Teologia moralna fundamentalna WT-FB-TMF
Przedmiot obejmuje następujące treści programowe:
Ogólna charakterystyka współczesnych wyzwań moralnych;
Wstępna charakterystyka przedmiotu (założenia metodologiczne, zarys dziejów, odnowa posoborowa teologii moralnej);
Antropologia teologicznomoralna. Powołanie chrześcijańskie i współczesny spór o człowieka;
Normatywny wymiar powołania Bożego – prawo moralne a ludzka wolność;
Chrześcijańska wizja sumienia;
Czyn ludzki jako odpowiedź na powołanie;
Zarys aretologii;
Hamartiologia – grzech jako odmowa realizacji powołania;
Nawrócenie jako przemiana moralna i rzeczywistość religijna
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W_01Student definiuje terminy z zakresu teologii moralnej fundamentalnej
W_02Student wskazuje i wyjaśnia wybrane fakty i zjawiska oraz kluczowe zagadnienia teologicznomoralne
U_01Student porównuje moralność chrześcijańską z innymi ujęciami życia moralnego oraz teologię moralną z innymi dyscyplinami normatywnymi
U_02Student identyfikuje, analizuje i rozwiązuje wybrane problemy moralne
Kryteria oceniania
Metody i kryteria oceniania:
Ocena niedostateczna
(W) Student nie definiuje kluczowych terminów oraz nie wskazuje podstawowych zagadnień z zakresu teologii moralnej fundamentalnej
(U) Student nie potrafi objaśnić istoty moralności chrześcijańskiej oraz umiejscowić teologii moralnej pośród innych dziedzin wiedzy
Ocena dostateczna
(W) Student definiuje niektóre terminy z zakresu teologii moralnej fundamentalnej oraz identyfikuje problematykę moralną w wybranych faktach i zjawiskach bez należytego wyjaśnienia
(U) Student charakteryzuje moralność chrześcijańską oraz uzasadnia potrzebę teologicznej refleksji nad nią
Ocena dobra
(W) Student definiuje większość terminów z zakresu teologii moralnej fundamentalnej oraz tłumaczy kluczowe zagadnienia teologicznomoralne
(U) Student porównuje moralność chrześcijańską z innymi typami moralności oraz posługuje się odpowiednimi przesłankami w ocenie moralnej
Ocena bardzo dobra
(W) Student definiuje wszystkie wymagane terminy z zakresu teologii moralnej fundamentalnej oraz kwalifikuje pod względem moralnym wskazane problemy
(U) Student identyfikuje cechy moralności chrześcijańskiej oraz katolickiej teologii moralnej i korzysta ze wskazanych przez nią zasad w rozwiązywaniu wybranych problemów
Literatura
Jan Paweł II. Encyklika Veritatis splendor (1993).
Sobór Watykański II. Konstytucja duszpasterska o Kościele Gaudium et spes.
Katechizm Kościoła Katolickiego. Poznań 1994, nr 1691-1876.
Jan Paweł II – Encyklopedia nauczania moralnego. Red. J. Nagórny, K. Jeżyna. Radom 2005.
Podręczniki:
S. Olejnik. Teologia moralna fundamentalna. Włocławek 1998.
I. Mroczkowski. Teologia moralna. Definicja – przedmiot – metoda. Płock 2011.
J. Piegsa. Człowiek – istota moralna. T. 1: Teologia moralna fundamentalna. Opole 2002.
E.C. Merino, R.G. de Haro. Teologia moralna fundamentalna. Kraków 2004.
Synowie w Synu. Teologia moralna fundamentalna. Red. R. Tremblay, S. Zamboni. Tłum. B. Widła. Warszawa 2009.
T. Trigo. Teologia moralna fundamentalna. Tłum. K. Chorzewska. Kielce 2021.
J. Zabielski. Podstawy chrześcijańskiej moralności. Teologia moralna fundamentalna. Białystok 2013.
S.T. Pinckaers. Źródła moralności chrześcijańskiej. Tłum. A. Kuryś. Poznań 1994.
A. Kokoszka. Teologia moralna fundamentalna. Tarnów 2001.
W. Polak. Powołani w Chrystusie. Zarys teologii moralnej fundamentalnej. Gniezno 1996.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: