Komunikacja kulturowa WT-DTK-KK
Cele przedmiotu: Komunikacja jest podstawowym wymiarem kultury i powinna być omawiana w jej kontekście. Oprócz podstawowych wiadomości na temat teorii komunikacji i teorii mediów, zajęcia koncentrują się na roli komunikacji dla tworzenia, podtrzymywania i zmiany kultury, zwłaszcza w jej społecznym, a także znakowym, semiotycznym aspekcie. Teorie komunikacji będą też omawiane w kontekście filozofii dialogu i spotkania, a także w aspekcie praktycznym, jako teoria i praktyka dobrej komunikacji.
Celem zajęć jest nauczenie podstawowych teorii, koncepcji i modeli komunikowania, ponadto ukazanie potrzeby znajomości komunikacji kulturowej we współczesnym świecie (komunikacja międzykulturowa). W trakcie konwersatorium studenci poznają historię i metody badań nad komunikacją.
Zakres tematów:
1. Kultura i komunikacja kulturowa. Podstawy teorii komunikacji – komunikacja jako przekaz informacji
2. Komunikacja jako wywieranie wpływu. Informacja, perswazja, manipulacja, propaganda
3. Od paradygmatu przekazu do paradygmatu semiotycznego. Wstęp do semiotycznej szkoły komunikowania
4. Sygnifikacja. Czytanie kultury.
5. Semiotyczne badania tekstów kultury (ciało, film, reklama)
6. Poststrukturalizm a komunikacja kulturowa. Analiza dyskursu w tekstach kulturowych
7. Komunikacja jako „odgrywanie kultury” - kultura jako komunikacja. Komunikacja rytualna
8. Komunikacja w aspekcie społecznym. Socjologiczne koncepcje komunikacji.
9. Komunikowanie masowe, media cyfrowe – teoria i krytyka
10. Komunikacja w kulturze konwergencji. Technologie cyfrowe (internet, telefonia komórkowa) – nowe pola komunikacji.
11. Komunikacja jako spotkanie. Komunikacja interpersonalna.
12. Podstawy komunikacji międzykulturowej. Komunikacja i tożsamość kulturowa.
13. Kontakt kulturowy, problematyka „Obcego”. Międzykulturowe bariery komunikacyjne (niechęć do obcych, stereotypy i uprzedzenia)
14. Komunikacja międzykulturowa a komunikacja niewerbalna.
15. Zaliczenie – kolokwium.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Student:
EK nr 1 – opisuje i charakteryzuje nowe pola komunikacji, przedstawia różne aspekty wpływu nowych mediów na społeczeństwo;
EK nr 2 - interpretuje teksty kultury wizualnej (film, reklama wizualna, wizerunki ciała w kulturze), wykorzystując podstawową wiedzę z zakresu semiotyki;
EK nr 3 - przedstawia teorię i krytykę mediów masowych, wskazuje na społeczne i kulturowe mechanizmy funkcjonowania komunikacji masowej;
EK nr 4 - analizuje tekst reklamowy wykorzystując wiedzę z teorii komunikacji, odczytuje w nim różnorodne kody kulturowe;
EK nr 5 - zna etyczne problemy związane z komunikacją międzykulturową, zwłaszcza w zakresie pozyskiwania i wykorzystywania informacji o obcych kulturach;
30 godz. - aktywne uczestnictwo w wykładach
5 godz. - konsultacje z prowadzącym
15 godz. - przygotowanie do kolokwium (i zajęć bieżących)
10 godz. - czytanie lektur
60 godz. - razem
2 punkty ECTS
Kryteria oceniania
EK nr 1 realizowany metodą podającą i problemową (wykład informacyjny, konwersatoryjny i problemowy, opis, wyjaśnienie, dyskusja dydaktyczna związana z wykładem objaśnienie i wyjaśnienie)
EK nr 2 realizowany metodą problemową (wykład problemowy, metoda przypadków, burza mózgów) i praktyczną (ćwiczenia przedmiotowe)
EK nr 3 realizowany metodą podającą i problemową (wykład informacyjny, konwersatoryjny i problemowy, opis, wyjaśnienie, dyskusja dydaktyczna związana z wykładem objaśnienie i wyjaśnienie)
EK nr 4 realizowany metodą podającą i problemową (wykład informacyjny, konwersatoryjny i problemowy, opis, wyjaśnienie, dyskusja dydaktyczna związana z wykładem objaśnienie i wyjaśnienie)
EK nr 5 realizowany metodą podającą i problemową (wykład informacyjny, konwersatoryjny i problemowy, opis, wyjaśnienie, dyskusja dydaktyczna związana z wykładem objaśnienie i wyjaśnienie)
Metody i kryteria oceniania:
Na ocenę końcową składa się wynik testu końcowego (1/1)
Literatura
Fiske John, Wprowadzenie do badań nad komunikowaniem, tłum. Aleksandra Gierczak, Wrocław 1999.
Goban-Klas Tomasz, Media i komunikowanie masowe, Warszawa 2000.
Hall E. T., Ukryty wymiar, Warszawa 1976.
Hopfinger M. (red.), Nowe media w komunikacji społecznej w XX wieku. Antologia, Oficyna Naukowa, Warszawa 2005.
McLuhan M., Wybór tekstów, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2001.
Mikułowski Pomorski J., Jak narody porozumiewają się ze sobą w komunikacji międzykulturowej i komunikowaniu medialnym, Kraków 2006.
Thompson J. B., Media i nowoczesność. Społeczna teoria mediów, Wrocław 2001.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: