Edycja i obieg dokumentów elektronicznych WT-EM-EOD
Treści merytoryczne:
Zaawansowana edycja tekstu. Poznanie różnych formatów tekstowych. Opanowanie skrótów klawiaturowych w celu szybkiej edycji. Bezwzrokowe pisanie 10 palcami. Dodawanie grafiki do tekstu. Użycie stylów formatowania. Automatyzacja wyglądu dokumentów. Przygotowywanie publikacji: spis treści, paginacja, zarządzanie układem rozdziałów, strony tytułowe, nagłówki i stopki. Zasady typografii. Przetwarzanie tekstu w grupie. Bazy danych i ich zastosowanie w korespondencji seryjnej. Podstawy arkusza kalkulacyjnego.
Metody oceny:
Test: znajomość skrótów klawiaturowych
Test: pisanie bezwzrokowe 10 palcami
Test: szybkie przygotowanie książki
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
1. Potrafi szybko edytować dokument tekstowy.
2. Potrafi przystosować formy graficzne do wymagań dokumentu tekstowego
3. Łączy różne obiekty w dokumencie.
4. Zna i wykorzystuje możliwości szybkiej edycji pliku tekstowego.
5. Posiada umiejętność korzystania z podstawowych funkcji: programu do prezentacji multimedialnych, arkusza kalkulacyjnego oraz bazy danych.
6. Potrafi pisać bezwzrokowo na klawiaturze komputera.
7. Posiada umiejętność pracy w grupie i czuje się odpowiedzialny za jej wyniki .
30 godzin – uczestnictwo w ćwiczeniach
5 godzin – prace domowe
5 godzin – przygotowanie do kolokwiów
5 godzin – przygotowanie do prezentacji multimedialnej
15 godzin – ćwiczenia z pisania bezwzrokowego na klawiaturze
Razem: 60 godzin = 2 punkty ECTS
Kryteria oceniania
W realizacji efektów kształcenia zostaną zastosowane metody: wykład informacyjny, ćwiczenia praktyczne, klasyczna metoda problemowa, metoda projektu.
EK nr 1 - umie szybko edytować dokument tekstowy:
Na ocenę 2 – nie jest w stanie dokonać podstawowych zmian w strukturze tekstu. Nie zna zastosowań stylów, nie potrafi projektować sekcji w dokumentach.
Na ocenę 3 – spełnia minimalne wymogi edycji, jest w stanie podstawowymi sposobami sformatować dokumenty.
Na ocenę 4 – zna praktyki formatowania i edycji dokumentu, radzi sobie z symulacją przekształcania tekstów w dokumencie.
Na ocenę 5 – umiejętnie edytuje dokument tekstowy, zna podstawowe skróty klawiaturowe, stosuje wiedzę dotyczącą formatowania znaków i akapitów, jest samodzielny w wyborze stylu w zależności od profilu publikacji.
EK nr 2 - potrafi przystosować grafikę do tekstu elektronicznego:
Na ocenę 2 – nie potrafi pracować z grafiką w tekście, nie zna podstawowych funkcji skalowania i przystosowywani materiałów graficznych.
Na ocenę 3 – umie skalować grafikę oraz zagnieżdżać ją w otoczeniu tekstu.
Na ocenę 4 – w sposób swobodny posługuje się funkcjami edytora graficznego i używa ich do osiągnięcia odpowiedniego layoutu.
Na ocenę 5 – student zna większość funkcji edytora tekstu dotyczących przystosowywania grafiki. Potrafi zaprojektować rozmieszenie tej grafiki w dokumencie, samodzielnie dobierając odpowiednie rozmieszczenie.
EK nr 3 - łączy różne obiekty w dokumencie:
Na ocenę 2 – nie jest w stanie zastosować żadnej funkcji związanej z obiektami, nie zna obiektów w edytorze tekstowym.
Na ocenę 3 – nie radzi sobie z każdą funkcją obiektu w dokumencie, zna podstawy i umie dodawać nowe elementy do dokumentu.
Na ocenę 4 – umie stosować i swobodnie przekształca ramki, kolumny i inne obiekty towarzyszące.
Na ocenę 5 – w swobodny sposób łączy wiele elementów w dokumencie. Zna wszystkie podstawowe funkcje obiektów towarzyszących przy tworzeniu profesjonalnego layoutu.
EK nr 4 - zna możliwości szybkiej edycji pliku tekstowego:
Na ocenę 2 – nie umie stosować podstawowych mechanizmów przyspieszania pracy z dokumentem.
Na ocenę 3 – słabo radzi sobie z szybką edycją pliku tekstowego, jest w stanie przygotować dokument we wskazanym czasie.
Na ocenę 4 – umie poradzić sobie w dynamiczny sposób z dokumentem tekstowym, nie zawsze korzystając ze wszystkich usprawnień.
Na ocenę 5 – korzysta z wszystkich udogodnień, jakie oferuje edytor tekstowy przy formatowaniu dokumentów, jak np.: korespondencja seryjna przy zewnętrznym źródle danych.
EK nr 5 - ma podstawy korzystania z podstawowych funkcji: programu do prezentacji, arkusza kalkulacyjnego oraz bazy danych:
Na ocenę 2 – nie zna celu tworzenia i obiegu danych w bazie, nie jest w stanie zbudować prezentacji w oparciu o dyrektywy wykładowcy, nie zna podstaw posługiwania się arkuszem kalkulacyjnym.
Na ocenę 3 – nie umie zastosować efektów przystosowujących ekspozycję slajdów, potrafi budować tylko podstawowe działania na liczbach w arkuszu kalkulacyjnym, umie tworzyć tabele i kwerendy w bazie danych i zna ich zastosowanie.
Na ocenę 4 – potrafi stworzyć podstawową prezentację i zastosować efekty animacji oraz chronometrażu. Zna podstawowe funkcje liczące i logiczne w arkuszu kalkulacyjnym, tworzy i dostosowuje: tabele, kwerendy, formularze oraz raporty.
Na ocenę 5 – swobodnie kreuje dokumenty w programie do prezentacji, arkuszu kalkulacyjnym i bazie danych. Potrafi połączyć zasoby stworzone w tych programach z dokumentem tekstowym (hiperłącza i zagnieżdżanie).
EK nr 6 - potrafi pisać bezwzrokowo na klawiaturze komputera:
Na ocenę 2 – student nie potrafi stosować pozycji wyjściowej dla układu palców na klawiaturze lub osiąga szybkość pisania bezwzrokowego, przy zachowaniu układu palców, mniejszą bądź równą 69 znakom na minutę prze liczbie błędów 0.
Na ocenę 3 – potrafi pisać bezwzrokowo przy zachowaniu rozkładu palców na klawiaturze z szybkością między: 70, a 79 znaków na minutę, przy ogólnej liczbie błędów równej 0.
Na ocenę 4 – potrafi pisać bezwzrokowo przy zachowaniu rozkładu palców na klawiaturze z szybkością między: 80, a 89 znaków na minutę przy ogólnej liczbie błędów równej 0.
Na ocenę 5 – potrafi pisać bezwzrokowo na klawiaturze przy zachowaniu odpowiedniej pozycji wyjściowej z szybkością od 90 znaków na minutę i szybciej. Liczba błędów w czasie testu wynosi 0.
OCENA PODSUMOWUJĄCA:
Student otrzymuje ocenę z ćwiczeń, na którą składają się: ocena z testu bezwzrokowego pisania na klawiaturze, kolokwium ze skrótów klawiaturowych, test z przygotowania tekstu publikacji wielostronicowej w formie elektronicznej oraz średnia wynikająca z ocen zebranych na ćwiczeniach i pracach domowych. Ocena końcowa wyliczana jest na podstawie średniej arytmetycznej.)
Literatura
Dziewoński Mirosław, OpenOffice 3.x PL. Oficjalny podręcznik, Gliwice 2010
Howil Waldemar, Po prostu OpenOffice ux.pl 3.x, Gliwice 2010
Gajda Bartosz, OpenOffice 2.0 PL. Funkcje arkusza kalkulacyjnego, Gliwice 2008
Jaronicki Adam, 122 sposoby na OpenOffice.ux.pl 2.0, Gliwice 2007
Sokół Maria, Po prostu OpenOffice.ux.pl 2.0, Gliwice 2006
Dziewoński Mirosław, OpenOffice 2.0 PL. Oficjalny podręcznik, Gliwice 2005.
Siemieniacki Michał, OpenOffice, Gliwice 2003
Chwałowski Robert, Typografia typowej książki, Gliwice 2002
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: