Pedagogika WT-FG-PE
A. Wykłady:
- Metodologiczna sytuacja współczesnej pedagogiki – między technicznością a twórczością.
- Edukacja pasywna i edukacja aktywna. Problem podmiotowości nauczyciela i ucznia w procesie kształcenia i wychowania
- Wybrane podstawowe pojęcia i zjawiska w pedagogice (socjalizacja – wychowanie – kształcenie – edukacja – manipulacja – indoktrynacja).
- Edukacja adaptacyjna i emancypacyjna. Rozwój jako naczelna kategoria edukacji emancypacyjnej.
- Ideologie edukacyjne a proces wychowania.
- Personalizm jako filozoficzne źródło pedagogiki chrześcijańskiej. Podstawowe założenia edukacji personalistycznej.
- Psychologiczne teorie rozwoju człowieka i ich pedagogiczne implikacje.
- Teoria rozwoju poznawczego J. Piageta i teoria rozwoju moralnego L. Kohlberga – pedagogiczne aspekty problemu.
- Psychologiczne koncepcje człowieka a kształcenie i wychowanie. Behawioryzm i poznawcza koncepcja człowieka a organizacja procesu edukacji.
B. Ćwiczenia:
- „Dziecko niezwykłe” w szkole. Aspekty pracy wychowawczej z uczniem szczególnie uzdolnionym, z dzieckiem niepełnosprawnym intelektualnie i z uczniem z deficytami osobowościowymi na katechezie
- Problem uspołecznienia szkoły - szkolnictwo publiczne i niepubliczne. Katecheza w szkle publicznej i niepublicznej
- Alternatywne rozwiązania dotyczące wychowania w polskiej szkole
- Rodzina jako trzeci podmiot w procesie kształcenia i wychowania.
-Współpraca katechety i rodziny w chrześcijańskim wychowaniu dzieci i młodzieży.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Znajomość podstawowych kategorii, zagadnień i działów pedagogiki oraz jej teoretycznego zaplecza
Kryteria oceniania
Egzamin: 60% poprawnych odpowiedzi w teście [w tym odpowiedzi na pytania dotyczące przeczytanej lektury]
Literatura
T. Gordon, Wychowanie bez porażek. Warszawa 2007.
T. Hejnicka-Bezwińska, Pedagogika ogólna, Warszawa 2008.
S. Hessen, Podstawy pedagogiki, Warszawa 2001.
S. Kunowski, Podstawy współczesnej pedagogiki, Warszawa 2007..
Z. Marek, Podstawy wychowania moralnego, Kraków 2005.
Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Pedagogika – podręcznik akademicki, Warszawa 2003.
M. Nowak, Podstawy pedagogiki otwartej, Lublin 2000.
M. Nowak, Teorie i koncepcje wychowania, Warszawa 2008.
B. Śliwerski, Współczesne teorie i nurty wychowania, Kraków 2010.
L. Turos (red), Pedagogika ogólna i subdyscypliny, Warszawa 2001.
Do wyboru przez studenta
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: