Polityka kulturalna WT-DTK-PK1
Treści merytoryczne:1. Jakiej wiedzy o polityce potrzebuje polityk kultury (postkomunizm, liberalizm, neoliberalizm, neokonserwatyzm, "trzecia droga", społeczna nauka kościoła).
2. Jakiej wiedzy o kulturze potrzebuje polityk kulturalny (modernizm, postmodernizm, "druga nowoczesność", chrześcijanin w świecie współczesnej kultury).
3. Czy polityka kulturalna jest możliwa - sprzeczności w warunkach demokracji, standardy europejskie.
4. Historyczne uwarunkowania polityki kulturalnej w Polsce - formy polityki kulturalnej w warunkach ustroju autorytarnego: „mecenat kulturalny” w Polsce w latach 1945-1989.
5. Od „kultury dla mas” do „mas dla kultury”: historia procesu transformacji życia kulturalnego w Polsce po roku 1989.
7. zdecentralizowana władza (nowa rola Ministerstwa Kultury, publiczne instytucje kultury), rynek („przemysły kultury”), inicjatywy obywatelskie (fundacje, stowarzyszenia, organizacje społeczno/kulturalne i religijne).
8. Projekt kulturalny, strategia rozwoju kultury, polityka kulturalna – omówienie przykładowych form praktycznego działania w kulturze.
9. Aktualne tendencje w polityce kulturalne w Europie. Tendencje w polityce wobec kultury w UNESCO i Unii Europejskiej.
10. Teorie w zakresie ekonomiki kultury
11. Finansowanie kultury w Polsce
12. Nowe tendencje w rozumieniu miejsca kultury i artysty w budowaniu społeczeństwa.
13-15. Raporty o stanie kultury.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
ECTS
W zakresie wiedzy
EK 1 ma wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji świata kultury, ich elementach, współdziałaniu, oddziaływaniu na społeczeństwo w różnych wymiarach i aspektach oraz posiada orientację we współczesnym życiu kulturalnym.
W zakresie umiejętności
EK 2 potrafi nazwać i wskazać procesy wpływające na globalne i lokalne przemiany społeczno-ekonomiczne, rozumie fundamentalne zasady funkcjonowania rynku finansowo-bankowego
W zakresie kompetencji społecznych
EK 3
jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach medialnych i zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i nie będącymi specjalistami w danej dziedzinie, jak również przedstawicielami innych kręgów kulturowych.
nakład pracy studenta
35 godz.
10 godz.
15 godz.
60 godz.
2
Kryteria oceniania
EK nr 1 określany jako „ ma wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji świata kultury, ich elementach, współdziałaniu, oddziaływaniu na społeczeństwo w różnych wymiarach i aspektach oraz posiada orientację we współczesnym życiu kulturalnym.j”
Na ocenę:
Ndst (2): nie zna podstawowych pojęć z zakresu instytucji kultury w Polsce i na świecie
Dst (3): zna kluczowe pojęcia z zakresu, potrafi ogólnie odnieść je do procesu planowania polityki kulturalnej;
Db (4): poprawnie definiuje większość pojęć z zakresu, właściwie odnosi je do działań w polityce kulturalnej, rozumie mechanizmy kierujące polityką kulturalną.
Bdb (5): precyzyjnie definiuje pojęcia, dokonuje samodzielnej analizy zjawisk z przestrzeni polityki kulturalnej, wyprowadza własne, trafne wnioski
EK nr 2 określany jako „potrafi nazwać i wskazać procesy wpływające na globalne i lokalne przemiany społeczno-ekonomiczne, rozumie fundamentalne zasady funkcjonowania rynku finansowo-bankowego”
Ndst (2): Nie potrafi nazwać i wskazać procesy społeczno-ekonomiczne w odniesieniu do kultury
Dst (3): Jest w stanie nazwać i wskazać procesy społeczno-ekonomiczne w odniesieniu do kultury i rozumie zasady funkcjonowania rynku kultury
Db (4): samodzielnie analizuje procesy zachodzące na rynku kultury i ich związek z przemianami społeczno-ekonomicznymi;
Bdb (5): samodzielnie analizuje procesy zachodzące na rynku kultury i ich związek z przemianami społeczno-ekonomicznymi i potrafi zaproponować adekwatne rozwiązania w sytuacjach problematycznych rynku kultury.
EK nr 3 określany jako „jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach medialnych i zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i nie będącymi specjalistami w danej dziedzinie, jak również przedstawicielami innych kręgów kulturowych.”
Na ocenę:
Ndst (2): nie odczuwa potrzeby aktywnego uczestnictwa w grupach
Dst (3): funkcjonuje w grupach, ale nie potrafi skutecznie przekazać swojej wiedzy i umiejętności
Db (4): funkcjonuje w grupach, potrafi skutecznie przekazać swoją wiedzę i umiejętności
Bdb (5): funkcjonuje w grupach, potrafi skutecznie przekazać swoją wiedzę i umiejętności, jego działania mają przełożenie na konkretne działania komunikacyjne.
Literatura
Animacja kultury. Doświadczenie i przyszłość, G. Godlewski, I. Kurz, A. Mencwel, M. Wójtowski (red.), Warszawa 2002.
Barometr kultury, M. Grabowska (red.), Instytut Kultury, Warszawa 1992.
Bendixen P., Wprowadzenie do ekonomiki kultury i sztuki, Wyd. Uniw. Jagiellońskiego, Kraków 2001. Chełmińska M., Rola państwa w polityce kulturalnej (z doświadczeń krajów europejskich), w: Kultura polska w nowej sytuacji historycznej, J. Damrosz (red.), Warszawa 1998.
Dylematy animacji kultury, J. Gajda, W. Żardecki (red.), Lublin2001.
Gasper W., Dylematy animacji kulturalnej w dobie gwałtownych przemian cywilizacyjnych, Lublin 1998.
Golka M., Kultura czasu przełomu, Instytut Kultury, Warszawa1990.
Grad J., Kaczmarek U., Organizacja i upowszechnianie kultury w Polsce. Zmiana modelu, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań1996.
Hagoort G., Przedsiębiorczość w kulturze. Wprowadzenie do zagadnień zarządzania w kulturze. Wyd. Uniw. Jagiellońskiego, Kraków 1995.
Ilczuk D., Siciński A., Wojciechowski J.St., Polityka kulturalna państwa. Projekt, Kultura Współczesna, nr 2-3, Warszawa 1999.
Kawecki W., Ocalić kulturę - ocalić człowieka, Warszawa 2006.
Prawelska-Skrzypek G., Polityka kulturalna polskich samorządów. Wybrane zagadnienia, Kraków 2003.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: