Historia filozofii - starożytnosć, średniowiecze WT-FB-HF
dziedzina i dyscyplina nauki - Filozofia. Historia filozofii: starożytność i średniowiecze
rok studiów/semestr – I
liczba godzin zajęć dydaktycznych - 30
metody dydaktyczne–wykład
punkty ECTS - 4
godziny pracy studenta -
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student ma uporządkowaną i ugruntowaną wiedzę szczegółową z zakresu historii filozofii, a także o specyfice przedmiotowej i metodologicznej filozofii i teologii, którą jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w działalności profesjonalnej.
Ma rozszerzoną wiedzę o człowieku jako twórcy kultury, pogłębioną w zakresie aktywności religijnej człowieka oraz zna wybrane koncepcje człowieka i świata oraz rozumie interakcje pomiędzy wiarą a rozumem.
Ma podstawową wiedzę o instytucjach kultury i orientację we współczesnym życiu kulturalnym.
Umiejętności
Student potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy filozoficznej i teologicznej.
Umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własnym rozwojem osobowym i karierą zawodową.
Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej zagadnień filozoficznych.
Kompetencje społeczne
Ma krytyczną świadomość poziomu własnej dojrzałości osobowej, wiedzy i umiejętności.
Rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces kształcenia się innych osób oraz potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny.
Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy — zwłaszcza doktrynalne i etyczno-moralne — związane z życiem indywidualnym i społecznym.
Kryteria oceniania
Egzamin
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Copleston Frederick, Historia filozofii, t. 1 - 2.
2. Seńko Władysław, Jak rozumieć filozofię średniowieczną.
3. Tatarkiewicz Władysław, Historia filozofii, t. 1.
Literatura uzupełniająca:
J. Bocheński, Zarys historii filozofii, Kraków 1993.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: