Historia Kościoła w nowożytności WT-EM-HKN
Wykład ma za zadanie dokonanie analizy historii nowożytnej Kościoła katolickiego. Przedstawienie i analiza początków reformy protestanckiej, soboru trydenckiego i odnowy potrydenckiej, rozwój misji, powstanie nowych zakonów, reformy Kościoła, głównych nurtów teologicznych XVI-XVIII w. oraz historii Kościoła katolickiego w Polsce ma na celu umożliwić zrozumienie historii Kościoła katolickiego w czasach nowożytnych. Wykład kończy się badaniami nad genezą, przebiegiem Oświecenia oraz jego wpływem na losy Kościoła katolickiego.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Zajęcia w semestrze zimowym odbywają się w formie zajęć stacjonarnych W przypadku wzrostu zagrożenia pandemicznego
dopuszcza się możliwość całkowitego przejścia na formę online.
Wiedza: student uzupełnia wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej teologii, w szczególności w zakresie historii Kościoła, którą rozwija i twórczo stosuje w działalności profesjonalnej. Rozumie kulturotwórczą rolę Kościoła i teologii, zarówno w aspekcie historycznym, jak i społecznym. Definiuje przedmiot Historii Kościoła jako naukę oraz metodologię nauk historycznych i teologicznych, rozróżnia i analizuje źródła oraz literaturę przedmiotu, dobiera podstawowe tematy zagadnienia analizowane w trakcie poszczególnych semestrów, identyfikuje poszczególne epoki, rozróżnia terminy i pojęcia, wylicza i podsumowuje cechy charakterystyczne danej epoki.
Umiejętności: student wdraża umiejętności badawcze w zakresie teologii, obejmujące zwłaszcza analizę tekstów filozoficznych, biblijnych i teologicznych. Tworzy syntezę idei i poglądów. Dobiera metody i posługuje się narzędziami badawczymi, organizuje prezentację wyników, pozwalających na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów. Dobiera, analizuje i porównuje źródła historyczne, ustala fakty, poddaje je krytyce, na podstawie faktów wyprowadza wnioski, poznaje genezę, przebieg i skutki wydarzeń, tworzy podsumowanie.
Kompetencje: student dyskutuje na temat poznanej wiedzy, zachowuje krytycyzm w wyrażaniu opinii, jest zdolny do możliwie szerokiego i obiektywnego poznania rzeczywistości, wyraża swoje opinie i oceny, akceptuje wolność w wyrażaniu opinii.
Punty ECTS: udział w wykładzie - 30 h, analiza źródeł - 5 h, czas na napisanie referatu/pracy - 5 h, przygotowanie do egzaminu - 10 h. w sumie 50 h. Liczba ECTS 50 h - 2 punkty.
Kryteria oceniania
Weryfikacja efektów kształcenia. Na zakończenie cyklu kształcenia odbywa się
egzamin pisemny z całości materiału. Wcześniej studenci otrzymają całościowy zestaw tez egzaminacyjnych. Na egzaminie otrzymają wybrany zestaw tez do pisemnego przeanalizowania (max. 45 min).
Na ocenę 2 (ndst) - nie posiadł wiedzy, umiejętności ani kompetencji zawartych w EK w wymaganym minimalnym zakresie 65%.
Na ocenę 3 (dst) / 3,5 (dst+) - posiadł wiedzę oraz zdobył umiejętności i kompetencje założone w EK w przedziale 66% - 80%.
Na ocenę 4 (db) / 4,5 (db+) - posiadł wiedzę oraz zdobył umiejętności i kompetencje założone w EK w przedziale 81% - 90%.
Na ocenę 5 (bdb) - posiadł wiedzę oraz zdobył umiejętności i kompetencje założone w EK w przedziale 91%-100%.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Banaszak M. Historia Kościoła, t. III, Warszawa 1989.
2. Kumor B. Historia Kościoła, t. V-VI, Lublin 2002.
3. Historia Kościoła, (pod. red. J. Rogier, R. Aubert, M.D.Knowles) t. III, Warszawa 1986.
Literatura pomocnicza:
4. Schatz K. Sobory Powszechne. Punkty zwrotne w historii Kościoła, Kraków 2002.
5. Historia Kościoła w Polsce. T. 1: Do roku 1764; cz. 2: Od roku 1506.
(red. ks. Bolesław Kumor, ks. Zdzisław Obertyński). Poznań -Warszawa, 1974.
W cyklu 2021/22_Z:
Literatura podstawowa: |
W cyklu 2022/23_Z:
Literatura podstawowa: |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: