Historia wypraw krzyżowych WT-DTKB-HWK
W przypadku wykładów on line kod zespołu MS Teams: st808x6
Student poznaje historię wypraw krzyżowych w kontekście historii powszechnej Średniowiecza na tle historii Kościoła.
Student poznaje wydarzenia poprzedzające początki wypraw krzyżowych: walki Bizantyjczyków z wyznawcami Islamu o dominację na Bliskim Wschodzie, pielgrzymowanie do miejsc świętych chrześcijaństwa. Następnie analizuje genezę powstania, cele wypraw krzyżowych, istotne wydarzenia epoki oraz przebieg i następstwa poszczególnych wypraw. Wykład jest uzupełniony ćwiczeniami, które polegają na próbach samodzielnego tłumaczenia kronik epoki wypraw krzyżowych. Całość kończy analiza skutków krucjat na Bliskim Wschodzie.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: student posiada pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej teologii, w szczególności w zakresie historii Kościoła, którą jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w działalności profesjonalnej. Ma podstawową wiedzę na temat religii monoteistycznych oraz ich instytucji religijnych i kulturalnych: chrześcijaństwa i islamu. Definiuje przedmiot Wyprawy Krzyżowe jako naukową analizę wydarzenia z historii Kościoła i historii powszechnej. Poznaje metodologię nauk historycznych, poznaje i analizuje źródła oraz literaturę przedmiotu, wymienia podstawowe tematy i zagadnienia analizowane w trakcie semestru, objaśnia terminy i pojęcia, tłumaczy i podsumowuje cechy charakterystyczne epoki wypraw krzyżowych.
Umiejętności: student dobiera, analizuje i porównuje źródła historyczne, ustala fakty, poddaje je krytyce, na podstawie faktów wyprowadza wnioski, poznaje genezę, przebieg i skutki wydarzeń, tworzy podsumowanie.
Kompetencje: student dyskutuje na temat poznanej wiedzy, dąży do możliwie szerokiego, krytycznego i obiektywnego poznania kontekstu rzeczywistości, wyraża swoje opinie i oceny, troszczy się o swoją indywidualność i wolność w wyrażaniu opinii.
Punty ECTS: udział w wykładzie/ćwiczeniach - 30 h, analiza i tłumaczenie źródeł - 20 h, czas na napisanie referatu/pracy - 20 h, przygotowanie do egzaminu - 20 h. w sumie 90 h. Liczba ECTS 90 h - 3 punkty.
Kryteria oceniania
Weryfikacja efektów kształcenia. Na zakończenie cyklu kształcenia odbywa się egzamin w postaci zrealizowania prezentacji multimedialnej z zadanego przez wykładowcę tematu. Wcześniej studenci otrzymają całościowy zestaw tematów.
Na ocenę 2 (ndst) - nie posiadł wiedzy, umiejętności ani kompetencji zawartych w EK w wymaganym minimalnym zakresie 65%.
Na ocenę 3 (dst) / 3,5 (dst+) - posiadł wiedzę oraz zdobył umiejętności i kompetencje założone w EK w przedziale 66% - 80%.
Na ocenę 4 (db) / 4,5 (db+) - posiadł wiedzę oraz zdobył umiejętności i kompetencje założone w EK w przedziale 81% - 90%.
Na ocenę 5 (bdb) - posiadł wiedzę oraz zdobył umiejętności i kompetencje założone w EK w przedziale 91%-100%.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: