Stary Testament - Pięcioksiąg i historiografia deuteronomistyczna WT-EM-STH
Pierwszy etap wykładów obejmuje przybliżenie historii kształtowania się (źródła i redakcja) Pięcioksięgu i dzieła deuteronomistycznego (Joz, Sdz, 1-2 Sm, 1-2 Krl, 1-2 Krn). Następnie studenci poznają strukturę literacką oraz główne tematy teologiczne podejmowane w kolejnych księgach omawianych zbiorów. W celu lepszego zrozumienia planu zbawienia i kolejnych etapów jego realizacji w sposób szczegółowy zostaną studentom przedstawione teksty biblijne dotyczące zasadniczych momentów dziejów zbawienia: stworzenie świata i dzieje zła, powołanie Abrahama, Exodus, przymierze synajskie, nadanie ziemi i początki monarchii Izraela.
W czasie zajęć studenci poznają następujące zagadnienia dotyczące Pięcioksięgu i hagiografii deuteronomistycznej:
A. PIĘCIOKSIĄG
1. Zagadnienia introdukcyjne (terminologia i problem autorstwa).
2. Rozwój badań nad Pięcioksięgiem.
3. Źródła Pięcioksięgu.
4. Pięcioksiąg jako zbiór pięciu zwojów: struktura literacka.
5. Podział Pięcioksięgu: kryteria teologiczne.
6. Struktura i przesłanie teologiczne Pięcioksięgu i hagiografii deuteronomistycznej
B. DZIEŁO DEUTERONOMICZNE
1. Badania nad "Szkołą Deuteronomiczną".
2. Zagadnienie przekazywania historii w biblijnym Izraelu.
3. Początek historii: Księga Jozuego.
4. Okres Sędziów.
5. Początki monarchii: Saul.
6. Rozkwit monarchii: Dawid i Salomon.
7. Schyłek monarchii: podział królestwa.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
EFEKTY KSZTAŁCENIA:
1. WIEDZA
- zna proces redakcji i tradycji Pięcioksięgu
- zna treść Pięcioksięgu i treść ksiąg tworzących dzieło deuteronomistyczne
- zna fundamentalne zagadnienia teologiczne zbioru wyżej wymienionych ksiąg
- zna najważniejsze teksty mesjańskie zbioru wyżej wymienionych ksiąg
2. UMIEJĘTNOŚCI
- potrafi wskazać jedność i ciągłość głównych wątków teologicznych Pięcioksięgu i dzieła deuteronomistycznego
- umie wskazać fundament biblijny prawd dotyczących człowieka, świata i Boga
Kryteria oceniania
Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest uczestnictwo w prowadzonych wykładach.
Wykłady kończą się egzaminem pisemnym składającym się z trzech części:
1. Test wielokrotnego wyboru (max. ilość punktów - 10)
2. Znajomość tekstu biblijnego (max. ilość punktów - 10)
3. Dwa pytania otwarte dotyczące przedłożonych w czasie wykładów treści (max. ilość punktów - 10)
Maksymalna ilość punktów = 30
Ilość punktów wymaganych do oceny pozytywnej = 18
Literatura
- T. BRZEGOWY, Księgi historyczne Starego Testamentu (Tarnów 2002);
- T. BRZEGOWY, Najnowsze teorie na temat powstania Pięcioksięgu - próba oceny, w: CT 72,1 (2002), s. 11-44;
- T. BRZEGOWY, Pięcioksiąg Mojżesza (Tarnów 2002);
- S. GĄDECKI, Wstęp do ksiąg historycznych Starego Testamentu (Gniezno 1992) 21-68;
- J.A. FITZMYER, R.E. MURPHY (red.), Katolicki Komentarz Biblijny, (Warszawa 2001) 3-10;
- J. FRANKOWSKI, S. WYPYCH (red.), Księgi historyczne Starego Testamentu. Dziejopisarstwo izraelskie, cz. 1. Księgi: Jozuego, Sędziów, Samuela, Królów (Warszawa, WMWKB 2, 2006);
- R. RUBINKIEWICZ, Powstanie Pięcioksięgu w świetle najnowszych badań, w: RT 46,1 (1999), s. 111-123;
- J. SYNOWIEC, Pięcioksiąg. Wprowadzenie do ksiąg: Rodzaju, Wyjścia, Kapłańskiej, Liczb i Powtórzonego Prawa (Kraków 2000);
- J. SYNOWIEC, Na początku. Wybrane zagadnienia Pięcioksięgu (Warszawa 1987);
- J. SYNOWIEC, Izrael opowiada swoje dzieje. Wprowadzenie do ksiąg: Powtórzonego Prawa, Jozuego, Sędziów, Samuela i Królewskich (Kraków 1998);
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: