Nowe technologie w misji Kościoła WT-EM-NT
Założenia Web 2.0 i rozwój technologii internetowych pozwoliły na dwukierunkową komunikację. Od przełomu XX i XXI wieku użytkownik Internetu może być nie tylko czytelnikiem, ale i autorem treści w Sieci. Zwłaszcza social media oraz aplikacje społecznościowe dały nowy impuls komunikacji w Internecie, co doprowadziło do zupełnie nowych zjawisk społecznych oraz zastosowań w różnego typu podmiotach. Fenomeny te są mierzalne, co stwarza podstawę do prowadzenia badań ilościowych i jakościowych.
Wykład przedstawia zastosowania Sieci 2.0 w specyficznym środowisku Kościoła. Ukazuje kreatywność liderów różnych wspólnot religijnych w implementowaniu założeń Web 2.0. Prześledzenie wdrażania nowych technologii internetowych na przykładzie społeczności religijnych, jest okazją do twórczych poszukiwań zastosowań w przyszłości założeń Web 2.0 w innych kręgach kulturowych.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
EK nr 1 - wyjaśnia tendencje w zakresie rozwiązań komunikacyjnych w oparciu o współczesną kulturę materialną
EK nr 2 - dobiera odpowiednie narzędzia komunikacji w social media i za pomocą aplikacji społecznościowych
EK nr 3 - objaśnia funkcjonalność poszczególnych social media w kontekście zagrożeń w odniesieniu do dzieci i młodzieży – zwłaszcza używających smartfonów i tabletów (będących zwykle poza kontrolą rodziców)
EK nr 4 - dobiera odpowiednią terminologię do naukowego opisu zjawisk mierzonych w przestrzeni Internetu
EK nr 5 - analizuje (na podstawie tematycznych badań Internetu) procesy związane z religią, klasyfikuje je, porównuje oraz przewiduje tendencje, rozpoznaje motywy lub przyczyny
Nakład pracy studenta/studentki:
30 godz. - aktywne uczestnictwo w wykładach
15 godz. - przygotowanie egzemplifikacji do poszczególnych tematów oraz danych liczbowych (raporty, badania itp.)
15 godz. - opracowanie prezentacji do projektu zaliczeniowego
60 godz. - razem
2 punkty ECTS
Kryteria oceniania
Do zaliczenia mogą przystąpić studenci, którzy brali udział w 80% wykładów (honorowane są usprawiedliwienia od lekarza etc.). W czasie zajęć odnotowywana jest aktywność studenta. Zaliczenie końcowe w formie projektu zaliczeniowego na wyznaczony temat - ocena według ogólnie przyjętych zasad oceniania wypracowań. Do punktów zdobytych na pisemnym zaliczeniu dolicza się punkty za aktywność.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
1. Castells M., Społeczeństwo sieci, Warszawa 2008.
2. Ciemniewski W., Kloch J., Przybysz M., Internet w komunikacji katolików świeckich i duchownych w Polsce, w: Sokołowski M., Oblicza Internetu. Sieciowe dyskursy. (Roz)poznawanie cyfrowego świata, Elbląg 2014, s. 102-131.
3. Domaszk A., Możliwości Zastosowania Internetu w misji Kościoła katolickiego, Kraków 2012.
4. Kloch J., Głoszenie Ewangelii odbiorcom witryn internetowych, w: Krajczyński J., Domaszk A. (red.), Fides, quae de verbo nascitur et nutritur. Nauczycielskie zadanie Kościoła wobec 1050. rocznicy Chrztu Polski, Płock 2016, s. 161-176.
5. Kloch J., Kościół w Polsce wobec Web 2.0, Kielce 2013
6. Kloch J., Religious Multimedia Platforms as a Part of the Media System. The case of Vatican (global) and Poland (national), “Media and Religion” 3 (2015), s. 144-157.
7. Levinson P., Nowe nowe media, Kraków 2010
8. Manovich L., Język nowych mediów, Warszawa 2006.
9. Przybysz M., Kloch J., Kościół w social media i social media w Kościele w Polsce na przykładzie serwisu społecznościowego Twitter, w: Morbitzer J., Morańska D., Musiał E. (red.), Człowiek Media Edukacja, Dąbrowa Górnicza 2015, s. 294-309.
10. Spadaro A. Cyberteologia. Chrześcijaństwo w dobie Internetu, Kraków 2013.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: