Archeologia krajów biblijnych WT-DTKB-AKB
Treści merytoryczne:
1. Elementy geografii historycznej krajów biblijnych.
2. Archeologia - przedmiot i metody badań.
3. Archeologia - przedmiot i metody badań (II).
4. Zarys dziejów archeologii jako nauki.
5. Zarys dziejów archeologii jako nauki (II).
6. Archeologia starożytnej Mezopotamii - dzieje i najważniejsze stanowiska.
7. Archeologia starożytnego Egiptu - dzieje i najważniejsze stanowiska.
8. Archeologia starożytnej Syro-Palestyny - dzieje.
9. Periodyzacja archeologiczna dziejów starożytnej Syro-Palestyny.
10. Archeologia Syro-Palestyny według okresów.
11. Archeologia Syro-Palestyny według okresów (II).
12. Archeologia Syro-Palestyny według okresów (III).
13. Najważniejsze stanowiska archeologiczne Ziemi Świętej.
14. Najważniejsze stanowiska archeologiczne Ziemi Świętej (II).
15. Najnowsze odkrycia i zarys archeologii pozostałych krajów biblijnych.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
WIEDZA:
EK 1 (por. TMA_W12; H2A_W05) student ma wiedzę dotyczącą przedmiotu, celu i metod w archeologii, zwłaszcza archeologii krajów biblijnych; ma wiedzę na temat historii archeologii jako nauki i umie powiązać wiedzę z podstaw archeologii z wiedzą zdobytą podczas innych wykładów specjalizacyjnych i teologicznych (nabywa zatem wiedzę o powiązaniach teologii z innymi dziedzinami nauki).
EK 2 (por. TMA_W22; H2A_W04) ma wiedzę na temat geografii i historii Ziemi Świętej oraz sąsiadujących z nią krajów biblijnych; ma wiedzę na temat wymienionych regionów w perspektywie archeologicznej; student zna historię odkryć i najważniejsze stanowiska i znaleziska archeologiczne ważne dla lepszego poznania świata Biblii oraz wydarzeń Starego i Nowego Testamentu; student zna periodyzację archeologiczną dziejów starożytnej Syro-Palestyny.
UMIEJĘTNOŚCI:
EK 3 (por. TMA_U01; H2A_U01) potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z zakresu archeologii i archeologii krajów biblijnych, z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy.
EK 4 (por. TMA_U05; H2A_U03) umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze; samodzielnie wyszukuje informacje o stanowiskach archeologicznych i o najnowszych odkryciach archeologicznych w źródłach polsko- i obcojęzycznych.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
EK 5 (por. TMA_K11; H1A_K02; S1A_K02) umie wykorzystać zdobytą wiedzę z zakresu archeologii w przygotowaniu do pracy przewodnika grup pielgrzymkowych i turystycznych po krajach biblijnych.
Udział w zajęciach: 30 godz., przygotowanie do zajęć: 30 godz., czas na napisanie pracy: 10 godz., przygotowanie do egzaminu: 20 godz. - w sumie 90 godz. (3 punkty ECTS)
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest osiągnięcie wszystkich założonych efektów kształcenia. Metoda weryfikacji efektów kształcenia: przygotowanie pracy pisemnej na temat wybranego stanowiska archeologicznego Syro-Palestyny oraz egzamin końcowy (przeprowadzany w formie ustnej na koniec semestru).
O ocenie pozytywnej z przedmiotu decyduje ocena pracy pisemnej i wynik egzaminu końcowego. Ocena to wynik średniej ocen z tych dwóch warunków.
PRACA PISEMNA:
NDST (2): student nie napisał pracy.
DST (3): student napisał słabą pracę, opartą na niewielu źródłach.
DB (4): student napisał dobrą prace, opartą na wystarczającej liczbie źródeł.
BDB (5): student napisał szczegółową pracę, wyróżniającą się liczbą źródeł i dojrzałością ujęcia tematu.
EGZAMIN:
NDST (2): student nie zna treści materiału wchodzącego w zakres tematyczny wykładu, nie zna pojęcia, metody i celu archeologii, historii archeologii jako nauki, nie ma wiedzy na temat dziejów odkryć i najważniejszych stanowisk i znalezisk z zakresu archeologii krajów biblijnych (Mezopotamia, Egipt, Syro-Palestyna), nie ma wiedzy na temat geografii i historii Ziemi Świętej oraz sąsiadujących z nią krajów biblijnych; nie zna periodyzacji archeologicznej dziejów starożytnej Syro-Palestyny.
DST (3): student w niewielkim stopniu zna treść materiału wchodzącego w zakres tematyczny wykładu, zna pobieżnie pojęcie, metody i cel archeologii, historię archeologii jako nauki, ma pobieżną wiedzę na temat dziejów odkryć i najważniejszych stanowisk i znalezisk z zakresu archeologii krajów biblijnych (zwł. Mezopotamia, Egipt, Syro-Palestyna, i inne regiony), ma pobieżną wiedzę na temat geografii i historii Ziemi Świętej oraz sąsiadujących z nią krajów biblijnych; słabo zna periodyzację archeologiczną dziejów starożytnej Syro-Palestyny.
DB (4): student dobrze zna treść materiału wchodzącego w zakres tematyczny wykładu, zna pojęcie, metody i cel archeologii, historię archeologii jako nauki, ma dobrą wiedzę na temat dziejów odkryć i najważniejszych stanowisk i znalezisk z zakresu archeologii krajów biblijnych (zwł. Mezopotamia, Egipt, Syro-Palestyna, i inne regiony), ma dobrą wiedzę na temat geografii i historii Ziemi Świętej oraz sąsiadujących z nią krajów biblijnych; dobrze zna periodyzację archeologiczną dziejów starożytnej Syro-Palestyny.
BDB (5): student szczegółowo zna treść materiału wchodzącego w zakres tematyczny wykładu, zna pojęcie, metody i cel archeologii, historię archeologii jako nauki, ma szczegółową wiedzę na temat dziejów odkryć i najważniejszych stanowisk i znalezisk z zakresu archeologii krajów biblijnych (zwł. Mezopotamia, Egipt, Syro-Palestyna, i inne regiony), ma szeroką wiedzę na temat geografii i historii Ziemi Świętej oraz sąsiadujących z nią krajów biblijnych; zna i swobodnie porusza się w periodyzacji archeologicznej dziejów starożytnej Syro-Palestyny.
Literatura
Podstawowa literatura:
- C. RENFREW, P. BAHN, Archeologia. Teorie. Metody. Praktyka, Prószyński i S-ka, Warszawa 2002.
- D. ŁAWECKA, Wstęp do archeologii, PWN, Warszawa-Kraków 2003.
- Archeologia Palestyny. Praca zbiorowa pod redakcją Ludwika W. Stefaniaka, [i in.] Księgarnia św. Wojciecha, Poznań 1973.
- S. GĄDECKI, Archeologia biblijna, t. 1-2, Prymasowskie Wydawnictwo Gaudentinum, Gniezno 1994.
- R. NORTH, Ph. J. KING, Archeologia biblijna, w: R.E. BROWN(red.), J.A. FITZMYER, R.E. MURPHY (współred.), W. CHROSTOWSKI (red. wyd. polskiego), Katolicki Komentarz Biblijny, PSB 17, Warszawa 2001, s. 1861-1895.
- The New Encyclopedia of Archaeological Excavations in The Holy Land, red. E. STERN i in., T. I.-IV, Jerusalem 1993 (oraz tom uzupełniający: The New Encyclopedia Of Archaeological Excavations In The Holy Land. Supplementary Volume (V), red. E. STERN i in., Jerusalem 2008).
Wybrana literatura uzupełniająca:
- W.F. ALBRIGHT, Archeologia Palestyny, przekł. S. Majchrzak, Warszawa 1964.
- H. MUSZYŃSKI, S. MĘDALA, Archeologia Palestyny w zarysie, Pelplin 1984.
- V. FRITZ, W. CHROSTOWSKI (konsultacja naukowa), Archeologia biblijna, przekł. H.Stachowska, Verbinum - Wydawnictwo Księży Werbistów, Warszawa 2005 (wyd. II popr.)
- Encyklopedia archeologiczna Ziemi Świętej, red. A. NEGEV, Warszawa 2002.
- A.MILLARD, M. WOJCIECHOWSKI (konsultacja), Skarby czasów Biblii. Odkrycia archeologiczne rzucają nowe światło na Biblię, przekład M. Stopa, Świat Książki, Warszawa 2000.
- J. MURPHY O'CONNOR, Przewodnik po Ziemi Świętej, przekł. M. Burdajewicz, Warszawa 1998.
- W. CHROSTOWSKI, Archeologia biblijna - skrypt dla studentów I roku teologii ogólnej Akademii Teologii Katolickiej, Warszawa 1993.
- J.M. MILLER, Archeologia i Pismo Święte, w: W.R. FAARMER(red. nauk.), S. MCEVENUE, A.J. LEVORATTI, D.L. DUNGAN, (współred.), W. CHROSTOWSKI (red. nauk. wyd. polskiego), T. MIESZKOWSKI, P. PACHCIAREK (współred.), Międzynarodowy komentarz do Pisma Świętego. Komentarz katolicki i ekumeniczny na XXI wiek, Verbinum - Wydawnictwo Księży Werbistów, Warszawa 2000, 2001, s. 178-185.
- T. WALISZEWSKI, Archeologia biblijna - kłopoty z terminologią czy spór o istotę rzeczy? Collectanea Theologica 63 (1993) 1, s. 7-20.
- W. CHROSTOWSKI, Polskie podręczniki archeologii biblijnej i archeologii Palestyny, w: TENŻE, Asyryjska diaspora Izraelitów inne studia, Rozprawy i Studia Biblijne 10, Oficyna Wydawnicza „Vocatio”, Warszawa 2003, s. 391-410.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: