Propedeutyka pracy naukowej WT-EM-PP
Treści merytoryczne:
1. Pojęcie nauki. Systematyka nauk. Dziedziny nauki w Polsce. Problemy naukowe.
2. Style piśmiennictwa w ogólności. Rodzaje piśmiennictwa naukowego: prace ćwiczebne (w tym praca licencjacka i magisterska), praca doktorska, rozprawa habilitacyjna.
3. Metody pracy naukowej: ogólna charakterystyczna metod stosowanych w naukach w odniesieniu do postawionego problemu (metoda indukcyjna i dedukcyjna). Metody badań historycznych, socjologicznych, psychologicznych itp.
4. Cele pracy dyplomowej i etapy ich osiągania
5. Ustalenie celu i opracowywanie planu. Główne etapy przygotowania pracy magisterskiej
6. Wybór tematu pracy magisterskiej. Sformułowanie problemu naukowego w pracy magisterskiej. Kryteria poprawności redakcji tytułów
7. Struktura pracy magisterskiej.
8. Redakcja "Wstępu do pracy" -ćwiczenia
9. Oryginalność i pracochłonność pracy
10. Skróty i symbole
11. Cytaty i sposób cytowania. Przypisy
12. Bibliografia
13. Układ pracy i tekstu. Korekta. Zewnętrzna forma pracy
14. Normy UKSW w odniesieniu do prac magisterskich i licencjackich. Obrona pracy.
15. Plagiat. Etyka pracy naukowej
16. Tytuły i stopnie naukowe; wymogi dla poszczególnych stopni i tytułów naukowych
17. Wystąpienia publiczne i prezentacje multimedialne
18. Pisanie tekstów użytkowych i ich edytowanie (używanie edytorów tekstowych)
19. Fiszki - jako pomoc w zapamiętywaniu (pomoc komputerowa)
20. Analiza prac ćwiczebnych
21. Metodyka uczenia się
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy
- ma gruntowną znajomość zasad interpretacji tekstu teologicznego, kulturowego i dziennikarskiego.
W zakresie umiejętności
- posiada pogłębioną umiejętność przygotowywania różnych wypowiedzi na piśmie w języku polskim i z wykorzystaniem wybranego języka obcego.
W zakresie kompetencji społecznych
- interesuje się dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie teologii
Kryteria oceniania
EK nr 1 ma gruntowną znajomość zasad interpretacji tekstu
Na ocenę:
Ndst (2): nie zna podstawowych pojęć z zakresu
Dst (3): zna kluczowe pojęcia, potrafi ogólnie odnieść je do zasad interpretacji
Db (4): potrafi samodzielnie korzystać z posiadanej wiedzy
Bdb (5): precyzyjnie definiuje pojęcia, korzysta z wiedzy wyprowadzając samodzielne, trafne i rozwijające wnioski.
EK nr 2 posiada pogłębioną umiejętność przygotowywania różnych wypowiedzi na piśmie w języku polskim i z wykorzystaniem wybranego języka obcego.
Ndst (2): Nie potrafi przygotować wypowiedzi pisemnej
Dst (3): Jest w stanie przygotować prostą wypowiedz z użyciem odsyłaczy, bibliografii z podpowiedzią wykładowcy
Db (4): Przygotowuje samodzielnie pełną wypowiedz pisemną z odniesieniami do badań
Bdb (5): Przygotowuje samodzielnie pełną wypowiedz pisemną z odniesieniami do własnych badań.
EK nr 3 określany jako interesuje się dokonaniami, ośrodkami i szkołami badawczymi w zakresie teologii.
Na ocenę:
Ndst (2): nie odczuwa potrzeby krytycznego i analitycznego myślenia
Dst (3): Analizuje pobieżnie, niejednokrotnie przytaczając popularne w społeczeństwie ogólne sądy
Db (4): stosuje celowe metody badawcze w kontekście do badanego zagadnienia
Bdb (5): stosuje celowe metody badawcze w kontekście do badanego zagadnienia, uważnie śledzi zachodzące zmiany, analizuje je i wyciąga dojrzałe wnioski.
Literatura
Bielecki J. E., Metodologia. Seminaryjne i dyplomowe prace z teologii. Praktyczne wskazówki metodologiczne, Kraków 1993.
Cottrell S., Podręcznik umiejętności studiowania, Poznań 2007.
Drączkowski F., ABC pisania pracy magisterskiej, Pelplin 2000.
Eco U., Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów, Warszawa 2007.
Grzechowiak S., Wprowadzenie do pisania prac magisterskich z nauk teologicznych, Gniezno 1995.
Ozorowski M., Przewodnik dla piszących pracę naukową, Warszawa 2006.
Seweryniak H. – Sitkowska K. – Robak M., Kultura – Media – Teologia. Metodyka pisania prac dyplomowych, Płock 2013.
Wyczawski H., Technika pisania pracy magisterskiej, Wrocław 1991.
Zenderowski R., „Technika pisania prac magisterskich i licencjackich”, Warszawa 2008.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: