Wstęp do historii sztuki WT-DTK-WHS
1/ Czym jest sztuka? Definiowanie sztuki w starożytności i współcześnie.
2/ Pojmowanie dzieła sztuki. Klasyfikacja sztuk plastycznych. Sztuka wizualna. Sztuki piękne i stosowane. Zagadnienia wiodące poruszane przez estetykę.
3/ Jakie są cele sztuki? Sztuka a społeczeństwo. Ocena dzieła sztuki.
4/ Forma i treść w dziele sztuki. Teoria sztuki i krytyka artystyczna.
5/ Przestrzeń w sztuce dwuwymiarowej. Media i techniki dwuwymiarowe.
6/ Media trójwymiarowe: rzeźba, performance.
7/ Architektura i projektowanie: techniki, materiały, planowanie przestrzenne, projektowanie wnętrz.
8/ Zagadnienia perspektywy. Światłocień. Kolor, odcień, walor i nasycenie. Faktura.
9/ Ruch i czas. Zasady kompozycji.
10/ Co to jest styl? Pojęcia, kierunki i metody historii sztuki.
11/ Zarys historii sztuki: sztuka starożytna, sztuka bizantyńska.
12/ Sztuka średniowieczna, symbolika i ikonografia chrześcijańska.
13/ Sztuka nowożytna; Leonardo da Vinci: zagadnienia perspektywy i światłocienia.
14/ Sztuka nowoczesna; sacrum – profanum; granice prowokacji artystycznej.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Student po ukończeniu kursu powinien orientować się w podstawach teorii i praktyki artystycznej oraz znać zarys dziejów sztuki; kompetentnie odpowiedzieć czym jest sztuka, jakie są jej rodzaje i podziały (historyczne i współczesne); jakie są relacje na linii artysta – dzieło sztuki – odbiorca; podstawowe techniki artystyczne i zasady kompozycji; student będzie znać i odróżniać najważniejsze prądy, nurty i style w sztuce oraz znać twórczość najważniejszych artystów od starożytności do połowy XX wieku; umiejętność odczytywania i rozumienia dzieł sztuki; znać i rozumieć symbolikę i alegorykę dzieł sztuki.
EK 1 (wiedza):
student posiada znajomość podstawowych zagadnień dotyczących genezy, rozwoju form i interpretacji sztuki (architektura, rzeźba, malarstwo) oraz form i narzędzi oddziaływania artystycznego; ma podstawową wiedzę o instytucjach kultury i orientację we współczesnym życiu kulturalnym, ze szczególnym uwzględnieniem kultury chrześcijańskiej (por.TMA_W17); ma pogłębioną wiedzę o relacjach miedzy strukturami i instytucjami społecznymi oraz o procesach zmian zachodzących w kręgu kultur będących pod wpływem chrześcijaństwa, zwłaszcza w odniesieniu do roli chrześcijaństwa w kształtowaniu się kultury Europy (por. TMA_W18);
EK 2 (umiejętności):
student posiada umiejętność rozpoznawania i analizy zjawisk artystycznych i ideowych obecnych w dziełach sztuki (architektura, rzeźba, malarstwo) oraz form i narzędzi oddziaływania artystycznego;
umie rozpoznać, a następnie przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych rodzajów wytworów kultury w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego i miejsca w procesie historyczno-kulturowym; potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami z zakresu teologii oraz historii sztuki i kultury, a także popularyzować wiedze o teologii oraz wytworach kultury chrześcijańskiej i jej instytucjach (por. TMA_U16);
EK 3 (kompetencje społeczne):
student świadomie wpływa na zachowanie i percepcję sztuki ze strony jej odbiorców; uczestniczy w życiu kulturalnym i interesuje się aktualnymi wydarzeniami kulturalnymi (por. TMA_K09 ); uczestniczy w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa chrześcijańskiego i kulturowego regionu, kraju i Europy (por. TMA_K10 ).
Nakład pracy studenta (ECTS):
udział w wykładach - 30 godz. - 1 ECTS
przygotowanie do zaliczenia przedmiotu: 30 godz. - 1 ECTS
konsultacje z wykładowcą (15 godz.) oraz samodzielna lektura (15 godz. ) - 1 ECTS
razem - 3 ECTS
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny w formie testu weryfikujący zdobytą wiedzę w zakresie przedstawionej literatury podstawowej (Test jest zaliczony po uzyskaniu przez studenta min. 50% + 1 pkt).
Warunkiem podejścia do egzaminu jest zaliczenie referatu (prezentacji multimedialnej) na zadany temat (Prezentacje studentów w oparciu o prowadzone przez nich badania).
Warunkiem zaliczenia jest udział w zajęciach- nie mniej niż w połowie zajęć.
Czynny udział w zajęciach (m.in. udział w dyskusji na tematy bieżące oraz zaleconych lektur) rzutuje na ocenę końcową.
Wiedza:
- ndst: - Student nie potrafi definiować pojęć dotyczących zjawisk artystycznych; nie potrafi wymienić zależności między dawną i współczesną sztuką a kulturą;
- dst: wyraża zdobytą wiedzę, umiejętności i kompetencje analizując omawiane na wykładach zagadnienia;
- db: wyraża zdobytą wiedzę poprzez znajomość i samodzielną analizę treści wykładowych;
- bdb: potrafi samodzielnie i swobodnie prezentować, analizować, dyskutować na podstawie zdobytej wiedzy i literatury przedmiotu.
Umiejętności:
- ndst - Nie potrafi wyszukiwać i prezentować wiedzy z zakresu zjawisk sztuki dawnej i współczesnej;
- dst - potrafi wyszukiwać i prezentować wiedzę z zakresu sztuki dawnej i współczesnej;
- db - potrafi samodzielnie prezentować wiedzę z zakresu dawnej i współczesnej sztuki oraz samodzielnie dokonuje selekcji i ewaluacji zdobytej wiedzy w zakresie treści wykładowych;
bdb - samodzielnie wyszukuje i prezentuje wiedzę z zakresu dawnej i współczesnej sztuki, samodzielnie oraz krytycznie dokonuje selekcji informacji o sztuce;
Kompetencje społeczne:
- ndst - nie umie wskazać rozwiązań praktycznych w zakresie projektów artystycznych;
- dst - umie wskazać na rozwiązania praktyczne w zakresie projektów artystycznych, ale robi to w sposób szablonowy i nieoryginalny;
- db - umie wskazać na rozwiązania praktyczne w zakresie projektów artystycznych, czyni to w sposób oryginalny i nieszablonowy;
- bdb - umie wskazać na rozwiązania praktyczne w zakresie projektów artystycznych, czyni to w sposób oryginalny oraz umie świadomie wpływać na percepcję i zachowania odbiorców sztuki.
Praktyki zawodowe
Kwerenda w bibliotekach, samodzielne studiowanie w muzeach i galeriach
Literatura
Literatura podstawowa:
- Jones A. F., Wstęp do historii sztuki, przeł. A. Zahaczewska-Dobrowolska, M. Kulak, Poznań ("Zysk i S-ka") 1999
- Gombrich E. H., O sztuce, przekład zbior., Poznań ("Rebis") 2013,
- Koch W., Style w architekturze. Arcydzieła budownictwa europejskiego od antyku po czasy współczesne, przeł. W. Baraniewski, Warszawa ("Świat Książki") 1996
- Białostocki J., Sztuka cenniejsza niż złoto, Warszawa 2001
Literatura uzupełniająca:
- Białostocki J., Historia sztuki wśród nauk humanistycznych, Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk 1980
- Białostocki J., Sztuka cenniejsza niż złoto, Warszawa 2001
- Borchgrave H. de, Chrześcijaństwo w sztuce, Warszawa 2002
- Chilvers I., Osborne H., Oksfordzki leksykon sztuki, Warszawa 2002
- Jan Paweł II, List do Artystów, www. Opoka. org. pl/nauczanie/papiez/jan_pawel_ii/listy
- Jaroszyński P., Metafizyka i sztuka, Lublin 1986 (Warszawa 1996)
- Koch W., Style w architekturze. Arcydzieła budownictwa europejskiego od antyku po czasy współczesne, Warszawa 1996
- Ławniczak W., Teoretyczne podstawy interpretacji dzieł sztuki plastycznej, Poznań 1975
- Pasierb J. S., Człowiek i jego świat w sztuce religijnej renesansu, Warszawa 1999
- Pasierb J. S., Sobory o sztuce, „Znak” 16, 1964, z. 12, s. 1460 – 1482
- Pilch J., Słownik kultury biblijnej, Częstochowa 2004
- Porębski M., Krytyka artystyczna, w: Wstęp do historii sztuki. Przedmiot – metodologia – zawód, red. P. Skubiszewski, Warszawa 1973, s. 569-578
- Praz M., Mnemosyne, Rzecz o powinowactwie literatury i sztuk plastycznych, przeł. W. Jekiel, Warszawa 1981
- Rynck P. de, Jak czytać malarstwo. Rozwiązywanie zagadek, rozumienie i smakowanie dzieł mistrzów, przeł. P. Nowakowski, Kraków 2005
- Rzepińska M., Siedem wieków malarstwa europejskiego, Wrocław-Warszawa-Kraków 1991
- Sztuka świata, t. 1-13, Warszawa 1999-2002
- Tatarkiewicz W., Dzieje sześciu pojęć, Warszawa 1976
- Thomson J., Jak czytać malarstwo współczesne. Rozwiązywanie zagadek, rozumienie i smakowanie dzieł mistrzów od Courbeta do Warhola, przeł. J. Holzmann, Kraków 2006
- Wölfflin H., Podstawowe pojęcia historii sztuki, przeł. D. Hanulanka, Ossolineum 1962
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: