Teologia fundamentalna WT-DTKB-TF
1. Historia i określenie teologii fundamentalnej; 2. Kontekst wiary dzisiaj; 3. Przeobfitość Bożego Objawienia; 4. Wiara jako dar i zadanie; 5. Źródła pozakanoniczne o Jezusie; 6. Źródła kanoniczne o Jezusie; 7. Sposób dotarcia do Jezusa historycznego; 8. Pierwsze rozpoznanie Jezusa - spotkanie z Janem Chrzcicielem; 9. Jezus w odbiorze tłumów; 10. Jezus wobec judaizmu; 11. Jezus o sobie samym; 12. Wiarygodność źródeł o zmartwychwstaniu Chrystusa; 13. Pusty grób i chrystofanie; 14. Fundamenty chrystologii popaschalnej; 15. Geneza Kościoła; 16. Instytucja Dwunastu; 17. Sukcesja apostolska; 18. Pierwszeństwo Szymona Piotra w gronie Dwunastu; 19. Sukcesja prymacjalna; 20. Kościół wobec innych religii, ateizmu i agnostycyzmu; 21. Zbawczy wymiar Kościoła; 22. Nieomylność w Kościele; 23. Kościół w dobie nowej ewangelizacji.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy:
EK 1 - ma uporządkowaną i pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu teologii fundamentalnej (TMA_W06)
W zakresie umiejętności:
EK 2 - posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej zagadnień teologicznych i życia Kościoła, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów zaczerpniętych z literatury, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych opracowań TMA_U09)
w zakresie kompetencji społecznych:
EK 3 - rozumie potrzebę intelelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces kształcenia się innych osób oraz potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar dyscyplinarny (TMA_K02)
Opis ECTS:
Aktywny udział w wykładach: 45 godz.
Praca własna studenta: 15 godz.
Razem: 60 godz. = 4 ECTS
Kryteria oceniania
EK 1
Ndst (2): student nie zna podstawowych pojęć fundamentalnoteologicznych;
Dst (3): student zna tylko najbardziej podstawowe zagadnienia fundamentalnoteologiczne;
Db (4); student potrafi odpierać zarzuty formułowane wobec chrześcijaństwa, a także logicznie argumentować, aczkolwiek w sposób niepełny;
BDB (5): student precyzyjnie prezentuje wiarygodność chrześcijaństwa.
EK 2
Ndst (2): nieumiejętność nawet elementarnego argumentowania w odniesieniu do prawdziwości chrześcijaństwa
Dst (3): pobieżna umiejętność wykazywania wiarygodności chrześcijaństwa
Db (4): student potrafi ogólnie uzasadnić wiarygodność chrześcijaństwa, ale brakuje mu precyzji, syntezy czy podsumowania
Bdb (5): student, wykazując zmysł apologijny i argumentacyjny, prezentuje absolutność religii chrześcijańskiej.
EK 3
Ndst (2): naiwne podejście do problemów wiary, religii, światopoglądu
Dst (3): mała otwartość na konieczność samodzielnego i krytycznego uzupełniania wiedzy fundamentalnoteologicznej
Db (4): student ma świadomość powstawania nowych zarzutów kierowanych wobec chrześcijaństwa, potrafi je zbijać, ale w sposób nie do końca przekonujący
Bdb (5): student jest skutecznym apologetą i erudycyjnym polemistą
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie założonych efektów kształcenia według następujących przedziałów procentowych zaprezentowanej wiedzy: dst - dst plus - 50-60%; db - db plus - 61-85%; bdb - 86-100%.
Metody dydaktyczne: wykład z elementami dyskusji
Literatura
Literatura podstawowa:
Leksykon Teologii Fundamentalnej, red. M. Rusecki, K. Kaucha, I. S. Ledwoń i J. Mastej, Lublin – Kraków 2002.
Seweryniak, Teologia fundamentalna, t. I-II, Warszawa 2010.
Skierkowski M., Uczłowieczony Bóg. Chrystologia fundamentalna, Płock 2013.
Literatura uzupełniająca:
Cuda J., Wiary godna antropologia. Hermeneutyczny zarys teologii fundamentalnej, Katowice 2002.
Dzidek T., Kamykowski Ł., Kubiś A., Napiórkowski A., red., Teologia fundamentalna, t. 1-5, Kraków 1997 – 2006.
Kulisz J. W kręgu zagadnień i problemów teologii fundamentalnej, Warszawa 1994.
Pikus T., Zagadnienia z teologii fundamentalnej, Warszawa 2001.
Rusecki M., Traktat o Objawieniu, Kraków 2007.
Seweryniak H., Geografia wiary, Warszawa 2010.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: