Wybrane zagadnienia z teologii pastoralnej i duszpasterstwa WT-EM-WZP
1. Rys historyczny teologii pastoralnej
2-3. Podstawy i funkcje urzeczywistniania się Kościoła
4-5. Laikat w Kościele
6-7.Kościół a świat
8-9. Znaki czasów
10-11. Duszpasterstwo zwyczajne
12-13. Duszpasterstwo nadzwyczajne
14-15. Duszpasterstwo specjalistyczne
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
WIEDZA:
- wyjaśnia istotę i zadania teologii pastoralnej
- charakteryzuje istotę Kościoła i jego funkcje
- tłumaczy rolę świeckich w duszpasterskiej posłudze Kościoła
- opisuje różnorodne rodzaje duszpasterstwa
- zna główne zasady ewangelizacyjnej działalności Kościoła
UMIEJĘTNOŚCI:
- analizuje wybrane dokumenty Kościoła dotyczące jego działalności
ewangelizacyjnej
- rozpoznaje znaki czasu i udziela na nie właściwej odpowiedzi
- przewiduje możliwe zmiany sytuacji społeczno-religijnej
- potrafi tworzyć modele działalności duszpasterskiej Kościoła
KOMPETENCJE:
- dyskutuje o działalności zbawczej Kościoła odnosząc ją do wskazań
nauczania Magisterium
- jest otwarty na współpracę z innymi osobami w działaniach duszpasterskich
- docenia interdyscyplinarne podejście do rozwiązywanych problemów
- umie pracować w zespole
- wykazuje odpowiedzialność za realizację apostolskiej misji Kościoła
- potrafi włączyć się w różne formy działalności ewangelizacyjnej
Kościoła
punktów ECTS 3
Aktywny udział w wykłądzie: 30 godzin
Kryteria oceniania
EK 1. Z zakaresu wiedzy:
Ndst (2): nie posiada podstawowej wiedzy dotyczące teologii pastoralnej; nie wie czym jest teologia pastoralna, nie zna jej istoty i zasad
Dst (3): posiada podstawową wiedzę dotyczącą teologii pastoralnej; zna metody teologii pastoralnej, potrafi gromadzić materiał badawczy i dokonać jego klasyfikacji.
Db (4); interesuje się podejmowana problematyką; opisuje różnorodne formy duszpasterstwa
Bdb (5): potrafi w ciekawy i trafny sposób wyjaśniać istotę i zadania teologii pastoralnej, opisywać rodzaje duszpasterstwa i zna główne zasady działalności Kościoła
EK 2. W zakresie umiejętności:
Ndst (2): nie posiada podstawowych umiejętności korzystania z dokumentów Kościoła, nie potrafi wymienić ani opisać znaków czasów, nie potrafi tworzyć modeli pastoralnych
Dst (3): posiada umiejętność właściwego rozpoznania znaków czasów, potrafi analizować dokumenty Kościoła
Db (4): proponuje i wprowadza rozwiązania problemów teologicznych; jest aktywny w dyskusjach w ramach wykładu; poszukuje odpowiedzi na postawione problemy.
Bdb (5): potrafi zaproponować oryginalne rozwiązania w kontekście duszpasterstw, potrafi analizować dokumenty Kościoła, jest oryginalny w swoich wypowiedziach
EK 3. W ramach kompetencji społecznych:
Ndst (2): nie widzi możliwości wykorzystania zdobytej wiedzy.
Dst (3): wdraża poznany materiał pobieżnie i ogólnikowo, pozostając na poziomie podstawowym.
Db (4): posiada umiejętność wykorzystania warsztatu badawczego do rozwiązań, które posiadają znaczenie eklezjalne czy też ogólno-społeczne.
Bdb (5): potrafi pracować interdyscyplinarnie; śledzi zachodzą zmiany w problematyce nauki oraz jej metod. Wychodzi z inicjatywami nowych rozwiązań.
Metoda weryfikacji: test wiedzy wykładowej i nt. zadanych lektur
Metody dydaktyczne: wykład kierowany, dyskusja.
Literatura
Lektury obowiązkowe:
II Sobór Watykański, Konstytucja dogmatyczna o Kościele "Lumen gentium".
II Sobór Watykański, Konstytucja duszpasterska o Kościele w świecie współczesnym "Gaudium et spes".
Jan Paweł II, Posynodalna adhortacja apostolska o powołaniu i misji świeckich w Kościele i świecie "Christifideles laici", Watykan 1988.
Hajduk R., Apologetyka pastoralna. Duszpasterska odpowiedź Kościoła na wyzwania czasów współczesnych, Kraków 2009.
Kamiński R. (red.), Teologia pastoralna fundamentalna, t. 1, Lublin 2000.
Lektury uzupełniające:
Blachnicki F., Teologia pastoralna ogólna, cz. 1-2, Lublin 1970-1971.
Bourgeios D., Duszpasterstwo Kościoła, Poznań 2001.
Kamiński R., Drożdż H. (red.), Duszpasterstwo specjalne, Lublin 1998.
Kamiński R., Przygoda W., Fiałkowski M. (red.), Leksykon teologii pastoralnej, Lublin 2006.
Kamiński R., Działalność zbawcza Kościoła w teorii i praktyce pastoralnej, Lublin 2007.
Kamiński R. (red.), Teologia pastoralna szczegółowa, t. 2, Lublin 2000.
Mierzwiński B., Teologia pastoralna czy teologia praktyczna. Spór o nazwę czy o koncepcję?, "Ateneum Kapłańskie" 97:2005, nr 576, s. 224-233.
Mikołajec J. (red.), Status naukowy teologii pastoralnej. Materiały z sympozjum polskich pastoralistów, Nysa 8-9 października 2001, Opole 2003.
Przygoda W., Paradygmaty metodologiczne we współczesnej teologii pastoralnej, "Teologia Praktyczna" 10:2009, s. 31-43.
Woronowski F., Zarys teologii pastoralnej, t.1-3, Warszawa 1984 (t. 1), 1986 (t. 2), 1988 (t. 3).
Zuberbier A., Materiały do teologii praktycznej, Warszawa 1974.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: