Historia katechezy WT-FB-N-HK
Historia katechezy łączy się ściśle z katechetyką fundamentalną. Stanowi integralną część katechetyki, czyli naukowej refleksji nad katechezą, w ramach teologii praktycznej. Oprócz katechetyki fundamentalnej z HISTORIĄ KATECHEZY do działów katechetyki zalicza się: katechetykę materialną, katechetykę formalną (dydaktyka katechetyczna) i katechetykę szczegółową.
Historia katechezy pozwala poznać w jaki sposób katecheza rozwijała się i funkcjonowała w ciągu wieków w Kościele, od początku jego istnienia aż po czasy współczesne.
W ramach przedmiotu podejmowane są następujące zagadnienia: Jezus Chrystus jako Pierwszy Katecheta; katecheza czasów apostolskich; katecheza czasów poapostolskich; katechumenat do roku 313; katechumenat po roku 313; katecheza w Średniowieczu; katecheza po Soborze Trydenckim; katecheza epoki Oświecenia; katecheza XIX-wieczna; katecheza w XX wieku (metoda monachijska i nowe nurty w katechezie); dzieje katechezy w Polsce w XX wieku.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
TMA_W07 ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu historii katechezy P7S_WG
TMA_W12 ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach teologii z innymi dziedzinami nauki, a zwłaszcza katechetyki z naukami humanistycznymi, w tym z historią powszechną i historią Kościoła, z osiągnięć których historia katechezy korzysta P7S_WG
TMA_U01 potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej P7S_UW
TMA_U06 posiada umiejętność integrowania wiedzy z różnych dyscyplin w zakresie nauk humanistycznych, a zwłaszcza z historii P7S_UW
TMA_K01 ma krytyczną świadomość poziomu własnej dojrzałości osobowej, nabytej wiedzy i umiejętności P7S_KK
TMA_K05 ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów, w tym do poszukiwań tożsamości współczesnej katechezy w świetle jej historii P7S_KO
Kryteria oceniania
• bardzo dobry (5,0) – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia (w procentowej skali oceny: od 91 do 100 %);
• dobry plus (4,5) – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia, jedynie z niewielkimi niedociągnięciami (w procentowej skali oceny: od 81 do 90 %);
• dobry (4,0) – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia (w procentowej skali oceny: od 71 do 80 %);
• dostateczny plus (3,5) – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia, ale ze znacznymi niedociągnięciami (w procentowej skali oceny: od 61 do 70 %);
• dostateczny (3,0) – dostateczna wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia, liczne braki lub błędy (w procentowej skali oceny: od 51 do 60 %);
• niedostateczny (2,0) – niedostateczna wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia (w procentowej skali oceny: poniżej 51%).
Forma zaliczenia przedmiotu: egzamin pisemny / test.
Literatura
Podstawowa:
MURAWSKI R., Historia katechezy, w: STALA J. (red.), Historia katechezy i katechetyka fundamentalna, Tarnów 2010, s. 17-106.
PANUŚ T., Współczesne kierunki katechetyczne, w: STALA J. (red.), Historia katechezy i katechetyka fundamentalna, Tarnów 2010, s. 107-196.
Uzupełniająca:
CZEKALSKI R., Historia katechezy przedmiotem wykładów z katechetyki. Zarys historii katechezy, w: Abyśmy podtrzymywali nadzieję. Księga jubileuszowa ku czci ks. prof. Romana Murawskiego SDB, red. P. TOMASIK, Warszawa 2005.
CZEKALSKI R., Rys historyczny lekcji religii katolickiej w Polsce, „Studia Katechetyczne” 7 (2010), s. 99-125.
DZIEKOŃSKI S., Dwadzieścia lat katechezy w Polsce, w: Dwadzieścia lat katechezy w szkole, red. J. Kotowski, S. Dziekoński, „Episteme” 102 (2010), s. 59-71.
MISIASZEK K., Koncepcja nauczania religii katolickiej w publicznej szkole polskiej. Próba oceny, Warszawa 2010.
MURAWSKI R., Etapy rozwoju katechezy, „Ateneum Kapłańskie” 70 (1978), s. 49-70
MURAWSKI R., Historia katechezy. Część I. Katecheza w pierwszych wiekach, Warszawa 2011.
MURAWSKI R., Historia katechezy. Część II. Tom I. Katecheza w Średniowieczu, Warszawa 2015.
OSIAL W., Historia katechizmu. Geneza i rozwój katechizmu w Kościele katolickim od I do XVI wieku, Warszawa 2013.
PANUŚ T., Główne kierunki katechetyczne XX wieku, Kraków 2001.
SKŁODOWSKI B., Ewolucja myśli katechetycznej we Francji w latach 1945-2006, Białystok 2013.
ZAJĄC M. (red.), XXV lat nauczania religii w polskiej szkole. Między nadzieją a rzeczywistością, Lublin 2015.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: