Historia filozofii (nowożytna, współczesna) WT-FB-HF1
dziedzina i dyscyplina nauki - Filozofia. Historia filozofii nowożytnej i współczesnej
rok studiów/semestr – I
liczba godzin zajęć dydaktycznych - 30
metody dydaktyczne–wykład z wykorzystaniem internetu
punkty ECTS - 4
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student ma uporządkowaną i ugruntowaną wiedzę szczegółową z zakresu historii filozofii, a także o specyfice przedmiotowej i metodologicznej filozofii i teologii, którą jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w działalności profesjonalnej.
Ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako twórcy kultury, pogłębioną w zakresie aktywności religijnej człowieka oraz zna wybrane koncepcje człowieka i świata oraz rozumie interakcje pomiędzy wiarą a rozumem.
Ma podstawową wiedzę o instytucjach kultury i orientację we współczesnym życiu kulturalnym.
Umiejętności
Student potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy filozoficznej i teologicznej.
Umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własnym rozwojem osobowym i karierą zawodową.
Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej zagadnień filozoficznych.
Kompetencje społeczne
Ma krytyczną świadomość poziomu własnej dojrzałości osobowej, wiedzy i umiejętności.
Rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces kształcenia się innych osób oraz potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny.
Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy — zwłaszcza doktrynalne i etyczno-moralne — związane z życiem indywidualnym i społecznym.
Kryteria oceniania
Egzamin
Literatura
Literatura podstawowa:
W. Tatarkiewicz, Historia Filozofii T.II i III
F COPLESTON, Historia filozofii. Od Kartezjusza do Leibniza, t. IV, tł. J. Marzęcki, Warszawa 1995;
TENŻE, Historia filozofii. Od Hobbesa do Hume’a, t. V, tł. zbiorowe, Warszawa 1997;
TENŻE, Historia filozofii. Od Wolffa do Kanta, t. VI, tł. J. Łoziński, Warszawa 1996;
TENŻE, Historia filozofii. Od Fichtego do Nietzschego, t. VII, tł. B. Chwedeńczuk, Warszawa 1991;
TENŻE, Historia filozofii. Od Benthmama do Russella¸ t. VIII, tł. B. Chwedeńczuk, Warszawa 1989;
TENŻE, Historia filozofii. Od Maine de Birana do Sartre’a, t. IX, tł. B. Chwedeńczuka, Warszawa 1991;
Literatura uzupełniająca:
O. HÖFFE, Mała historia filozofii, tł. J. Sidorek, Warszawa 2004;
L. GAWOR, Z. STACHOWSKI (red.), Filozofia współczesna, Bydgoszcz-Warszawa-Lublin 2006;
A.J. AYER, Filozofia w XX wieku, tł. T. Baszniak, Warszawa 2003.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: