Teoria poznania WT-FB-TP2
dziedzina i dyscyplina nauki - Filozofia. Teoria Poznania
rok studiów/semestr – I
liczba godzin zajęć dydaktycznych - 30
metody dydaktyczne–wykład z wykorzystaniem internetu
punkty ECTS - 4
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
W1. Słuchacz ma ugruntowaną wiedzę z zakresu teorii poznania (epistemologii), jej związku z innymi działami filozofii i teologii, a także wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej teologii, któą jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w działalności profesjonalnej - TMA_W01; P7S_WG.
W2. Ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę, obejmującą teorię i metodologię teologii, dającą możliwość specjalizacji w ramach studiów trzeciego stopnia - TMA_W04; P7S_WG.
W3. Ma gruntowną znajomość zasad interpretacji tekstów, zwłaszcza tekstu teologicznego - TMA_W15; P7S_WG,=.
Umiejętności
U1. Student potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej - TMA_01; P7S_UW.
U2. Posiada podstawowe umiejętności badawcze w zakresie dyscyplin pomocniczych teologii - TMA_U03; P7S_UW.
U3. Potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych, wytworów kultury w celu określania ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym - TMA_U08; P7S_UW.
Kompetencje społeczne
K1. Słuchacz potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania i potrafi przewidywać wielokierunkowe skutki swojej działalności - TMA_K04; P7S_KK, P7S_KK.
K2. Ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów - TMA_K05; P7S_KO.
K3. Identyfikuje i rozstrzyga dylematy - zwłaszcza doktrynalne i etyczno-moralne - związane z życiem indywidualnym i społecznym - TMA_K06, P7S_KK, P7S_KO.
Kryteria oceniania
Egzamin
Literatura
Literatura podstawowa:
Jan Woleński, Epistemologia
Stanisław Judycki, Epistemolologia,
Antoni Stępień, Wprowadzenie do teorii poznania,
AJDUKIEWICZ K., Zagadnienia i kierunki filozofii: teoria poznania, metafizyka, Kęty 2003.
BUCZYŃSKA-GAREWICZ H., Prawda i złudzenie. Esej o myśleniu, Kraków 2008.
HETMAŃSKI M., Epistemologia informacji, Kraków 2013.
JANECZEK S., STAROŚCIC A. (red.), Epistemologia, Lublin 2015.
JUDYCKI S., Świadomość i pamięć. Uzasadnienie dualizmu antropologicznego, Lublin 2004.
JUDYCKI S., Umysł i synteza.Argument przeciwko naturalistycznym teoriom umysłu, Lublin 1999.
KUREK Ł., Dualizm przekonań, Kraków 2016.
STĘPIEŃ A.B., Studia i szkice filozoficzne, t. I-III, Lublin 1999, 2001, 2015.
WOLEŃSKI J., DĄBROWSKI A. (red.), Metodologiczne i teoretyczne problemy kognitywistyki, Kraków 2014.
ZIEMIŃSKA R., Epistemologia Rodericka M. Chisholma, Bydgoszcz 1998.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: