Relacje Państwo-Kościół 1945-1989 WT-DTE-WRP
Wykład ma za zadanie dokonanie analizy relacji komunistycznych władz PRL wobec Kościoła katolickiego w latach 1945-1989. Przedstawienie ideologicznej walki wrogiego wobec Kościoła systemu ma ma celu ukazanie poszczególnych etapów walki, mechanizmy mające na celu ograniaczanie działalności kościelnej, a także ateizację społeczeństwa w Polsce po II wojnie światowej.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
MS TEAMS KOD ZESPOŁU efklwgg
Zajęcia w semestrze zimowym odbywają się w formie zajęć stacjonarnych. W przypadku wzrostu zagrożenia pandemicznego dopuszcza się możliwość całkowitego przejścia na formę online. Udział w wykładach odbywa się za pośrednictwem aplikacji MS Teams.
Wiedza: student posiada podstawową wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej teologii, w szczególności w zakresie historii Kościoła, którą jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w działalności profesjonalnej. Rozumie kulturotwórczą rolę Kościoła i teologii, zarówno w aspekcie historycznym, jak i społecznym. Definiuje przedmiot Historii Kościoła jako naukę oraz metodologię nauk historycznych i teologicznych, poznaje i analizuje źródła oraz literaturę przedmiotu, wymienia podstawowe tematy zagadnienia analizowane w trakcie bieżacego semestru, objaśnia terminy i pojęcia, tłumaczy i podsumowuje cechy charakterystyczne analizowanego zagadnienia.
Umiejętności: posiada umiejętności badawcze w zakresie teologii, obejmujące zwłaszcza analizę tekstów filozoficznych, biblijnych i teologicznych, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów.
Dobiera, analizuje i porównuje źródła historyczne, ustala fakty, poddaje je krytyce, na podstawie faktów wyprowadza wnioski, poznaje genezę, przebieg i skutki wydarzeń, tworzy podsumowanie.
Kompetencje: student dyskutuje na temat poznanej wiedzy, dąży do możliwie szerokiego
i obiektywnego poznania kontekstu rzeczywistości, wyraża swoje opinie i oceny, troszczy się o swoją indywidualność i wolność w wyrażaniu opinii.
Punty ECTS: udział w wykładzie - 30 h, analiza źródeł - 5 h, czas na napisanie referatu/pracy - 5 h, przygotowanie do zaliczenia przedmiotu - 10 h. w sumie 50 h. Liczba ECTS 50 h - 2 punkty.
Weryfikacja efektów kształcenia. Zaliczenie przedmiotu. W ramach zaliczenia przedmiotu każdy student przygotowuje opracowanie konkretnego tematu bezpośrednio związanego z tematyka wykładu, uzgodnionego z wykładowcą. Na zakończenie cyklu kształcenia studenci przesyłaja wykładowcy opracowany tekst. Po jego sprawdzeniu prowadzący zajęcia wystawia ocenę pracy studenta.
Na ocenę 2 (ndst) - nie posiadł wiedzy, umiejętności ani kompetencji zawartych w EK
w wymaganym minimalnym zakresie 65%.
Na ocenę 3 (dst) / 3,5 (dst+) - posiadł wiedzę oraz zdobył umiejętności i
kompetencje założone w EK w przedziale 66% - 80%.
Na ocenę 4 (db) / 4,5 (db+) - posiadł wiedzę oraz zdobył umiejętności i
kompetencje założone w EK w przedziale 81% - 90%.
Na ocenę 5 (bdb) - posiadł wiedzę oraz zdobył umiejętności i kompetencje
założone w EK w przedziale 91%-100%.
Kryteria oceniania
Zajęcia mają formę wykładu. Stosowany jest wykład informacyjny, konwersatoryjny, z wykorzystaniem opowiadań i opisów. Tekst programowy jest uzupełniony wykorzystaniem map do poszczególnych tematów oraz prezentacji multimedialnych. Będzie także inicjowana dyskusja poprzez stawianie studentom pytań problemowych, wykorzystanie giełdy pomysłów, a także inicjowanie dyskusji. W ciągu semestru studenci kilkakrotnie będą mieli okazję do samodzielnego analizowania źródeł historycznych i recenzowania podręczników wykorzystywanych na wykładach.
Weryfikacja efektów kształcenia. Zaliczenie przedmiotu. W ramach zaliczenia przedmiotu każdy student przygotowuje opracowanie konkretnego tematu bezpośrednio związanego z tematyka wykładu, uzgodnionego z wykładowcą. Na zakończenie cyklu kształcenia studenci przesyłaja wykładowcy opracowany tekst. Po jego sprawdzeniu prowadzący zajęcia wystawia ocenę pracy studenta.
Na ocenę 2 (ndst) - nie posiadł wiedzy, umiejętności ani kompetencji zawartych w EK
w wymaganym minimalnym zakresie 65%.
Na ocenę 3 (dst) / 3,5 (dst+) - posiadł wiedzę oraz zdobył umiejętności i
kompetencje założone w EK w przedziale 66% - 80%.
Na ocenę 4 (db) / 4,5 (db+) - posiadł wiedzę oraz zdobył umiejętności i
kompetencje założone w EK w przedziale 81% - 90%.
Na ocenę 5 (bdb) - posiadł wiedzę oraz zdobył umiejętności i kompetencje
założone w EK w przedziale 91%-100%.
Literatura
Dudek A., Gryz R., Komuniści i Kościół w Polsce 1945–1989, Kraków 2003.
Krasowski K., Państwo a Kościół katolicki w Polsce 1945–1955, Poznań 1997.
Musiał F., Szarek J. (red.), Operacja: zniszczyć Kościół, Kraków 2007.
Raina P., Kardynał Wyszyński. Losy więzienne, Warszawa 1993.
Raina P., Kościół w PRL. Kościół katolicki a państwo w świetle dokumentów 1945–1989, 1994. 1, lata 1945 – 1989, Poznań
1994.
Zieliński Z., Kościół w Polsce 1944–2002, Radom 2003.
Żaryn J., Kościół a władza w Polsce 1945–1950, Warszawa 1997.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: