Rok liturgiczny WT-DTK-RL1
Rok liturgiczny
Opis przedmiotu
1. Geneza roku liturgicznego
2. Struktura roku liturgicznego i jego istotne założenia
3. Paschalny wymiar roku liturgicznego
4. Niedziela – najstarsze świętowanie
5. Różnice pomiędzy niedzielą a szabatem
6. Odpoczynek niedzielny (historia i teologia)
7. Kształtowanie się paschy chrześcijańskiej
8. Triduum Paschalne – teologia i struktura obrzędów
9. Okres Pięćdziesiątnicy
10. Tworzenie się Wielkiego Postu – okresu przygotowania do Paschy
11. Uroczystość Narodzenia Pańskiego – geneza i teologia
12. Okres Bożego Narodzenia
13. Adwent
14. Czas zwykły w roku liturgicznym
15. Uroczystości i święta w roku kościelnym (święta Pańskie, Maryjne i świętych)
W cyklu 2021/22_Z:
1. Czas, historia zbawienia i liturgia. Wyrażenie i pojęcie „roku |
W cyklu 2022/23_Z:
1. Czas, historia zbawienia i liturgia. Wyrażenie i pojęcie „roku |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
EK 1: W zakresie wiedzy:
- znajomość teologicznej treści i struktury roku liturgicznego a także filozoficznych i religioznawczych pojęć z zakresu czasu i związanych z tym norm liturgicznych i etycznych, znajomość poszczególnych celebracji roku liturgicznego i form pobożności ludowej związanych z poszczególnymi okresami roku kościelnego.
EK 2: Umiejętności:
- rozpoznawanie interakcji pomiędzy rokiem liturgicznym, pobożnością ludową, zwyczajami, folklorem
- umiejętność kierowania rozwojem duchowo-moralnym
- posiada umiejętności badawcze w zakresie teologii, obejmujące zwłaszcza analizę tekstów filozoficznych i teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów
- potrafi planować badania naukowe w zakresie teologii roku liturgicznego, przewidywać ich rezultaty i analizować zebrane dane
EK 3 Kompetencje społeczne - potrafi wyjaśnić innym pojęcie i strukturę roku kościelnego oraz znaczenie teologiczne poszczególnych celebracji roku kościelnego oraz ukazać ich korelacje z kulturą (folklor, zwyczaje, pobożność ludowa) i ich wpływ na życie duchowe człowieka (lex vivendi); potrafi wskazać innych i objaśnić formy pobożności ludowej związane z poszczególnymi okresami w roku kościelnym.
ECTS 2 (1 ECTS=30 godzin)
30 godz. - obecność na wykładach i aktywny w nich udział
30 godz. - lektura literatury przedmiotu i przesyłanych materiałów; przygotowanie prezentacji multimedialnej na zadany przez wykładowcę temat (pracy śródsemestralnej); przygotowanie się do kolokwium ustnego
KOD DOSTĘPU DO PRZEDMIOTU NA MS TEAMS: 66b2viu
Kryteria oceniania
Forma zaliczenia przedmiotu: kolokwium w formie ustnej stacjonarnie na UKSW (na podstawie materiału omówionego podczas wykładów [40 procent oceny końcowej]. Poza tym w ciągu semestru każdy ze studentów przygotowuje referat lub prezentację multimedialną na wskazany przez wykładowcę temat (praca śródsemestralna), przedstawia ją podczas zajęć i udziela odpowiedzi na pytania postawione przez wykładowcę i studentów. Prezentacje lub referaty są przesyłane przez usos email i oceniane [30 procent oceny końcowej]. Podstawą dopuszczenia do kolokwium ustnego jest obecność na zajęciach i czynny w nich udział [30 procent oceny końcowej]. Student może mieć dwie nieobecności nieusprawiedliwione. Jeśli tych nieobecności jest więcej niż 2 powinien jest usprawiedliwić przedstawiając np. zwolenienie lekarskie.
Kryteria oceniania (ogólne):
- brak elementarnej wiedzy na temat struktury i teologii roku liturgicznego; brak znajomości podstawowych pojęć; student nie uczestniczy w wykładach, a jego nieobecności są nieusprawiedliwione (ndst)
- znajomość ogólnej struktury roku liturgicznego i charakterystyki czasu sakralnego, podstawowe informacje na temat poszczególnych okresów liturgicznych (dst)
- wskazanie specyfiki okresów liturgicznych, znajomość przepisów liturgicznych danych okresów, uroczystości, świąt i wspomnień (db)
- umiejętność analizy hermeneutycznej tekstu danego okresu liturgicznego oraz zdolność do osadzenia go w określonym kontekście historycznym; bardzo dobra znajomość genezy, struktury roku liturgicznego i kalendarza liturgicznego, szeroka wiedza z zakresu teologii i duchowości roku liturgicznego, umiejętność zastosowania tej wiedzy w praktyce (np. w katechezie, w codziennym życiu) (bdb)
Kryteria szczegółowe
EK 1: W zakresie wiedzy:
- znajomość teologicznej treści i struktury roku liturgicznego a także filozoficznych i religioznawczych pojęć z zakresu czasu i związanych z tym norm liturgicznych i etycznych, znajomość poszczególnych celebracji roku liturgicznego i form pobożności ludowej związanych z poszczególnymi okresami roku kościelnego.
bdb (5): posiada ugruntowaną wiedzę odnośnie co do struktury roku liturgicznego, charakterystyki jego poszczególnych okresów, uroczystości i świąt; zna genezę poszczególnych uroczystości, świąt oraz zna wymowę teologiczną poszczególnych celebracji roku kościelnego.
db (4): posiada dość dużą wiedzę odnośnie struktury roku liturgicznego, potrafi w stopniu dobrym ukazać charakterystykę głównych okresów roku liturgicznego, genezę najważniejszych uroczystości i świąt oraz ich teologiczną wymowę.
dst (3): wie czym jest rok liturgiczny jak go zdefiniować, orientuje się w strukturze roku liturgicznego, charakteryzuje najważniejsze okresy w roku liturgicznym i wymienia najważniejsze uroczystości i święta
ndst (2): nie wie czym jest rok liturgiczny, nie zna struktury roku liturgicznego, nie zna najważniejszych uroczystości i świąt, nie wymienia ich i nie wie jak scharakteryzować najważniejsze okresy w roku liturgicznym, myli podstawowe informacje.
Literatura
Literatura:
podstawowa
Auge M., Rok liturgiczny. To sam Chrystus, który przebywa w swoim Kościele, Kraków 2013.
Nadolski B., Liturgika. t. II. Liturgia i czas, Poznań 2012.
Nowak J. (red), Misterium Chrystusa w roku liturgicznym, Poznań 2012.
Nowak J., Komentarz do Ogólnych norm roku liturgicznego i kalendarza, Poznań 2021.
Sinka T., Zarys liturgiki, Gościkowo – Paradyż 1988 (lub nowsze wydania).
Świerzawski W., Mysterium Chrysti t. VI. Rok liturgiczny, Zawichost-Kraków-Sandomierz 2013.
uzupełniająca:
Brzeziński, D., Chrystus wczoraj i dziś, i na wieki. Anamnetyczny wymiar roku liturgicznego, Toruń 2010.
Nadolski B., Niedziela – dzień Kościoła i człowieka, w: Akcja Katolicka „Niedziela”. VI Tydzień Społeczny, Warszawa 1999, s. 65-77.
Nowak J., Święci w misterium paschalnym Chrystusa, Poznań 2020.
Decyk J., Niedziela – Dzień Pana i Chrystusa, w: Akcja Katolicka „Niedziela”. VI Tydzień Społeczny, Warszawa 1999, s. 41-63.
W cyklu 2021/22_Z:
Literatura: podstawowa uzupełniająca: |
W cyklu 2022/23_Z:
Literatura obowiązkowa: Literatura uzupełniająca: |
Uwagi
W cyklu 2022/23_Z:
Kod do zajęć na MS Teams: 66b2viu |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: