Katecheza dorosłych WT-FK-KDO
1. Określenie statusu metodologicznego katechezy dorosłych.
2. Zarys historii katechezy dorosłych.
3. Wpływ Soboru Watykańskiego II na rozwój katechezy doro-słych.
4. Dokumenty Kościoła na temat katechezy dorosłych.
5. Znaczenie katechezy dorosłych: wymiar pedagogiczny i kultu-ralny.
6. Znaczenie katechezy dorosłych: wymiar pastoralny.
7. Dorosły: jego rozwój ludzki i chrześcijański.
8.. Poznawanie charakteru rozwoju człowieka dorosłego na przykładzie wybranych teorii, szczególnie z dziedziny psychologii rozwoju (E. Eriksona, D. Levinsona, R. Kegana i innych).
9. Cele katechezy dorosłych na poziomie indywidualnym i ekle-zjalnym
10. Cele na poziomie eklezjalnym: w kierunku nowej koncepcji Kościoła
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć student
w zakresie wiedzy:
EK 1 –: rozumie ogólne pojęcie katechezy, aby na tej podstawie określić cele katechezy dorosłych i ich kryteria doboru. Wskazuje praktyczne aspekty celów katechezy dorosłych i przenosi je w rzeczywistości Kościoła, życia społecznego i kultury. Zna, określa, rozróżnia treści tej katechezy. Zna i charakteryzuje rozwój religijny człowieka dorosłego, jak i poszczególne teorie na ten temat.
w zakresie umiejętności:
EK 2 -: analizuje podstawowe cele i treści katechezy dorosłych. Ocenia ich znaczenie dla rozwoju człowieka dorosłego, jak rów-nież dla rozwoju Kościoła. Korzysta z odpowiednich źródeł czy dokumentów w tej mierze.
w zakresie kompetencji społecznych:
EK 3 –: docenia znaczenie właściwie sformułowanych celów w katechezie dorosłych i przenosi je w pracę wychowawczą Kościoła. Postrzega potrzebę znajomości rozwoju religijnego człowieka dorosłego dla efektywnego prowadzenia pracy wychowawczej z dorosłymi.
Opis ECTS:
Aktywny udział w zajęciach: 16 godz.
Praca własna studenta: 10 godz.
Konsultacje z prowadzącym: 10 godz.
Razem: 36 godz. = 4 ECTS
Kryteria oceniania
EK nr
1 określany jako " student zna podstawowe cele, zadania i treści katechezy dorosłych"
Na ocenę:
Ndst (2): nie zna celów, zadań i treści katechezy dorosłych
Dst (3): zna i wymienia podstawowe cele, treści i zadania kate-chezy
Db (4): Wymienia cele, treści i zadania katechezy dorosłych w ich odniesieniu do rozwoju religijnego człowieka dorosłego i Kościo-ła.
Bdb (5): precyzyjnie zna kryteria doboru celów, treści i zadań katechezy dorosłych, a także potrafi wskazać, w jaki sposób katecheza dorosłych przyczynia się do odnowy Kościoła.
EK nr 2 określany jako "potrafi posługiwać się celami, treściami i metodami katechezy dorosłych dla oceny i programowania katechezy dorosłych"
Ndst (2): nie potrafi odnieść się do celów, zadań, treści i metod katechezy dorosłych w ich funkcji tworzenia katechezy
Dst (3): posiada elementarną orientację odnośnie do krytycznego ustosunkowania się co do możliwości programowania katechezy poprzez jej cele, zadania, treści i metody
Db (4): potrafi ocenić przydatność celów, treści i metod do reali-zacji zadań związanych z katechezą dorosłych
Bdb (5): potrafi zaprojektować katechezę dorosłych, umiejętnie wykorzystując cele, treści, zadania i metody.
EK nr 3 określany jako "przekonanie o sensie i wartości działań na rzecz katechezy dorosłych"
Ndst (2): nie ma przekonania o sensie i wartości działań na rzecz tworzenia katechezy dorosłych
Dst (3): ma świadomość potrzeby działań na rzecz katechezy dorosłych
Db (4): dostrzega i formułuje cele i zadania katechezy dorosłych, także w aspekcie potrzebnych dla rozwoju dorosłego treści.
Bdb (5): ma świadomość konieczności tworzenia katechezy dorosłych w celu rozwoju religijnego dorosłego oraz wspólnoty Kościoła.
Metoda weryfikacji efektów kształcenia: egzamin końcowy.
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest osiągnięcie wszystkich założonych efektów kształcenia.
O ocenie pozytywnej z przedmiotu decyduje liczba uzyskanych punktów z:
- obecności na zajęciach: dst – od 60%; db – 60-95%, bdb – 95-100%.
Literatura
Literatura podstawowa:
- Międzynarodowa Rada do Spraw Katechezy, Katecheza doro-słych we wspólnocie chrześcijańskiej. Niektóre linie i ukierunko-wania, Watykan 1990, wyd. polskie WAM, Kraków 2001
- Katecheza dorosłych we wspólnocie Kościoła, red. K. Misiaszek, Warszawa 2002.
Literatura uzupełniająca:
-- D. Kurzydło, Koncepcja katechezy dorosłych we współczesnych dokumentach Kościoła, Kraków 2003.
- K. Misiaszek, Katecheza dorosłych, w: Katechetyka szczegółowa, red. J. Stala, Tarnów 2003, s. 218-254.
- A. Walulik, Edukacyjne wspomaganie dorosłych w refleksji nad życiem, Kraków 2012.
- P.-A. Giguere, Dorosły człowiek, dojrzała wiara, Kraków 1997;
- J. Kraszewski, Katecheza dorosłych wypełnieniem katechizacji dzieci i młodzieży, AK 2(2002), s. 290-308.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: