Stary Testament - późne Księgi Historyczne WT-EM-SHK
Treści merytoryczne:
Wykłady mają na celu zapoznanie studentów z głównymi myślami teologicznymi późnych ksiąg historycznych Starego Testamentu (Księga Rut, 1-2 Księga Kronik, 1-2 Księga Królewska, Księga Ezdrasza, Księga Nehemiasza, Księga Judyty, Księga Tobiasza, Księga Estery, 1-2 Księga Machabejska). Po przybliżeniu tła historycznego opowiadań zawartych w księdze, student poznaje jej autora, czas powstania, charakter i zasadniczą strukturę literacką księgi. Przedstawienie głównych wątków teologicznych kolejnej księgi i przeprowadzona przez wykładowcę egzegeza wybranego tekstu danej księgi, przy indywidualnej lekturze całego tekstu księgi (do której student jest zachęcany) pozwoli mu głębiej poznać problematykę i treść znacznej części Biblii chrześcijańskiej.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Ma wiedzę o podłożu historycznym w jakim kształtowały się tzw. późne księgi historyczne Starego Testamentu.
Potrafi wskazać powody, dla których w poszczególnych księgach ich autorzy podjęli te a nie inne tematy teologiczne.
Rozumie związek (ciągłość; brak ciągłości; nowość) ukazanych w poszczególnych księgach zasadniczych tematów teologicznych.
Kryteria oceniania
Oceną końcową objęci będą studenci uczestniczący w wykładach.
Obecność i ocena aktywności studenta (zwłaszcza w dyskusji nad podejmowanymi zagadnieniami) na wykładach może poprawić pozytywną ocenę końcową.
Za obecność na wszystkich wykładach student otrzymuje 5 pkt.
Za jedną nieobecność - 4 pkt;
Za dwie nieobecności - 3 pkt;
Za trzy - 2 pkt.
Aby zyskać możliwość przystąpienia do egzaminu końcowego studentka/student powinna/powinien wziąć udział w co najmniej siedmiu wykładach. Przy czym honorowane są oczywiście uzasadnione usprawiedliwienia (np. zdrowotne; zwolnienie lekarskie itd.)
Aktywność oceniana będzie ilością merytorycznych i trafnych uwag, sugestii, problemów podjętych bądź zasugerowanych przez studentkę/studenta, w odniesieniu do podejmowanych kolejno tematów. Za ten zakres aktywności można uzyskać maksymalnie 5 punktów.
Końcowy egzamin pisemny obejmować będzie treści przedstawione podczas wykładów i składać się będzie z trzech części:
1. Test (10 pytań po 1 pkt. za każdą dobrą odpowiedź; w sumie 10 pkt.);
2. Uzupełnienie kluczowych tekstów biblijnych (3 teksty po 3 punkty za każde poprawne uzupełnienie; w sumie 9 pkt.)
3. Pytania otwarte (2 pytania otwarte dotyczące treści przedstawionych na wykładach zagadnień. Za każdą pełną odpowiedź - 5 punktów; w sumie 10 pkt.).
Za cały końcowy egzamin można uzyskać maksymalnie 29 punktów.
Na ocenę pozytywną należy uzyskać przynajmniej 17 punktów.
Punktacja z obecności i aktywności na wykładach może poprawić końcową ocenę pozytywną maksymalnie o pół stopnia w górę.
Literatura
T. BRZEGOWY, Księgi historyczne Starego Testamentu, Tarnów 2002, 145-339.
S. GĄDECKI, Wstęp do ksiąg historycznych Starego Testamentu, Gniezno 1992, 71-210.
J.H. WALTON, H. W. HOUSE, R.L. THOMAS, R. PRICE, Tablice biblijne. Chrześcijańskie tablice encyklopedyczne tom I, Warszawa 2007.
Uwagi
W cyklu 2021/22_L:
Kod do zespołu: caib30l |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: