Prymas Wyszyński - przywódca Kościoła w Polsce i mąż stanu WT-DTE-WO-PW
Uczestnik zajęć zostanie zapoznany z postacią prymasa Wyszyńskiego, jego życiem i wpływem na dzieje Kościoła oraz Polski.
Będzie ponadto rozwijał swoje umiejętności w zakresie korzystania z różnych źródeł i opracowań historycznych dotyczących osoby Księdza Prymasa i jego epoki. Udział w zajęciach zakłada również zapoznanie się z najważniejszymi miejscami związanymi w kard. Wyszyńskim, co służy rozwijaniu perspektywy przestrzennej historii.
Podstawowe kompetencje związane w wykładem odnoszą się do rozwijania aksjologii w sferze myślenia i działania, jako istotnego czynnika kształtowania historii. W tym obszarze student będzie rozwijał także kompetencje w zakresie podejmowania debaty i argumentowania swojego stanowiska na istotne kwestie moralne.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student po zakończeniu zajęć osiąga następujące efekty:
W zakresie wiedzy:
1. Przedstawia najważniejsze fakty z życia kard. Stefana Wyszyńskiego oraz charakteryzuje jego dokonania.
2. Przybliża i poprawnie wyjaśnia istotę konfrontacji prymasa Wyszyńskiego z komunizmem
w zakresie umiejętności
3. Potrafi dotrzeć i prawidłowo interpretować różne dostępne źródła historyczne dotyczące prymasa Wyszyńskiego
4. Umiejętnie łączy osobę prymasa Wyszyńskiego z innymi postaciami historycznymi oraz miejscami, które odegrały istotną rolę w jego życiu
w zakresie kompetencji
5. potrafi słuchać argumentacji i debatować z innymi na tematy aksjologiczne, a także uzasadniać znaczenie moralności w życiu społecznym
Kryteria oceniania
EK 1
Student na ocenę:
dst (3) – podaje podstawowe fakty z życia kard. Wyszyńskiego i wskazuje przynajmniej jedno ważne jego dokonanie;
db (4) – swobodnie omawia różne wydarzenia z życia kard. Wyszyńskiego oraz wymienia jego dokonania dla Kościoła i narodu;
bdb (5) - swobodnie omawia różne wydarzenia z życia kard. Wyszyńskiego, prawidłowo je charakteryzuje, wymienia i omawia jego dokonania dla Kościoła i narodu, a także wskazuje na ich skutki sięgające współczesności.
EK 2
Student na ocenę:
dst (3) – podaje podstawowe fakty związane z trudną relacją kard. Wyszyńskiego z komunistami;
db (4) – omawia znaczenie postawy kard. Wyszyńskiego wobec komunistów oraz jej znaczenie dla postawy polskiego społeczeństwa do komunizmu i władz PRL;
bdb (5) – wyjaśnia istotę konfrontacji ideowej prymasa Wyszyńskiego z komunizmem, omawia podstawowe aspekty jego antropologii oraz strategii obrony narodu w oparciu o odnowę aksjologiczną.
EK 3
Student na ocenę:
dst (3) – zna podstawowe źródła historyczne związane z Księdzem Prymasem i wymienia przynajmniej dwa najważniejsze dzieła (dokumenty) jego autorstwa;
db (4) – wymienia i charakteryzuje szereg dzieł i dokumentów autorstwa prymasa Wyszyńskiego, wskazuje także najważniejsze archiwalne źródła wiedzy dotyczące jego osoby, także generowane przez aparat bezpieczeństwa PRL;
bdb (5) - w sposób pogłębiony analizuje wskazane dzieła prymasa Wyszyńskiego, swobodnie posługuje się różnymi źródłami archiwalnymi i krytycznie je interpretuje, zna opracowania, które służą analizie problemowej nauczania Prymasa.
EK 4
Student na ocenę:
dst (3) – wymienia i przybliża najważniejsze miejsca związane z życiem prymasa Wyszyńskiego;
db (4) – precyzyjnie wymienia miejsca związane z życiem prymasa Wyszyńskiego i opisuje wydarzenia, jakie tam się dokonały. Wymienia przynajmniej trzy osoby, które odegrały istotną rolę w jego życiu;
bdb (5) – swobodnie charakteryzuje miejsca związane z życiem i działalnością prymasa Wyszyńskiego, przedstawia główne miejsca pamięci o nim, przybliża różne postaci życia kościelnego i publicznego, z którymi kontakt miał istotne znaczenie wprost dla kard. Wyszyńskiego lub dla dziejów Kościoła.
EK 5.
Student na ocenę:
dst (3) – wymienia i ogólnie omawia wartości, jakim służył prymas Wyszyński;
db (4) – wykazuje się umiejętnością słuchania argumentacji innych na tematy aksjologiczne, potrafi je analizować i uzasadniać swoje stanowisko;
bdb (5) – umiejętnie debatuje na tematy z zakresu aksjologii, uzasadnia swoje stanowisko powołując się na wypowiedzi prymasa Wyszyńskiego, wykazuje i charakteryzuje wpływ stosowania norm moralnych dla kondycji i rozwoju społeczeństwa.
Opis ECTS:
Aktywny udział w wykładach: 30 godzin
Samodzielna analiza materiałów źródłowych: 60 godzin
Przygotowanie do odpowiedzi zaliczającej: 30 godzin
Konsultacje z prowadzącym: 5 godzin
Razem 125 h = 5 ETCS
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest aktywna i obowiązkowa obecność w prowadzonych zajęciach (dozwolona jest trzykrotna nieusprawiedliwiona nieobecność) oraz kolokwium ustne obejmujące znajomość lektur i treści wykładu. W przypadku licznej grupy studentów może być przeprowadzony egzamin pisemny w formie pytań otwartych.
Literatura
Literatura podstawowa:
Czaczkowska E., Droga życia. Kardynał Stefan Wyszyński, Prymas Polski (1901-1981), w: Kardynał Stefan Wyszyński. Droga życia i posługi pasterskiej, red. R. Czekalski, Warszawa 2021, s. 17-25.
Poniński A., Działalność duszpasterska ks. Stefana Wyszyńskiego we włocławskim okresie jego życia, w: Kardynał Stefan Wyszyński. Droga życia i posługi pasterskiej, red. R. Czekalski, Warszawa 2021, s. 31-65.
Bartnicki R., Wielki Kanclerz Akademii Teologii Katolickiej w Warszawie, w: Kardynał Stefan Wyszyński. Droga życia i posługi pasterskiej, red. R. Czekalski, Warszawa 2021, s. 231-260.
Wejman G., Droga wolności. Uwięzienie-Jasnogórskie Śluby Narodu - Wielka Nowenna - Milenium Chrztu Polski, w: Kardynał Stefan Wyszyński. Droga życia i posługi pasterskiej, red. R. Czekalski, Warszawa 2021, s. 291-309.
Bednarczyk R., Kościół prześladowanego prymasa Stefana Wyszyńskiego w perspektywie teologiczno-historycznej, "Studia Prymasowskie" 9 (2024), s. 13-32.
Literatura uzupełniająca:
Czaczkowska E., Kardynał Wyszyński. Biografia, Kraków 2013.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: