Zarys historii kultury materialnej WT-DTK-ZKL
Opis:
Przedmiot dotyczy ujęcia i definiowania zagadnienia kultury materialnej rozumianej jako część dziedzictwa kulturowego i przedstawienia badań nad nią; celem jest percepcja całej kultury i uczestniczenia w niej, jako organicznej struktury duchowo-materialnej; dziedzictwo materialne ludzkości jest ilustracją i egzemplifikacją określonych wartości i przekonań, idei określonej społeczności i samo przez się kreuje i konstytuuje określone wartości i idee.
Szczególny nacisk zostanie położony na materialne dziedzictwo kulturowe ludzkości ukształtowane w dawnych epokach i kręgach kulturowych. Obiekty kultury światowej, europejskiej i polskiej, jako spuścizna kulturowa i dziedzictwo materialne (w tym szczególnie spuścizna kulturowa wielkich cywilizacji świata starożytnego); wśród omawianych obiektów - najcenniejsze pomniki kultury i sztuki zarejestrowane na liście światowego dziedzictwa UNESCO.
W doborze tematów obowiązuje kryterium uniwersalnego znaczenia kulturowego obiektów, ich ranga artystyczna i typowość dla danego kręgu kulturowego.
Zakres tematów:
1. Kultura materialna a niematerialna (duchowa). Dziedzictwo kultury materialnej - obszar zagadnień, pojęcia, metodologia.
2. Międzynarodowe i polskie instytucje ochrony dóbr kultury.
3. Dokumenty dotyczące ochrony dziedzictwa. Lista Światowego Dziedzictwa UNESCO.
4. Pomniki historii Polski.
5. Komunikacja - Cywilizacja - Kultura materialna.
6. Historia pisma i narzędzi pisarskich. Epigrafika.
7. Historia komunikacji i narzędzi transportu.
8. Cywilizacje pradziejowe.
9. Dziedzictwo materialne Mezopotamii.
10. Dziedzictwo materialne Egiptu .
11. Dziedzictwo materialne starożytnej Grecji. Urbanistyka. Plan hippodamejski.
12. Dziedzictwo materialne starożytnego Rzymu
13. Styl ludowy i narodowy w kulturze.
14. Rzemiosło artystyczne. Ebenistyka
15. Muzea i muzeologia.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Przedmiotowe efekty kształcenia:
EK 1. Student rozpoznaje i charakteryzuje współczesne zjawiska kultury materialnej oraz zna i rozumie współczesne procesy kulturowe związane z upowszechnieniem się technik wizualnych;
EK 2. Student zna i rozumie podstawowe zasady i metody analizy oraz interpretacji różnych wytworów kultury i potrafi tworzyć i interpretować przekazy wizualne i audiowizualne; zachowuje krytycyzm w ocenie wyników badań własnych i innych naukowców; organizuje własny warsztat pracy badawczej odpowiednio dobierając metodologię:
EK 3. Student uczestniczy w życiu kulturalnym i medialnym korzystając z różnych jego form; w dyskursie medialnym potrafi zająć właściwe stanowisko korzystając z adekwatnych argumentów oraz przestrzega zasad etyki zawodowej i norm współżycia społecznego.
Nakład pracy studenta:
30 godz. – aktywne uczestnictwo w zajęciach.
5 godz. – konsultacje z prowadzącym zajęcia.
15 godz. – samodzielna lektura, prowadzenie badań
10 godz. – przygotowanie do egzaminu.
Razem 60 godz. – 2 ECTS
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne:
EK 1
Metoda podająca z zastosowaniem: wykładu informacyjnego; pogadanki; opisu; prelekcji; anegdoty.
EK 2
Metoda problemowa: wykład problemowy lub konwersatoryjny; dyskusja dydaktyczna;
EK 3
Metoda eksponująca: film; ogląd obiektów in situ - pokaz połączony z przeżyciem;
Kryteria oceniania:
Na ocenę końcową składają się:
1/ referat (prezentacja multimedialna) – 1/3; 2/ zaliczenie wskazanej lektury -1/3, 3/ frekwencja na zajęciach – 1/3.
Literatura
Literatura podstawowa:
O zabytkach. Opieka-Ochrona-Konserwacja, Warszawa 2005.
Lista Światowego Dziedzictwa UNESCO http://www.unesco.pl/kultura/dziedzictwo-kulturowe/swiatowe-dziedzictwo/lista-swiatowego-dziedzictwa/
Strona internetowa Narodowego Instytutu Dziedzictwa - www.nid.pl
Strona internetowa Polskiego Komitetu ds. UNESCO - www.unesco.pl
Literatura uzupełniająca:
Barański J., Świat rzeczy. Zarys antropologii, Kraków 2007.
Dant T., Kultura materialna w rzeczywistości społecznej, Kraków 2007.
Dom w mieście średniowiecznym i nowożytnym, red. B. Gedigi, Wrocław 2004.
Doktryny i realizacje konserwatorskie. W świetle doświadczeń krakowskich ostatnich 30 lat, red. B. Krasnowolski, Kraków 2011.
Dziedzictwo kulturowe Mazowsza, pr. zbior., Warszawa 2001.
Małachowicz E., Konserwacja i rewaloryzacja architektury w zespołach i krajobrazie, Wrocław 1994.
Pawłowska K., Swaryczewska M., Ochrona dziedzictwa kulturowego. Zarządzanie i partycypacja społeczna, Kraków 2002.
Pasierb J., Ochrona zabytków sztuki kościelnej, Warszawa MMI.
Pokropek M., Atlas sztuki ludowej i folkloru w Polsce, Warszawa 1978.
Strategia ochrony dziedzictwa przemysłowego (materiały seminarium Polskiego Komitetu Ochrony Dziedzictwa Przemysłowego TICCIH), Opatówek 1999.
Historia sztuki świata, "Muza" SA i "Świat Książki" 1999.
Historia życia prywatnego, red. A. Prost, G. Vincenta, t. 1-5, Wrocław 2006.
Kowecka E., W salonie i w kuchni. Opowieść o kulturze materialnej pałaców i dworów polskich w XIX w., Warszawa 1984.
Kopaliński W., Opowieść o rzeczach powszednich, Warszawa 1998.
Malaguzzi S., Wokół stołu, Warszawa 2009.
Pruszyński J., Ochrona zabytków w Polsce, Warszawa 1989.
Rouba B. J., Pielęgnacja świątyni i innych obiektów. Książka nie tylko dla księży, Toruń 2014.
Rudkowski T., O ochronie cmentarzy zabytkowych, "Ochrona Zabytków" 2004.
Rymaszewski B., Klucze ochrony zabytków w Polsce, Warszawa 1992.
Sieroszewski W., Ochrona dóbr kultury w ustawodawstwie UNESCO, Warszawa 1978.
Soldani A., Jankowski D., Zabytki. Ochrona i opieka. Praktyczny komentarz do nowej ustawy. Tekst ustawy z dnia 23 lipca 2003 r., Zielona Góra 2004.
Sztuka świata, tom 1 i 2, "Arkady" 2002 (2009).
Tłoczek I., Dom mieszkalny na polskiej wsi, Warszawa 1985.
Żygulski Z. (jun.), Muzea na świecie, Warszawa 1982.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: