Pielgrzymki Jana Pawła II i Benedykta XVI do krajów biblijnych WT-DTKB-PPB
Treści merytoryczne:
Poznanie kontekstu historycznego, kulturowego i religijnego krajów biblijnych (Izrael, Jordania, Liban, Syria, Grecja, Cypr, Malta, Turcja, Egipt, Armenia) podczas pielgrzymek papieskich. Analiza homilii i przesłania papieży Jana Pawła II i Benedykta XVI w poszczególnych krajach związanych z historią zbawienia, ze szczególnym uwzględnieniem korzeni biblijnych ich przemówień.
Metody oceny:
- aktywny udział w zajęciach
- ocena pracy indywidualnej (prezentacji)
- ocena z kolokwium końcowego
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
1. Zrozumienie specyfiki pielgrzymek papieskich do krajów biblijnych.
Student rozumie pozycję papieża w Kościele katolickim oraz jego stanowiska w odniesieniu do innych wyznań chrześcijańskich i innych religii _W; potrafi wymienić i ogólnie scharakteryzować kraje biblijne _W; wyjaśnia specyfikę pielgrzymek papieży na tereny opisane lub wzmiankowane w Biblii _U; zdobywa świadomość wyjątkowej roli i wpływu tych pielgrzymek na sytuację współczesnego świata, zwłaszcza krajów Bliskiego Wschodu _K.
2. Zapoznanie się z przebiegiem pielgrzymek Jana Pawła II i Benedykta XVI do krajów biblijnych.
Student wymienia pielgrzymki papieży do krajów biblijnych i opisuje ich przebieg _W; wskazuje najbardziej istotne momenty, spotkania i przesłania papieskie w tych krajach _W; opracowuje schematycznie przebieg pielgrzymki, ze szczególnym uwzględnieniem treści przemówień papieskich _U; docenia doniosłość pielgrzymek papieży, zwłaszcza dla zachowania pokoju na Bliskim Wschodzie _K.
3. Analiza istoty przesłań papieskich do mieszkańców krajów biblijnych.
Student wylicza najważniejsze punkty nauczania papieskiego w poszczególnych krajach _W; potrafi wskazać na łączność nauczania papieży z historią biblijną _W; analizuje problematykę zawartą w nauczaniu papieży _U; dostrzega relację między nauką zawartą w Biblii a nauczaniem papieży skierowanym do współczesnego człowieka _K.
4. Charakterystyka kontekstu religijnego, politycznego i społecznego poszczególnych krajów biblijnych w nauczaniu papieży.
Student rozpoznaje szczególnie doniosłe myśli papieży odnoszące się do aktualnego kontekstu religijnego, społecznego i politycznego poszczególnych krajów biblijnych _W; rozpoznaje przyczyny i motywy nauczania papieskiego _U; porządkuje tematycznie i porównuje przemówienia papieży w poszczególnych krajach _U; ma świadomość złożonej sytuacji religijnej, społecznej i politycznej krajów biblijnych _K; jest zorientowany na budowanie pokoju _K.
5. Charakterystyka procesu ekumenicznego i dialogu międzyreligijnego.
Student wyjaśnia stanowisko papieży odnośnie ekumenizmu i dialogu między religiami _W; analizuje przemówienia, wskazuje osiągnięcia i trudności w procesie ekumenicznym i dialogu międzyreligijnym _U; docenia znaczenie poszukiwania prawdy i uczciwości w tym dialogu _K; zachowuje szacunek dla odmiennych poglądów _K.
Punkty ECTS: 2
- 1: udział w wykładzie (30 godz.)
- ½: przygotowanie i przeprowadzenie prezentacji (15 godz.)
- ½: przygotowanie do egzaminu (15 godz.)
Literatura
Jan Paweł II, List o pielgrzymowaniu do miejsc związanych z historią zbawienia, Pallottinum, Poznań 1999.
Przemówienia papieskie
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: