Apokaliptyczne wizje końca świata w tradycji żydowskiej WT-DTE-WOA
Treści programowe:
1. Eschatologia żydowska: pojęcie, ogólna charakterystyka, podstawowe zagadnienia
2. „Schematyzacja” wydarzeń czasów ostatecznych
3. Elementy apokaliptyczno-eschatologiczne w Starym Testamencie
4. Księga Ezechiela
5. Prorocy: Izajasz, Joel, Sofoniasz, Zachariasz
6. Księga Daniela
7. Pisma żydowskie z okresu Drugiej Świątyni: zwoje z Qumran, apokalipsy, inne dokumenty
8. Zwój wojny z Qumran (1QM)
9. Inne zwoje z Qumran
10. Tradycja henochiczna
11. Apokalipsy historyczne z przełomu I-II w. po Chr.
12. Pozostałe apokalipsy
13. Testamenty
14. Księgi sybillińskie
15. Przesłanie apokaliptycznych wizji końca świata w tradycji żydowskiej
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
E1. zna podstawowe terminy dotyczące eschatologii żydowskiej, funkcjonującą w ramach tej dziedziny schematyzację wydarzeń czasów ostatecznych - w ujęciu problemowym i historycznym
E2. potrafi porównać i wykazać różnice między wizjami końca świata w księgach biblijnych Starego Testamentu zawierających motywy o charakterze apokaliptyczno-eschatologicznym oraz w pismach okresu Drugiej Świątyni, mianowicie w zwojach z Qumran, apokalipsach i dokumentach zawierających elementy apokaliptyczne
E3. ocenia wartość różnych propozycji wizji końca świata w kontekście apokaliptycznej schematyzacji wydarzeń eschatologicznych
Aktywny udział w zajęciach:30 godzin
Praca własna studenta: 10 godzin
przygotowanie się do kolokwium z zakresu eschatologii żydowskiej oraz przygotowanie referatu na zadany temat - 20 godzin
Razem 60 godzin = 2ECTS
Kryteria oceniania:
E1.określany jako „zna podstawowe terminy dotyczące eschatologii żydowskiej, funkcjonującą w ramach tej dziedziny schematyzację wydarzeń czasów ostatecznych - w ujęciu problemowym i historycznym”:
- na ocenę 2 (ndst): nie zna podstawowych terminów i schematyzacji wydarzeń eschatologicznych;
- na ocenę 3 (dost): poprawnie wykorzystuje podstawowe terminy i przedstawia podstawowe zagadnienia schematyzacji wydarzeń eschatologicznych;
- na ocenę 4 (db): potrafi przedstawić podstawowe problemy obecne w wizjach końca świata w księgach Starego Testamentu oraz w żydowskich pismach okresu Drugiej Świątyni z uwzględnieniem przyjętej schematyzacji wydarzeń eschatologicznych i kontekstu historycznego;
- na ocenę 5 (bdb): potrafi wykorzystywać zdobyte pojęcia i wiedzę dotyczącą zagadnień eschatologicznych dla oceny rożnych współczesnych problemów.
E2. określany jako „potrafi porównać i wykazać różnice między wizjami końca świata w księgach biblijnych Starego Testamentu zawierających motywy o charakterze apokaliptyczno-eschatologicznym oraz w pismach okresu Drugiej Świątyni, mianowicie w zwojach z Qumran, apokalipsach i dokumentach zawierających elementy apokaliptyczne”:
- na ocenę 2 (ndst): nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swych badań;
- na ocenę 3 (dost): poprawnie prezentuje podstawowe zagadnienia eschatologii żydowskiej;
- na ocenę 4 (db): dobrze prezentuje zdobytą wiedzę, dokonuje analiz i porównań;
- na ocenę 5 (bdb): potrafi efektywnie prezentować i analizować zdobytą wiedzę.
E3. określany jako „ocenia wartość różnych propozycji wizji końca świata w kontekście apokaliptycznej schematyzacji wydarzeń eschatologicznych”:
- na ocenę 2 (ndst): nie widzi wpływu rozumienia eschatologii na jego postrzeganie świata;
- na ocenę 3 (dost): pobieżnie analizuje zagadnienia eschatologii żydowskiej, odwołując się do stereotypowych i niekiedy błędnych poglądów, przytaczając funkcjonujące współcześnie wśród ludzi schematy myślowe;
- na ocenę 4(db): dostrzega różne propozycje wizji końca świata i w ich kontekście potrafi korzystać ze zdobytej wiedzy, podejmuje sensowne, świadome decyzje
- na ocenę 5 (bdb): uważnie analizuje różne propozycje wizji końca świata, formułuje wnioski i samodzielne hipotezy w kwestii postrzegania celu i sensu dokonujących się wydarzeń w świecie.
Metoda weryfikacji: egzamin ustny (termin „zerowy”); egzamin pisemny (sesja egzaminacyjna)
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest osiągniecie wszystkich założeń efektów kształcenia.
O ocenie pozytywnej z przedmiotu decyduje liczba uzyskanych punktów z
egzaminu: dst-dst plus - 50-60%, db-db plus - 60-90%, bdb - 90-100%
obecności na zajęciach: dst - od 60%, db 60-95%, bdb - 95-100%
Terminy zaliczenia przedmiotu:
- egzamin ustny (termin „zerowy”): 14 czerwca, aula, od godz. 17.30;
- egzamin pisemny (sesja egzaminacyjna): 21 czerwca, aula, godzi. 16.45.
Literatura
Literatura źródłowa (zbiory tekstów):
PISMO ŚWIĘTE STAREGO I NOWEGO TESTAMENTU, A. Jankowski, L. Stachowiak, K. Romaniuk, i in. (red.), Poznań – Warszawa 2002, wyd. 5 (tzw. Biblia Tysiąclecia).
PISMO ŚWIĘTE STAREGO I NOWEGO TESTAMENTU, M. Peter, M. Wolniewicz, in. (red.), t. I-IV, Poznań 1992, wyd. 3 (tzw. Biblia Poznańska).
PISMO ŚWIĘTE STAREGO I NOWEGO TESTAMENTU. Najnowszy przekład z języków oryginalnych z komentarzem, opracował Zespół Biblistów Polskich z inicjatywy Towarzystwa Świętego Pawła, Częstochowa 2008 (tzw. Biblia Paulistów).
J.H. CHARLESWORTH (red.), The Old Testament Pseudepigrapha, t. I: Apocalyptic Literature and Testaments (ABRL), New York 1983.
P. MUCHOWSKI, Rękopisy znad Morza Martwego: Qumran, Wadi Murabba‘at, Masada, Nachal Chewer (BZ.TNT 5), Kraków 2000.
M. PARCHEM (red.), Pisma apokaliptyczne i testamenty (Apokryfy Starego Testamentu, 2), Kraków – Mogilany 2010.
R. RUBINKIEWICZ (red.), Apokryfy Starego Testamentu (PSB 13), Warszawa 1999.
W. TYLOCH, Rękopisy z Qumran nad Morzem Martwym, Warszawa 1997.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: