Geografia, topografia i historia krajów biblijnych (Egipt) WT-DTKB-GTE
Treści merytoryczne:
1. Wprowadzenie do geografii historycznej Egiptu. Geografia i topografia Egiptu.
2. Źródła wiedzy na temat starożytnego Egiptu oraz dzieje odkryć starożytnej cywilizacji faraonów.
3. Periodyzacja dziejów starożytnego Egiptu.
4. Dzieje starożytnego Egiptu. Prehistoria oraz okres archaiczny. Okres Starego Królestwa. Pierwszy okres przejściowy.
5. Dzieje starożytnego Egiptu (II). Okres Średniego Królestwa. Drugi okres przejściowy/ Hyksosi.
6. Dzieje starożytnego Egiptu (III). Okres Nowego Królestwa.
7. Literatura, kultura i religia Egiptu faraonów.
8. Egipt w okresie hellenistycznym i rzymskim. Egipt a Biblia.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
WIEDZA:
EK 1 (por. TMA_W22; H2A_W04) student ma wiedzę dotyczącą geografii, topografii oraz geografii historycznej starożytnego Egiptu; zna szczegółowo mapę starożytnego Egiptu; ma także podstawową wiedzę na temat historii i dziejów odkryć starożytnej cywilizacji faraonów, ma podstawową wiedzę dotyczącą literatury, kultury i religii starożytnego Egiptu; a także związków Egiptu faraonów z Biblią.
EK 2 (por. TMA_W22; H2A_W04) wiedzę zdobytą na wykładzie jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w działalności profesjonalnej, zwłaszcza w tym, co dotyczy turystycznych aspektów współczesnego Egiptu, co może stanowić element przygotowania przyszłych przewodników po tym regionie biblijnym.
UMIEJĘTNOŚCI:
EK 3 (por. TMA_U01; H2A_U01) potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z zakresu geografii, topografii i historii oraz kultury starożytnego Egiptu, z wykorzystaniem różnych źródeł.
EK 4 (por. TMA_U05; H2A_U03) umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze; samodzielnie wyszukuje informacje dot. starożytnego Egiptu, w źródłach polsko- i obcojęzycznych.
EK 5 (por. TMA_U21; H2A_U03; H2A_U04) umie wcielać w życie wiedzę dotyczącą historii, geografii i topografii tego regionu biblijnego, by przygotować się w zakresie umiejętności do obsługi ruchu pielgrzymkowego i turystycznego w Egipcie (wiedza musi być uzupełniona o praktyczne umiejętności nabywane na innych wykładach specjalności).
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
EK 6 (por. TMA_K11; H1A_K02; S1A_K02) umie wykorzystać zdobytą wiedzę z zakresu geografii, topografii i historii Egiptu w przygotowaniu do pracy przewodnika grup pielgrzymkowych i turystycznych po tym regionie biblijnym.
Udział w zajęciach: 15 godz., przygotowanie do zajęć: 15 godz., przygotowanie do egzaminu: 30 godz. - w sumie 60 godz. (2 punkty ECTS)
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest osiągnięcie wszystkich założonych efektów kształcenia. Metoda weryfikacji efektów kształcenia: kolokwium końcowe na koniec semestru.
O ocenie pozytywnej z przedmiotu decyduje wynik zaliczenia kolokwium końcowego (pisemnego).
Kolokwium podlega ocenie według następującego sposobu podliczania punktacji:
0-59% - NDST (2)
60-66% - DST (3)
67-76% - DST+ (3+)
77-86% - DB (4)
87-94% - DB+ (4+)
95-100% - BDB (5).
Literatura
Podstawowa literatura:
- A. ZIÓŁKOWSKI, Historia powszechna. Starożytność, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009.
- M. JACZYNOWSKA, D. MUSIAŁ, M. STĘPIEŃ, Historia starożytna, Wydawnictwo "Trio", Warszawa 1999, s. 79-114.
- N. GRIMAL, Dzieje starożytnego Egiptu, przekł. A. Łukaszewicz, PIW, Warszawa 2004.
- I. SHAW, The Oxford History of Ancient Egypt, Oxford 2000.
- Atlas Biblijny.
Literatura uzupełniająca:
- P. MONTET, Egipt i Biblia, przekł. E. Zwolski, Instytut Wydawniczy PAX, Warszawa 1968.
- K. PILARCZYK, J. DRABINA, Religie starożytnego Bliskiego Wschodu, Wydawnictwo WAM, Kraków 2008, s. 27-110.
- W. BATOR, Religia starożytnego Egiptu, Wydawnictwo WAM, Kraków 2004.
- A. NIWIŃSKI, Bóstwa, kulty i rytuały starożytnego Egiptu, Warszawa 1993.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: