Teologia moralna życia społecznego WT-EM-TMZ2
Treści merytoryczne:
1. Nowa ewangelizacja wobec dramatu sekularyzacji – artykuł na stronie internetowej
2. Najważniejsze stanowiska dotyczące rozumienia życia społecznego
3. Geneza, struktura, istota i cel życia społecznego
4. Norma moralności w społeczeństwie zróżnicowanym ideologicznie – artykuł na stronie internetowej
5. Etyka przymierza fundamentem etyki wspólnoty - Trójca Święta prawzorem życia wspólnotowego – etyczne kryteria życia wspólnego
6. Kompromis polityczny – kompromis moralny – artykuł na stronie internetowej
7. Pojęcie kultury (definicje), relacja: natura – kultura
8. Gender a nowy porządek moralny - artykuł na stronie internetowej
9. Elementy konstytutywne tożsamości ludzkiej (stałość, spójność, odrębność)
10. Konwencja Rady Europy o zwalczaniu przemocy wobec kobiet - artykuł na stronie internetowej
11. Kultura jako proces objawiania się tożsamości (tożsamość społeczna, jednostkowa i kulturowa)
12. Karta praw podstawowych - tekst na stronie internetowej
13. Prawo naturalne
14. Prawa człowieka – definicja, specyfika
15. Deklaracja moralności europejskiej - artykuł na stronie internetowej
16. Definicja i zakres znaczeniowy pojęcia „bioetyka”
17. Karta Pracowników Służby Zdrowia - tekst na stronie internetowej
18. Społeczny kontekst etyki medycznej (definicja zdrowia i choroby)
19. Dignitas personae - tekst na stronie internetowej
20. Konieczny związek etyki z medycyną (niebezpieczeństwo proceduralizmu)
21. Konwencja bioetyczna - tekst na stronie internetowej
22. Zasady pomocnicze w medycynie: niedysponowalności, solidarności, czynu o podwójnym skutku, całościowości, proporcjonalności)
23. Prokreacja technicyzowana + herezja aborcji – teksty na stronie internetowej
24. Świadoma zgoda (prawo do informacji a powierzenie się terapii)
25. Mózgowe kryteria śmierci człowieka – artykuł na stronie internetowej
26. Personalistyczny i religijny wymiar choroby
27. Donum vitae – tekst na stronie internetowej
28. Problematyka tajemnicy i sekretu
29. Przyszłość religii w świecie zsekularyzowanym + duchowość ateistyczna (Sobkowiak) – artykuł oraz audio na stronie internetowej
30. Umiar i odpowiedzialna wolność
31. Lineamenta – tekst na stronie internetowej
32. Miłość jako cnota społeczna
Metody oceny:
• Materiał zaliczany egzaminem ustnym
• Przygotowanie i przeprowadzenie ćwiczeń (konspekt)
• Pisemne opracowanie zadanego tematu i dyskusja
• Ustne zaliczenie wybranych dokumentów Kościoła
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć student
w zakresie wiedzy:
EK 1 – ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę, obejmującą teorie i metodologię teologii, dającą możliwość specjalizacji w ramach studiów trzeciego stopnia (TMA_W04)
EK 2 - ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu teologii systematycznej, zwłaszcza fundamentalnej, dogmatycznej i moralnej (TMA_W06)
EK 3 - rozumie kulturotwórczą rolę Kościoła i teologii, zarówno w aspekcie historycznym, jak i społecznym (TMA_W14)
w zakresie umiejętności:
EK 4 - potrafi posługiwać się systemami normatywnymi, normami i regułami (dogmatycznymi, etyczno-moralnymi, prawnymi, zawodowymi) Kościoła katolickiego w celu rozwiązywania konkretnych problemów (TMA_U13)
w zakresie kompetencji społecznych:
EK 5 – ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów (TMA_K05)
Opis ECTS:
Aktywny udział w zajęciach: 30 godz.
Praca studenta w ramach ćwiczeń: 15 godz.
Przygotowanie do ćwiczeń: 15 godzin
Przygotowanie do egzaminu: 60 godz.
Razem: 120 godz. = 4 ECTS
Kryteria oceniania
EK nr 1 określany jako „ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę, obejmującą teorie i metodologię teologii, dającą możliwość specjalizacji w ramach studiów trzeciego stopnia”
Na ocenę:
Ndst (2): nie ma podstawowej wiedzy w zakresie teologii, zwłaszcza metodologii, która umożliwiałaby studentowi kontynuowanie nauki w ramach studiów trzeciego stopnia
Dst (3): posiada podstawową wiedzę w zakresie teologii, zwłaszcza metodologii, która umożliwiałaby mu kontynuowanie nauki w ramach studiów trzeciego stopnia
Db (4): ma uporządkowaną wiedzę, obejmującą teorie i metodologię teologii, dającą możliwość specjalizacji w ramach studiów trzeciego stopnia
Bdb (5): ma uporządkowaną, pogłębioną, precyzyjną wiedzę, obejmującą teorie i metodologię teologii, dającą możliwość specjalizacji w ramach studiów trzeciego stopnia
EK nr 2 określany jako „ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu teologii systematycznej, zwłaszcza fundamentalnej, dogmatycznej i moralnej”
Ndst (2): nie ma podstawowej wiedzy w zakresie teologii moralnej
Dst (3): posiada podstawową wiedzę w zakresie teologii moralnej
Db (4): ma uporządkowaną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu teologii moralnej
Bdb (5): ma uporządkowaną, pogłębioną, precyzyjną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu teologii moralnej
EK nr 3 określany jako „rozumie kulturotwórczą rolę Kościoła i teologii, zarówno w aspekcie historycznym, jak i społecznym”
Na ocenę:
Ndst (2): nie wie, czym jest i na czym polega kulturotwórcza rola Kościoła i teologii
Dst (3): wie, czym jest kulturotwórcza rola Kościoła i teologii, ale jej w pełni nie rozumie, zwłaszcza w aspekcie historycznym i społecznym
Db (4): rozumie kulturotwórczą rolę Kościoła i teologii, zarówno w aspekcie historycznym, jak i społecznym
Bdb (5): bardzo dobrze rozumie kulturotwórczą rolę Kościoła i teologii, zarówno w aspekcie historycznym, jak i społecznym
EK nr 4 określany jako „potrafi posługiwać się systemami normatywnymi, normami i regułami (dogmatycznymi, etyczno-moralnymi, prawnymi, zawodowymi) Kościoła katolickiego w celu rozwiązywania konkretnych problemów”
Ndst (2): nie potrafi posługiwać się systemami normatywnymi, normami i regułami Kościoła katolickiego
Dst (3): potrafi posługiwać się systemami normatywnymi, normami i regułami Kościoła katolickiego w celu rozwiązywania konkretnych problemów w minimalnym zakresie
Db (4): potrafi sprawnie posługiwać się systemami normatywnymi, normami i regułami (dogmatycznymi, etyczno-moralnymi, prawnymi, zawodowymi) Kościoła katolickiego w celu rozwiązywania konkretnych problemów
Bdb (5): bardzo dobrze potrafi posługiwać się systemami normatywnymi, normami i regułami (dogmatycznymi, etyczno-moralnymi, prawnymi, zawodowymi) Kościoła katolickiego w celu rozwiązywania konkretnych problemów
EK nr 5 określany jako „ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów”
Ndst (2): nie ma świadomości złożoności rzeczywistości, nie jest zdolny do rozwiązywania bardziej złożonych problemów
Dst (3): posiada dostateczną świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów
Db (4): ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów
Bdb (5): ma świadomość złożoności rzeczywistości, rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów i co więcej jest do tego zdolny
Metoda weryfikacji efektów kształcenia: egzamin ustny
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest osiągnięcie wszystkich założonych efektów kształcenia.
O ocenie pozytywnej z przedmiotu decyduje liczba uzyskanych punktów z:
- egzamin ustny - 80%
- zaliczenie ćwiczeń: 20%
Literatura
Zalecana literatura:
Literatura obowiązkowa podana w formie PDF na stronie wykładowcy - student otrzymuje hasło dostępu.
Literatura uzupełniająca:
Alojzy Marcol (red.), Zaangażowanie chrześcijan w życiu społecznym, Opole 1994
Jerzy Gocko, Ekonomia a moralność. Poszukiwania teologiczno-moralne, Lublin 1996
J. Nagórny, Posłannictwo chrześcijan w świecie, t. 1: Świat i wspólnota, Lublin 1997.
S. Olejnik, Powołanie chrześcijańskie, t. 3: Teologia moralna życia społecznego, Włocławek 2000.
Jan Paweł II, Sollicitudo rei socialis
Deklaracja, Iura et bona (1980); Deklaracja, Quaestio de abortu (1974); Instrukcja, Donum vitae (1987)
Karta Pracowników Służby Zdrowia. Papieska Rada ds. Duszpasterstwa Służby Zdrowia, Watykan 1995.
Konwencja o ochronie praw człowieka i godności osoby ludzkiej wobec zastosowań biologii i medycyny. Konwencja o prawach człowieka i biomedycynie, w: Wybór Konwencji Rady Europy, Warszawa 1999.
Jarosław A. Sobkowiak, „Deklaracja moralności europejskiej” w Karcie Praw Podstawowych, STV 39(2001) nr 2, s. 157-175.
Jarosław A. Sobkowiak, Wychowanie do pracy czy wychowanie do bezrobocia? Teologicznomoralna ocena zjawiska bezrobocia w Polsce, STV 40(2002) nr 1, s. 101-120.
J.A. Sobkowiak, Spór o kształt świata w kontekście „nowego porządku moralnego”, „Studia Aloisiana”. Ročenka Teologickej fakulty Trnavskej univerzity, 2003, 279-292.
J.A. Sobkowiak, Globalizm gospodarczy i polityczny – szansa czy zagrożenie pokoju?, w: Pacem in terris. Dar Boga powierzony ludziom. Licheń 2003, 41-63.
J.A. Sobkowiak, Moralność globalna czy uniwersalna? Znaczenie hermeneutyki w dobie przemian, STV 42(2004) nr 1, 105-126.
Wojciech Surmiak, Opcja preferencyjna na rzecz ubogich wyrazem miłości społecznej, Katowice 2009.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: