst (3): zna podstawowe wiadomości o prorokach i ich orędziu
Db (4): wykazuje orientacje w przesłaniu ksiąg prorockich i potrafi ukazywać je na tle epoki, zna zasadnicze proroctwa biblijne i ich przesłanie
Bdb (5): posiada precyzyjne informacje o prorokach, ich księgach oraz przesłaniu, zna bardzo dobrze tło historyczne ksiąg, umie wskazać rozwój orędzia prorockiego w po-szczególnych epokach biblijnego Izraela, ma syntetyczne spojrzenie na teologię ksiąg prorockich.
EK nr 2 posiada umiejętności badawcze w zakresie teologii, obejmujące zwłaszcza analizę tek-stów filozoficznych, biblijnych i teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów
Ndst (2): Nie potrafi interpretować tekstu i ukazać syntezy myśli prorockiej
Dst (3): dokonuje prostej interpretacji tekstu i wyszczególnia podstawowe elementy jego przesłania
Db (4): Dobrze interpretuje tekst i wykazuje jego zasadnicze myśli.
Bdb (5): Wykazuje się szeroką umiejętnością interpretacji tekstu biblijnego, umie powiązać korespondujące ze sobą teksty, potrafi dokonać głębokiej syntezy myśli prorockiej z odniesieniem do całego przesłania orędzia biblijnego.
EK nr 3 ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów Na ocenę:
Ndst (2): nie widzi powiązań tekstu z rzeczywistością egzystencjalną, nie dostrzega zna-czenia tego tekstu dla innych dyscyplin teologicznych
Dst (3): Dokonuje pobieżnych powiązań tekstu z życiem człowieka i pozostałymi dyscy-plinami teologicznymi.
Db (4): potrafi wskazywać zasadnicze związki tekstu biblijnego z otaczającą go rzeczywi-stością, zdaje sobie sprawę ze znaczenia jego orędzia dla innych dziedzin i widzi możli-wość wykorzystania wiedzy tych dziedzin dla głębszego zrozumienia Biblii.
Bdb (5): Dostrzega wielopłaszczyznowe odniesienie Biblii do egzystencji człowieka, wy-kazuje pełną świadomość przydatności jej przesłania dla innych dyscyplin teologicznych i poza-teologicznych. Zdaje sobie sprawę z możliwości wykorzystywania wiedzy innych dziedzin dla zrozumienia tekstu biblijnego
Metoda weryfikacji efektów kształcenia: egzamin końcowy.
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest osiągnięcie wszystkich założonych efektów kształcenia.
O ocenie pozytywnej z przedmiotu decyduje liczba uzyskanych punktów z:
- obecności na zajęciach: dst – od 60%; db – 60-95%, bdb – 95-100%.
Literatura
Literatura podstawowa:
- Harrington W.J., Klucz do Biblii, Warszawa 1984.
- Brzegowy T., Prorocy Izraela, cz I, Tarnów 1999.
- Brzegowy T., Prorocy Izraela, cz II, Tarnów 2003.
- Brzegowy T., Frankowski J., Gołębiewski M, Wielki świat starotestamentalnych proroków I. Od początków profetyzmu do Niewoli Babilońskiej, Wprowadzenie w myśl i we-zwanie ksiąg biblijnych, t. 4, Warszawa 2001.
- Brzegowy T., Gołębiewski M., Strus A., Wielki świat starotestamentalnych proroków II. Od Niewoli Babilońskiej i proroctw Deutero-Izajasza do apokaliptyki Daniela, Wprowadzenie w myśl i wezwanie ksiąg biblijnych, t. 5, Warszawa 2001.
- Stachowiak L., Wstęp do Starego Testamentu, Poznań 1990.
Literatura uzupełniająca:
- Shanks H, Starożytny Izrael. Od Abrahama do zburzenia Świątyni Jerozolimskiej przez Rzymian, Warszawa 2007.
- Stachowiak L., Prorocy – słudzy słowa, Katowice 1980.
- Marconcini B., Księga Izajasza, Kraków 2000.
- Jelonek T., Prorocy Starego Testamentu, Kraków 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: