Ekumenizm WT-EM-EKU1
Treści merytoryczne:
Geografia podziału chrześcijan. Ogólne dane z historii ruchu ekumenicznego poza Kościołem rzymskokatolickim.
Światowa Rada Kościołów.
Ruch ekumeniczny w Kościele rzymskokatolickim.
Wytyczne Dekretu "Unitatis redintegratio" II Soboru Watykańskiego i Dyrektoriów ekumenicznych.
Modele jedności.
Dialogi ekumeniczne i ich recepcja.
Chrzest, Eucharystia i małżeństwo w kontekście ekumenicznym.
Aktualny stan ekumenizmu w Polsce.
Metody oceny: kolokwium na zakończenie semestru.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
WIEDZA: Student...
1. Definiuje pojęcie ruchu ekumenicznego, wymienia jego formy oraz opisuje je. Zna modele jedności i charakteryzuje je.
2. Zna biblijne fundamenty jedności oraz ilustruje je przykładami
i tekstami z Pisma Świętego.
3. Opisuje poszczególne tradycje chrześcijańskie: ich powstanie i ich główne cechy. Zna zasadnicze różnice pomiędzy nimi.
4. Odtwarza etapy historycznego rozwoju ruchu ekumenicznego i opisuje je. Wylicza główne postacie związane z ruchem ekumenicznym i przypisuje je do poszczególnych Kościołów.
5. Wymienia główne dokumenty Kościoła katolickiego na temat ekumenizmu, prezentuje ich treść oraz uzasadnia ich znaczenie.
6. Wymienia główne zagadnienia sporne w dialogu ekumenicznym oraz identyfikuje różnice konfesyjne w odniesieniu do nich.
UMIEJĘTNOŚCI: Student...
1. Rozróżnia poszczególne tradycje chrześcijańskie.
2.Analizuje aktualne relacje pomiędzy Kościołami w oparciu o znajomość historii podziałów i dążeń zjednoczeniowych.
3. Dowodzi na podstawie tekstów biblijnych, że jedność Kościoła zakorzeniona jest w Biblii.
4. Uzasadnia racje bytu ruchu ekumenicznego argumentami biblijnymi, teologicznymi i duszpasterskimi.
5. Rozpoznaje historyczne przyczyny podziałów oraz porządkuje je w różnych kategoriach.
6. Wyprowadza wnioski praktyczne dla duszpasterstwa na podstawie zapisów zawartych w dokumentach ekumenicznych.
7. Poddaje krytyce postawę poszczególnych wyznań wobec kwestii spornych w teologii i duszpasterstwie, porównuje je, ocenia oraz wskazuje możliwości i trudności.
KOMPETENCJE: Student...
1. Zachowuje krytycyzm w ocenie historycznych podziałów pomiędzy chrześcijanami i nie wypowiada pochopnych osądów co do osób i zdarzeń.
2. Jest otwarty wobec osób wywodzących się z innych Kościołów
i tradycji religijnych oraz potrafi pracować z nimi w zespole. Odnosi się z szacunkiem i życzliwością do przedstawicieli innych wspólnot religijnych i ubogaca się ich tradycją.
3. Angażuje się osobiście w życie własnego Kościoła oraz bierze udział w wydarzeniach ekumenicznych, szczególnie na polu lokalnym.
4. Posiada ugruntowaną świadomość własnej tożsamości wyznaniowej i czuje się mocniej związany z własnym Kościołem.
5. Ceni jedność ale rozumie też potrzebę dozwolonej różnorodności w Kościele.
Literatura
Sobór Watykański II: Dekret o ekumenizmie "Unitatis redintegratio"; Jan Paweł II, Encyklika "Ut unum sint";
Z.J Kijas, Odpowiedzi na 101 pytań o ekumenizm, Kraków 2004;
Ku chrześcijaństwu jutra. Wprowadzenie do ekumenizmu, red. W. Hryniewicz, J. S. Gajek, S. J. Koza, Lublin 1997;
Ut unum. Dokumenty Kościoła katolickiego na temat ekumenizmu 1982-1998, red. S. C. Napiórkowski,
K. Leśniewski, J. Leśniewska, Lublin 2000;
A. Napiórkowski,Teologia jedności chrześcijan, Kraków 2011; J. E. Vercruysse, Wprowadzenie do teologii ekumenicznej, Kraków 2001.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: