Katechetyka fundamentalna WT-FB-N-KF
Katechetyka fundamentalna stanowi integralną część katechetyki, czyli naukowej refleksji nad katechezą, w ramach teologii praktycznej. Oprócz katechetyki fundamentalnej do działów katechetyki zalicza się: katechetykę materialną, katechetykę formalną (dydaktyka katechetyczna) i katechetykę szczegółową.
Katechetyka fundamentalna zajmuje się celem, naturą, podmiotem katechezy, wypracowuje koncepcje katechezy, rozwija jej teologię, bada jej miejsce w działalności Kościoła.
W ramach przedmiotu podejmowane są następujące zagadnienia: pojęcie katechezy i katechetyki; dokumenty katechetyczne Kościoła oraz dokumenty państwowe dotyczące lekcji religii w Polsce; źródła katechezy; cel i zadania katechezy; funkcje katechezy; istotne elementy katechezy; formy katechezy; współczesne kierunki i modele katechezy.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
TMA_W07 ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu katechetyki fundamentalnej P7S_WG
TMA_W08 zna główne zasady działalności ewangelizacyjnej i pastoralnej Kościoła katolickiego, w szczególności działalności katechetycznej Kościoła w parafii i w szkole P7S_WG
TMA_W12 ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach teologii z innymi dziedzinami nauki, a zwłaszcza katechetyki z naukami humanistycznymi, z osiągnięć których katechetyka korzysta P7S_WG
Umiejętności:
TMA_U01 umie samodzielnie prezentować, analizować i korzystać z dokumentów katechetycznych Kościoła powszechnego i Kościoła w Polsce oraz państwowych aktów prawnych dotyczących lekcji religii w Polsce P7S_UW
TMA_U06 posiada umiejętność integrowania wiedzy z innych dyscyplin, z których korzysta katechetyka, zwłaszcza z nauk humanistycznych oraz jej zastosowania w katechezie P7S_UW
TMA_U07 potrafi integrować wiedzę z teologii praktycznej i systematycznej, odnajdując powiązania pomiędzy poszczególnymi elementami nauki chrześcijańskiej P7S_UW
Kompetencje społeczne:
TMA_K01 ma krytyczną świadomość poziomu własnej dojrzałości osobowej, nabytej wiedzy i umiejętności w perspektywie ewentualnej przyszłej pracy w katechezie P7S_KK
TMA_K02 rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces kształcenia się innych osób oraz potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny P7S_KR
TMA_K05 ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów katechetycznych P7S_KO
Kryteria oceniania
Forma zaliczenia przedmiotu: egzamin pisemny / test
Kryteria oceniania:
• bardzo dobry (5,0) – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia (w procentowej skali oceny: od 91 do 100 %);
• dobry plus (4,5) – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia, jedynie z niewielkimi niedociągnięciami (w procentowej skali oceny: od 81 do 90 %);
• dobry (4,0) – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia (w procentowej skali oceny: od 71 do 80 %);
• dostateczny plus (3,5) – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia, ale ze znacznymi niedociągnięciami (w procentowej skali oceny: od 61 do 70 %);
• dostateczny (3,0) – dostateczna wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia, liczne braki lub błędy (w procentowej skali oceny: od 51 do 60 %);
• niedostateczny (2,0) – niedostateczna wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia (w procentowej skali oceny: poniżej 51%).
Literatura
Literatura podstawowa:
Dokumenty:
KONGREGACJA DS. DUCHOWIEŃSTWA, Ogólna instrukcja katechetyczna (1971).
PAWEŁ VI, Adhortacja apostolska o ewangelizacji w świecie współczesnym Evangelii nuntiandi (1975).
JAN PAWEŁ II, Adhortacja apostolska o katechizacji w naszych czasach Catechesi tradendae (1979).
KONGREGACJA DS. DUCHOWIEŃSTWA, Dyrektorium ogólne o katechizacji (1997).
KONFERENCJA EPISKOPATU POLSKI, Dyrektorium katechetyczne Kościoła katolickiego w Polsce (2001).
Katechizm Kościoła Katolickiego (drugie wydanie polskie, 2002) i Kompendium Katechizmu Kościoła Katolickiego (2005).
FRANCISZEK, Adhortacja apostolska o głoszeniu Ewangelii we współczesnym świecie Evangelii gaudium (2013).
KONFERENCJA EPISKOPATU POLSKI, Podstawa programowa katechezy Kościoła katolickiego w Polsce, Częstochowa 2018.
KOMISJA WYCHOWANIA KATOLICKIEGO KONFERENCJI EPISKOPATU POLSKI, Program nauczania religii rzymskokatolickiej w przedszkolach i szkołach, Częstochowa 2018 [2019].
PAPIESKA RADA DS. KRZEWIENIA NOWEJ EWANGELIZACJI, Dyrektorium o katechizacji, Kielce 2020.
Literatura:
ALBERICH E., Katecheza dzisiaj. Podręcznik katechetyki fundamentalnej, Warszawa 2003.
CZEKALSKI R., Katecheza komunikacją wiary. Studium z katechetyki fundamentalnej, Płock 2006.
TOMASIK P., Katechetyka fundamentalna, w: Historia katechezy i katechetyka fundamentalna, red. J. STALA, Tarnów 2010, s. 199-325.
Literatura uzupełniająca:
CHAŁUPNIAK R. (red.), KOCHEL J. (red.), KOSTORZ J. (red.), SPYRA W. (red.), Wokół katechezy posoborowej, Opole 2004.
DZIEKOŃSKI S. (red.), Ewangelizować czy katechizować?, Warszawa 2002.
KOCHEL J. (red.), KOSTORZ J. (red.), Leksykon katechetyczny, Kielce 2022.
KICIŃSKI A. (red.), Katechetyka i katecheza u progu XXI wieku, Poznań 2007.
MAREK Z., Podstawy i założenia katechetyki fundamentalnej, Kraków 2007.
MISIASZEK K. (red.), Słownik katechetyczny, Warszawa 2007.
PANUŚ T., Główne kierunki katechetyczne XX wieku, Kraków 2001.
TOMASIK P., Ewangelizacja – katecheza – nauczanie religii w szkole. Wyjaśnienie podstawowych terminów, w: Ewangelizować czy katechizować?, red. S. DZIEKOŃSKI, Warszawa 2002, s. 23-51.
ZAJĄC M. (red.), XXV lat nauczania religii w polskiej szkole. Między nadzieją a rzeczywistością, Lublin 2015.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: