Nauki o komunikowaniu WT-EM-NOK
Podstawowe pojęcia nauki o komunikowaniu: nadawca, przekaz, odbiorca, środki komunikowania
Poziomy i rodzaje komunikowania
Typologia środków komunikowania.
Podstawowe etapy w historii środków komunikowania.
Modele komunikowania: Lasswella, Lewina, Lazarsfelda, Hovlanda.
Kompetencja komunikacyjna
Znak i jego definicje (de Saussure i Peirce)
Konotacja, denotacja i mit
Społeczeństwo masowe – geneza i charakterystyka.
Pojęcie i cechy kultury popularnej.
Komunikowanie niewerbalne a werbalne.
Definicja komunikowania niewerbalnego.
Funkcje i systemy komunikowania niewerbalnego.
Definicja języka, język a kod.
Funkcje języka.
Symboliczny interakcjonizm.
Szkoła frankfurcka
Metafora teatralna E. Goffmana
Oralność a piśmienność wg W. Onga – cechy różnicujące.
Koncepcja mediów wg M. McLuhana
Cechy i funkcje stereotypu.
Spirala milczenia.
Agenda setting.
Założenia analizy funkcjonalnej wg R. Mertona
Studia kulturowe o komunikacji
Główne zasady podejścia użytkowania i korzyści.
Kryteria selekcji informacji.
Typologia funkcji mediów
Przemoc w mediach
Pojęcie doktryny medialnej i jej zakres przedmiotowy.
Doktryny autorytarna, liberalna, leninowska, społecznej odpowiedzialności, katolicka, demokratycznego uczestnictwa.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Na poziomie wiedzy student powinien
EK 1. opisać klasyczne teorie i modele komunikowania z różnych dziedzin naukowych (DL_W01, DL_W02)
EK 2. identyfikować i porównywać teoretyczne podejścia do badania komunikacji (DL_W07, DL_W16, DL_W17)
Na poziomie umiejętności student potrafi
EK 3. oceniać zalety i wady różnych koncepcji teoretycznych dotyczących komunikowania (DL_K08, DL_K08)
Na poziomie kompetencji student potrafi
EK 4. kreatywnie wykorzystać wiedzę o komunikowaniu w praktycznym działaniu (K_K04)
60 godz. - aktywne uczestnictwo w wykładach
35 godz. - przygotowanie do egzaminu
5 godz. - konsultacje z prowadzącym wykład
100 godz. - razem
4 ECTS
Kryteria oceniania
EK 1. Określany jako potrafi opisać klasyczne teorie i modele komunikowania z różnych dziedzin naukowych
Na ocenę:
Ndst (2): nie potrafi opisać żadnej teorii lub modelu komunikowania
Dst (3): zna jedynie trzy klasyczne teorie i modele komunikowania z różnych dziedzin naukowych
Db (4): poprawnie charakteryzuje wybrane klasyczne teorie i modele komunikowania z różnych dziedzin naukowych
Bdb (5): precyzyjnie opisuje wybrane klasyczne teorie i modele komunikowania z różnych dziedzin naukowych
EK 2. Określany jako potrafi identyfikować i porównywać teoretyczne podejścia do badania komunikacji
Na ocenę:
Ndst (2): nie potrafi identyfikować żadnego teoretycznego podejścia do badania komunikacji
Dst (3): potrafi identyfikować i porównywać jedynie dwa teoretyczne podejścia do badania komunikacji
Db (4): poprawnie potrafi identyfikować i ogólnie porównywać teoretyczne podejścia do badania komunikacji
Bdb (5): precyzyjnie potrafi identyfikować i porównywać teoretyczne podejścia do badania komunikacji
EK 3. Określany jako potrafi oceniać zalety i wady różnych koncepcji teoretycznych dotyczących komunikowania
Na ocenę:
Ndst (2): nie potrafi dostrzec żadnych zalet i wad różnych koncepcji teoretycznych dotyczących komunikowania
Dst (3): potrafi oceniać zalety i wady jednej koncepcji teoretycznej dotyczącej komunikowania
Db (4): potrafi oceniać zalety i wady różnych koncepcji teoretycznych dotyczących komunikowania
Bdb (5): umiejętnie i samodzielnie potrafi oceniać zalety i wady różnych koncepcji teoretycznych dotyczących komunikowania
EK 4. Określany jako potrafi kreatywnie wykorzystać wiedzę o komunikowaniu w praktycznym działaniu
Na ocenę:
Ndst (2): nie dostrzega powiązania pomiędzy teoretyczną wiedzą o komunikowaniu a praktycznym działaniem
Dst (3): dostrzega wagę powiązania pomiędzy teoretyczną wiedzą o komunikowaniu a praktycznym działaniem
Db (4): potrafi w dostatecznym stopniu wykorzystać wiedzę o komunikowaniu w praktycznym działaniu
Bdb (5): potrafi kreatywnie i samodzielnie wykorzystać wiedzę o komunikowaniu w praktycznym działaniu
Metody dydaktyczne
wykład z prezentacją multimedialną, analiza przypadków, stawianie pytań
Literatura
Literatura podstawowa
Baran S. J., Davis D. K., Teorie komunikowania masowego, Kraków 2007.
Goban-Klas T., Media i komunikowanie masowe: teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Warszawa 2006.
McQuail D., Teoria komunikowania masowego, Warszawa 2007.
Mrozowski M., Media masowe. Władza, rozrywka i biznes, Warszawa 2001.
Pisarek W., Wstęp do nauki o komunikowaniu, Warszawa 2008.
Taylor L., Willis A., Medioznawstwo. Kraków 2006.
Literatura uzupełniająca:
Dijk van J., Społeczne aspekty nowych mediów: analiza społeczna sieci, Warszawa 2010.
McLuhan M., Wybór tekstów, Poznań 2001.
Pokorna-Ignatowicz K., Kościół w świecie mediów. Historia-dokumenty-dylematy, Kraków 2002.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: