Teologia moralna szczegółowa życia społecznego WT-FB-TM1
Przedmiot obejmuje następujące treści programowe:
Integralny charakter posłannictwa Kościoła;
Krytyka skrajnych modeli życia społecznego;
Chrześcijańska wizja świata i wspólnoty międzyludzkiej;
Podstawowe zasady życia społecznego: zasada personalistyczna, zasada pomocniczości, zasada dobra wspólnego, kategoria uczestnictwa – uczestnictwo w duchu solidarności i sprzeciwu;
„Czworobok Janowy” – miłość, sprawiedliwość, prawda i wolność u podstaw życia społecznego;
Dobra zewnętrzne osoby oraz postawy im przeciwne;
Prawo własności w kontekście powszechnego przeznaczenia dóbr;
Praca ludzka: istota i znaczenie, podstawowe wymiary pracy, prawa człowieka pracy, humanizacja i personalizacja pracy zawodowej, praca a odpoczynek;
Zagrożenia komunikacji społecznej; zjawisko umasowienia mediów i jego następstwa dla procesu komunikacji;
Prawda jako fundament komunikacji społecznej, wymagania moralne w dziedzinie komunikacji;
Obowiązek prawdomówności i aspekty moralne kłamstwa, problematyka sekretu
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W_01 Student definiuje i rozpoznaje podstawowe zagadnienia i problemy moralne w zakresie życia społecznego
W_02 Student ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę z teologii moralnej społecznej
W_03 Student ma rozszerzoną wiedzę na temat dylematów współczesnej cywilizacji, do których odnosi się nauczanie Kościoła katolickiego w tym o człowieku jako podmiocie życia społecznego, a także zna wybrane koncepcje człowieka i świata oraz rozumie interakcje pomiędzy wiarą a rozumem zwłaszcza w zakresie życia społecznego
U_01Student potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje dotyczące współczesnych problemów etycznospołecznych z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej i zasad nauki społecznej Kościoła.
U_02 Student potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne oraz wzajemne relacje między nimi pod kątem ich moralnej oceny
K_01 Student identyfikuje i rozstrzyga dylematy — zwłaszcza doktrynalne i moralne — związane z życiem indywidualnym i społecznym
K_02Student potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania i potrafi przewidywać wielokierunkowe skutki swojej działalności zwłaszcza w zakresie życia społecznego
Kryteria oceniania
Ocena niedostateczna
(W) Student nie definiuje kluczowych terminów oraz nie wskazuje podstawowych zagadnień z zakresu etykiżycia społecznego
(U) Student nie potrafi objaśnić chrześcijańskiej koncepcji życia społecznego oraz umiejscowić katolickiej nauki społecznej pośród innych dziedzin wiedzy
(K) Student nie identyfikuje moralnych problemów życia społecznego
Ocena dostateczna
(W) Student definiuje niektóre terminy z zakresu teologii moralnej społecznej oraz identyfikuje problematykę moralną w wybranych faktach i zjawiskach bez należytego ich wyjaśnienia
(U) Student charakteryzuje społeczny wymiar moralności chrześcijańską oraz uzasadnia potrzebę teologicznej refleksji nad nim
(K) Student formułuje niektóre dylematy życia społecznego, ale nie potrafi ich rozstrzygnąć
Ocena dobra
(W) Student definiuje większość terminów z zakresu teologii moralnej społecznej oraz tłumaczy kluczowe zagadnienia moralno-społeczne
(U) Student porównuje chrześcijańską moralność społeczną z innymi typami moralności oraz posługuje się odpowiednimi przesłankami w ocenie moralnej
(K) Student prawidłowo ocenia większość zjawisk społecznych
Ocena bardzo dobra
(W) Student definiuje wszystkie wymagane terminy z zakresu teologii moralnej społecznej oraz kwalifikuje pod względem moralnym wskazane problemy
(U) Student identyfikuje cechy chrześcijańskiej wizji życia wspólnotowego i katolickiej nauki społecznej oraz korzysta ze wskazanych przez nią zasad w rozwiązywaniu wybranych problemów
(K) Student prawidłowo identyfikuje źródła i przejawy błędnych koncepcji życia społecznego oraz potrafi podejmować z nimi dyskusje z pozycji społecznej nauki Kościoła.
Literatura
Kompendium nauki społecznej Kościoła. Kielce 2005.
Sobór Watykański II: Konstytucja duszpasterska o Kościele w świecie współczesnym „Gaudium et spes”.
Jan Paweł II: Encyklika „Laborem exercens” (14.09.1981).
Jan Paweł II: Encyklika “Sollicitudo rei socialis” (30.12.1987).
Jan Paweł II: Encyklika “Centesimus annus” (1.05.1991).
Kongregacja Nauki Wiary. Nota doktrynalna o niektórych aspektach działalności i postępowania katolików w życiu politycznym (24.11.2002).
Jan Paweł II. Encyklopedia nauczania społecznego. Red. A. Zwoliński. Radom 2005.
Buttiglione R., Chrześcijanie a demokracja, Lublin, 1993;
Czuba K., Katolickie podstawy etyki dziennikarskiej, Toruń 2007;
Gocko J.: Ekonomia a moralność. Poszukiwania teologiczno-moralne. Lublin 1996.Mariański J.: Kościół a współczesne problemy społeczno-moralne. Kwestie wybrane. Lublin 1992.
Juros H.: Spór o metodologię nauki społecznej Kościoła. W: Jan Paweł II. Centesimus annus. Tekst i komentarze. Red. F. Kampa, C. Ritter. Lublin 1998 s. 349-372.
Nagórny J.: Posłannictwo chrześcijan w świecie. T. 1: Świat i wspólnota. Lublin 1997.
Nagórny J.: Wezwanie do uczestnictwa w życiu społecznym. Red. K. Jeżyna, J. Gocko, W. Rzepa. Lublin 2011.
Reroń T., Mass media na usługach moralności chrześcijańskiej, Wrocław 2002;
Wojtyła Karol, Katolicka etyka społeczna, Red. G. J. Beyer, A. Lekka-Kowalik, A. M. Wierzbicki, Lublin: Wydawnictwo KUL 2018.
Zaangażowanie chrześcijan w życiu społecznym, red. A. Marcol, Opole 1994;
Zatroskany o człowieka i świat. Nauczanie etyczno-społeczne Jana Pawła II, red. H. Skorowski, Warszawa 2005.
Efekty uczenia się:
W_01 Student definiuje i rozpoznaje podstawowe zagadnienia i problemy moralne w zakresie życia społecznego
W_02 Student ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę z teologii moralnej społecznej
W_03 Student ma rozszerzoną wiedzę na temat dylematów współczesnej cywilizacji, do których odnosi się nauczanie Kościoła katolickiego w tym o człowieku jako podmiocie życia społecznego, a także zna wybrane koncepcje człowieka i świata oraz rozumie interakcje pomiędzy wiarą a rozumem zwłaszcza w zakresie życia społecznego
U_01Student potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje dotyczące współczesnych problemów etyczno-społecznych z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej i zasad nauki społecznej Kościoła.
U_02 Student potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne oraz wzajemne relacje między nimi pod kątem ich moralnej oceny
K_01 Student identyfikuje i rozstrzyga dylematy — zwłaszcza doktrynalne i moralne — związane z życiem indywidualnym i społecznym
K_02Student potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania i potrafi przewidywać wielokierunkowe skutki swojej działalności zwłaszcza w zakresie życia społecznego
Metody i kryteria oceniania:
Ocena niedostateczna
(W) Student nie definiuje kluczowych terminów oraz nie wskazuje podstawowych zagadnień z zakresu etykiżycia społecznego
(U) Student nie potrafi objaśnić chrześcijańskiej koncepcji życia społecznego oraz umiejscowić katolickiej nauki społecznej pośród innych dziedzin wiedzy
(K) Student nie identyfikuje moralnych problemów życia społecznego
Ocena dostateczna
(W) Student definiuje niektóre terminy z zakresu teologii moralnej społecznej oraz identyfikuje problematykę moralną w wybranych faktach i zjawiskach bez należytego ich wyjaśnienia
(U) Student charakteryzuje społeczny wymiar moralności chrześcijańską oraz uzasadnia potrzebę teologicznej refleksji nad nim
(K) Student formułuje niektóre dylematy życia społecznego, ale nie potrafi ich rozstrzygnąć
Ocena dobra
(W) Student definiuje większość terminów z zakresu teologii moralnej społecznej oraz tłumaczy kluczowe zagadnienia moralnospołeczne
(U) Student porównuje chrześcijańską moralność społeczną z innymi typami moralności oraz posługuje się odpowiednimi przesłankami w ocenie moralnej
(K) Student prawidłowo ocenia większość zjawisk społecznych
Ocena bardzo dobra
(W) Student definiuje wszystkie wymagane terminy z zakresu teologii moralnej społecznej oraz kwalifikuje pod względem moralnym wskazane problemy
(U) Student identyfikuje cechy chrześcijańskiej wizji życia wspólnotowego i katolickiej nauki społecznej oraz korzysta ze wskazanych przez nią zasad w rozwiązywaniu wybranych problemów
(K) Student prawidłowo identyfikuje źródła i przejawy błędnych koncepcji życia społecznego oraz potrafi podejmować z nimi dyskusje z pozycji społecznej nauki Kościoła.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: