Apologia i dziennikarstwo (teologia fundamentalna) WT-EM-AID2
I. CO TO JEST APOLOGIA?
1. Apologia – pojęcie i próba przeglądu historycznego: etymologia; „Retoryka” Arystotelesa; „Obrona Sokratesa” Platona; Nowy Testament; przegląd historyczny, uwzględniający największe dzieła apologijne: starożytność, średniowiecze, nowożytność, współczesność.
II. GENEZA WSPÓŁCZESNOŚCI
1. Wokół genezy nowożytności; 2. Przemiany w naukach; 3. Przemiany w filozofii; 4. Próba tworzenia religii naturalnej; 5. Rewolucja francuska6. Podsumowanie – wyzwania dla współczesnej cywilizacji: podsumowanie; dwa podejścia do nowożytności; wyzwania.
III. MISTRZOWIE PODEJRZEŃ – PREZENTACJA I KRYTYKA
1. Feuerbach – ateizm prawdą o człowieku; 2. Marks – humanizm bez Boga; 3. Freud – religia zbiorową nerwicą; 4. Nietzsche – śmierć Boga warunkiem nowego człowieka; 5. Sartre – Bóg albo człowiek; 6. Krytyka i apologia „mistrzów podejrzeń”.
IV. POSTĘP TECHNICZNY I PRZEMIANY W DZIEDZINIE INFORMACJI
1. Wprowadzenie; 2. Pierwsza i Druga Fala – pierwsza rewolucja przemysłowa; druga rewolucja przemysłowa; 3. Trzecia Fala – Mc Luhan; cywilizcja obrazkowa; galaktyka internetu; 4. Skutki przemian; 5. Z. Baumana krytyka nowych mediów.
V. GLOBALIZACJA I NOWA MENTALNOŚĆ
1. Globalizacja – próba definicji; 2. Uwagi Ryszarda Kapuścińskiego; 3. Uwagi abp Reinharda Marxa; 4. Mentalność pragmatystyczna i biotechnicystyczna.
VI. POSTMODERNIZM I SOCPOSTMODERNIZM
1. Narodziny; 2. Postmodernizm w sztuce; 3. Postmodernizm w filozofii.
VII. PRZEKSZTAŁCENIA RELIGIJNOŚCI
1. sekularyzacja i sekularyzm; 2. zjawisko „rozlewania się sacrum”; 3. pluralizm religijny; 4. nowy ateizm; 5. zderzenie cywilizacji czy koniec historii.
VIII. Objawienie Boże w nauczaniu Kościoła
IX. Wiarygodność źródeł o Jezusie Chrystusie
X. Boska tożsamość osoby Jezusa Chrystusa w Jego relacji do Ojca i w tajemnicach ziemskiego życia
XI. Wiarygodność historyczna i miejsce Krzyża w samookreśleniu Jezusa Chrystusa
XII. Źródła i racje wiary w Zmartwychwstanie Jezusa Chrystusa
XIII. Chrystusowa geneza Kościoła
XIV. Uzasadnienie katolickiej nauki o prymacie papieskim
XV. Określenie, formy nieomylności Urzędu Nauczycielskiego
Kościoła
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy:
EK 1 - ma uporządkowaną i pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu teologii fundamentalnej (TMA_W06)
W zakresie umiejętności:
EK 2 - posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej zagadnień teologicznych i życia Kościoła, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów zaczerpniętych z literatury, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych opracowań TMA_U09)
w zakresie kompetencji społecznych:
EK 3 - rozumie potrzebę intelelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces kształcenia się innych osób oraz potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar dyscyplinarny (TMA_K02)
Opis ECTS:
Aktywny udział w wykładach: 45 godz.
Praca własna studenta: 15 godz.
Razem: 60 godz. = 4 ECTS
Kryteria oceniania
Egzamin ustny trwający 15 minut dotyczący wszystkich wykładów.
EK 1
Ndst (2): student nie zna podstawowych pojęć fundamentalnoteologicznych;
Dst (3): student zna tylko najbardziej podstawowe zagadnienia fundamentalnoteologiczne;
Db (4); student potrafi odpierać zarzuty formułowane wobec chrześcijaństwa, a także logicznie argumentować, aczkolwiek w sposób niepełny;
BDB (5): student precyzyjnie prezentuje wiarygodność chrześcijaństwa.
EK 2
Ndst (2): nieumiejętność nawet elementarnego argumentowania w odniesieniu do prawdziwości chrześcijaństwa
Dst (3): pobieżna umiejętność wykazywania wiarygodności chrześcijaństwa
Db (4): student potrafi ogólnie uzasadnić wiarygodność chrześcijaństwa, ale brakuje mu precyzji, syntezy czy podsumowania
Bdb (5): student, wykazując zmysł apologijny i argumentacyjny, prezentuje absolutność religii chrześcijańskiej.
EK 3
Ndst (2): naiwne podejście do problemów wiary, religii, światopoglądu
Dst (3): mała otwartość na konieczność samodzielnego i krytycznego uzupełniania wiedzy fundamentalnoteologicznej
Db (4): student ma świadomość powstawania nowych zarzutów kierowanych wobec chrześcijaństwa, potrafi je zbijać, ale w sposób nie do końca przekonujący
Bdb (5): student jest skutecznym apologetą i erudycyjnym polemistą
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie założonych efektów kształcenia według następujących przedziałów procentowych zaprezentowanej wiedzy: dst - dst plus - 50-60%; db - db plus - 61-85%; bdb - 86-100%.
Metody dydaktyczne: wykład z elementami dyskusji
Literatura
Literatura podstawowa:
H. Seweryniak, Teologia fundamentalna, t. I-II, Warszawa 2010.
Powracanie apologii, red. M. Skierkowski, Płock 2013.
Zrozumieć wiarę, red. P. Artemiuk, Płock 2013.
M. Skierkowski, Uczłowieczony Bóg. Chrystologia fundamentalna, Płock 2013.
J. Kulisz, Czasy nowożytne wyzwaniem dla chrześcijaństwa, Warszawa 2001.
Z. Bauman, D. Lyon, Płynna inwigilacja. Rozmowy, przekład T. Kunz, Kraków 2013.
P. Levinson, Nowe, nowe media, przekład M. Zawadzka, Kraków 2010.
R. Kapuściński, To nie jest zawód dla cyników, Warszawa 2013.
R. Marx, Kapitał. Mowa w obronie człowieka, przekład J. Serafin, Kraków 2009.
Literatura uzupełniająca:
Cuda J., Wiary godna antropologia. Hermeneutyczny zarys teologii fundamentalnej, Katowice 2002.
Dzidek T., Kamykowski Ł., Kubiś A., Napiórkowski A., red., Teologia fundamentalna, t. 1-5, Kraków 1997 – 2006.
Kulisz J. W kręgu zagadnień i problemów teologii fundamentalnej, Warszawa 1994.
Pikus T., Zagadnienia z teologii fundamentalnej, Warszawa 2001.
Rusecki M., Traktat o Objawieniu, Kraków 2007.
Seweryniak H., Geografia wiary, Warszawa 2010.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: