Ikonografia biblijna WT-DTK-IB
1/ Biblia o sztuce. Sztuka przedstawieniowa w Starym i Nowym Testamencie.
2/Starotestamentalny zakaz wykonywania wizerunków i próby jego przełamywania (ikonoklazm; apologia obrazu).
3/Estetyka Starego i Nowego Testamentu
4/ Sztuka wczesnochrześcijańska - ikonografia;
5/Ikonografia Starego Testamentu (wybór przedstawień).
a/Ikonografia Księgi Genesis;
b/ Dawid i Salomon;
c/ dzieje Izraela i jego bohaterowie;
d/ mędrcy i prorocy.
6/Ikonografia Nowego Testamentu (wybór przedstawień).
a/ Boże Narodzenie;
b/publiczna działalność Jezusa;
c/cuda i znaki Jezusa;
d/Pasja Chrystusa;
e/Zmartwychwstanie;
7/ Ewangeliści i ich symbole. Symbolika i symbole w Biblii.
8/ „Biblia pauperum”
9/Obrazy Boga. Ikonografia Trójcy Świętej.
10/Popaschalne obrazy Jezusa; zagadnienie całunu turyńskiego i mandylionu.
11/Obrazowanie Maryi.
12/Obrazowanie aniołów.
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Efekty kształcenia
Student powinien poznać szerokie spektrum odniesień sztuki dawnej i współczesnej do Biblii - tematy, postaci, wydarzenia; oddziaływanie tekstu natchnionego na twórczość artystów; rozumieć formę i treść dzieła religijnego
EK 1
student zdobywa wiedzę na temat sztuki inspirującej się treściami biblijnymi
EK 2
student zna podstawową terminologię z zakresu sztuki inspirującej się treściami biblijnymi
EK 3
student ma uporządkowaną znajomość podstawowych zagadnień dotyczących genezy, rozwoju form i interpretacji sztuki inspirującej się treściami biblijnymi
EK 4
student posiada ugruntowaną wiedzę na temat sztuki inspirującej się treściami biblijnymi, jej przemian na przestrzeni wieków.
Umiejętności:
EK 5
student potrafi posługiwać się fachowymi terminami w opisie i analizie dzieł sztuki inspirującej się treściami biblijnymi
EK 6
student posiada umiejętność rozpoznawania i analizy zjawisk artystycznych i ideowych obecnych w dziełach sztuki inspirującej się treściami biblijnymi
Kryteria oceniania
Metody oceny: 1/ Praca pisemna: Opis historyczno-artystyczno-teologiczny wybranych dzieł sztuki religijnej i prezentacja multimedialna; 2/ Test pisemny na podstawie wskazanych lektur; 3/ Udział w zajęciach (przynajmniej w połowie wykładów).
Kryteria oceniania:
niedostateczna (2) student nie uczęszczał na wykłady w żądanym zakresie, nie przygotował i nie zaprezentował referatu i prezentacji multimedialnej; nie zna podstawowej terminologii z zakresu sztuki inspirującej się treściami biblijnymi. Nie posiada znajomości podstawowych zagadnień dotyczących genezy, rozwoju form i interpretacji sztuki chrześcijańskiej .
dostateczna (3) student przygotował referat i prezentację multimedialną; zna w ograniczonym stopniu podstawową terminologię z zakresu sztuki inspirującej się treściami biblijnymi. Posiada słabą znajomość podstawowych zagadnień dotyczących genezy, rozwoju form i interpretacji sztuki chrześcijańskiej.
dobra (4) student przygotował referat i prezentację multimedialną; opanował i przyswoił sobie wskazane lektury; student zna w dobrym stopniu podstawową terminologię z zakresu sztuki inspirującej się treściami biblijnymi. Posiada dobrą znajomość podstawowych zagadnień dotyczących genezy, rozwoju form i interpretacji sztuki chrześcijańskiej.
bardzo dobra (5) student przygotował referat i prezentację multimedialną; opanował i przyswoił sobie wskazane lektury w stopniu bardzo dobrym; student zna w bardzo dobrym stopniu podstawową terminologię z zakresu sztuki inspirującej się treściami biblijnymi. Posiada bardzo dobrą znajomość podstawowych zagadnień dotyczących genezy, rozwoju form i interpretacji symbolicznych chrześcijańskiej.
Literatura
- Stefano Zuffi, Nowy Testament. Postaci i epizody (w serii wydawniczej 'Arkady": Leksykon - historia, sztuka, ikonografia) Warszawa 2007
- Chiara de Capoa, Stary Testament. Postaci i epizody (w serii wydawniczej 'Arkady": Leksykon - historia, sztuka, ikonografia) Warszawa 2007
- Manfred Lurker, Słownik obrazów i symboli biblijnych, Poznań 1989.
- Patrick de Rynck, Jak czytać opowieści biblijne i mitologiczne w sztuce, przeł. P. Nowakowski, Kraków 2009
- Patrick de Rynck, Jak czytać malarstwo, przeł. P. Nowakowski, Kraków 2005
- Michał Rożek, Idee i symbole sztuki chrześcijańskiej, Kraków 2010
- Dorotea Forstner, Świat symboliki chrześcijańskiej, Warszawa 1990 (oraz wydanie późniejsze)
- Jack Tresidder, Słownik symboli, przeł. B. Stokłosa, Warszawa 2001
- Sarah Carr-Gomm, Słownik symboli w sztuce, przeł. B. Stokłosa, Warszawa 2001
- Roy Willis (gł. konsultant), Słownik mitów, przeł. A. Sobol-Jurczykowski, Warszawa 2001
- P. J. Achtemeier, Encyklopedia Biblijna, Warszawa 1999
- Allgemeines Lexikon der bildenden Künstler von der Antike bis zur Gegenwart, red. U. Thieme, F. Becker i in., t. I-XXXVII, Leipzig 1907-1950.
- M. Battistini, Symbole i alegorie, Warszawa 2005 (oraz kolejne tomy w serii historia-sztuka-ikonografia wydawane przez „Arkady”).
- H. de Borchgrave, Chrześcijaństwo w sztuce, Warszawa 2002
- R. Debray, Nowy Testament w arcydziełach malarstwa, Warszawa 2008
- R. Debray, Stary Testament w arcydziełach malarstwa, Warszawa 2008
- J. Duquesne, F. Lebrette, Żywoty świętych w arcydziełach malarstwa, Warszawa 2009
- M. Eliade, Images et symboles, Paris 1988.
- Iconografia e arte cristiana, red. L. Castelfranchi, M. A. Crippa, Milano 2004 (także przekład polski, Wyd. Jedność, Kielce).
- Ikonografia nowożytnej sztuki kościelnej w Polsce, red. J. St. Pasierb, Warszawa 1987.
- Jakub de Voragine, Złota Legenda, Warszawa 2000.
- J. B. Knipping, De Iconographie van de Contrareformatie in de Nederlanden, t. 1, Hilversum 1940.
- J. van Laarhoven, De beeldtaal van de christelijke Kunst. Geschiedenis van de iconografie, Nijmegen 1992.
- Lexikon der christlichen Ikonographie, red. E. Kirschbaum, t. I-VIII, Rom-Freiburg-Basel-Wien 1968-1976
- E. Mâle, L’art religieux de la fin du XVIe siècle, du XVIIe siècle et du XVIIIe siècle. Etude sur l’iconographie après le concile de Trente. Italie-France-Espagne-Flandres, Paris 1951.
- K. Moisan-Jabłońska, Obrazowanie walki dobra ze złem, Kraków 2002.
- K. Moisan – Jabłońska, Uwagi nad metodologią badań nad ikonografią sztuki kościelnej doby kontrreformacji, „Biuletyn Historii Sztuki”, L, 1988, nr 4, s. 335-340.
- M. Pastoureau, Średniowieczna gra symboli, Warszawa 2006.
- J. Pelc, Słowo i obraz na pograniczu literatury i sztuk plastycznych, Kraków 2002.
- J. J. Pilch, Słownik kultury biblijnej, Częstochowa 2004
- Reallexikon zur deutschen Kunstgeschiechte, red. O. Schmitt i in., t. I-VIII, Stuttgart 1937-1987.
- L. Réau, L’iconographie de l’art chrétien, t. I-III, Paris 1955-1958.
- C. Ripa, Ikonologia, Kraków 2002 (oraz wydanie późniejsze).
J.-C. Schmitt, Gest w średniowiecznej Europie, Warszawa 2006.
- S. Sebastián, Le baroque ibèro-amèricain. Message iconographique, Paris 1991.
- S. Sebastián, Contrarreforma y barroco. Lecturas iconográficas e iconológicas, Madrid 1989.
- J. Seibert, Leksykon sztuki chrześcijańskiej. Tematy, postacie, symbole, Kielce 2007.
- Skarga P., Żywoty Świętych Starego i Nowego Zakonu, Wilno 1579 (oraz wydania późniejsze).
- M. Włodarski, Obraz i słowo. O powiązaniach w sztuce i literaturze XV-XVI wieku na przykładzie „ars moriendi”, Kraków 1991.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: