Prawodawstwo liturgiczne WT-DTE-WO-PL
Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z prawodawstwem liturgicznym. Nabycie umiejętności posługiwania się przepisami liturgicznymi. Doskonalenie kompetencji w wyjaśnianiu rubryk liturgicznych.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Opis nakładu pracy studenta w ECTS
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
EW - Student będzie umiał analizować źródła liturgiczne prawa Kościoła oraz dokumenty Urzędu Nauczycielskiego dotyczące liturgii.
EU - Student będzie poprawnie cytował właściwe rubryki oraz dokumenty Kościoła w uzasadnianiu decyzji liturgicznych.
UK - Student będzie umiał oceniać sytuacje liturgiczne z uwzględnieniem kontekstu duszpasterskiego, kulturowego i wspólnotowego.
Kryteria oceniania
W
5.0 – bardzo dobra. Student wykazuje gruntowną znajomość źródeł prawa liturgicznego i dokumentów Kościoła; potrafi wyjaśnić złożone zagadnienia teologiczno-prawne; poprawnie interpretuje rubryki i zasady liturgiczne.
4.5 – dobra plus. Student posiada dobrą znajomość przepisów liturgicznych; poprawnie rozumie strukturę i hierarchię dokumentów; potrafi wyjaśnić większość pojęć i zależności.
4.0 – dobra. Student rozumie podstawowe pojęcia i dokumenty prawa liturgicznego; potrafi wskazać główne źródła przepisów; wykazuje logiczne rozumienie treści.
3.5 – dostateczna plus. Student zna ogólne informacje, lecz ma trudności w precyzyjnym przedstawieniu niektórych zagadnień; wiedza częściowo niespójna.
3.0 – dostateczna. Student ma fragmentaryczną wiedzę; zna tylko podstawowe pojęcia i dokumenty; nie potrafi samodzielnie interpretować bardziej złożonych treści.
2.0 – niedostateczna. Student nie opanował podstawowej wiedzy; nie zna źródeł prawa liturgicznego; nie rozumie podstawowych pojęć.
U
5.0 – bardzo dobra. Student swobodnie posługuje się przepisami liturgicznymi w analizie konkretnych przypadków; poprawnie cytuje dokumenty; potrafi trafnie argumentować decyzje liturgiczne.
4.5 – dobra plus. Student stosuje przepisy liturgiczne w typowych sytuacjach; dobrze uzasadnia swoje wybory; cytuje dokumenty z niewielkimi nieścisłościami.
4.0 – dobra. Student potrafi zastosować podstawowe przepisy; próbuje argumentować i cytować dokumenty, choć nie zawsze w pełni poprawnie.
3.5 – dostateczna plus. Student ma trudności w samodzielnym zastosowaniu przepisów; nieprecyzyjnie cytuje źródła; argumentacja nie zawsze przekonująca.
3.0 – dostateczna. Student wykonuje zadania praktyczne z pomocą prowadzącego; nie potrafi samodzielnie uzasadniać decyzji liturgicznych; cytuje rzadko lub nieprecyzyjnie.
2.0 – niedostateczna. Student nie potrafi zastosować przepisów liturgicznych w praktyce; nie umie cytować dokumentów; nie argumentuje decyzji.
K
5.0 – bardzo dobra. Student wykazuje wysoki poziom odpowiedzialności liturgicznej; potrafi ocenić sytuacje duszpasterskie z wrażliwością i szacunkiem; aktywnie promuje kulturę liturgiczną.
4.5 – dobra plus. Student jest zaangażowany w budowanie poprawnej kultury liturgicznej; rozumie konsekwencje decyzji liturgicznych dla wspólnoty; wykazuje postawę dialogu.
4.0 – dobra. Student prezentuje poprawną postawę wobec norm liturgicznych; stara się brać pod uwagę kontekst duszpasterski i kulturowy.
3.5 – dostateczna plus. Student rozumie znaczenie przepisów, ale nie zawsze potrafi je odnieść do sytuacji wspólnotowych; jego postawa wymaga dalszego kształtowania.
3.0 – dostateczna. Student wykazuje ograniczoną refleksję nad znaczeniem liturgii we wspólnocie; reaguje schematycznie, bez głębszego zrozumienia.
2.0 – niedostateczna. Student nie przejawia odpowiedzialności liturgicznej; nie rozumie wpływu działań liturgicznych na wspólnotę; ignoruje zasady dialogu i współpracy.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
J. Nowak, Prawo w służbie wydarzeń zbawczych. Zarys prawodawstwa liturgicznego, Poznań 2004; J. Nowak, Komentarz do Ogólnych norm roku liturgicznego i kalendarza, Poznań 2021; J. Nowak, Komentarz do Ogólnego wprowadzenia do Mszału rzymskiego, Poznań 2023.
Literatura uzupełniająca:
Instrukcja o niektórych kwestiach dotyczących współpracy wiernych świeckich w ministerialnej posłudze kapłanów: L’Osservatore Romano , wyd. polskie, 12(208)1998, s. 30 – 40; Kongregacja ds. Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów, Instrukcja Redemtionis sacramentum, Poznań 2004; Ogólne wprowadzenie do Mszału rzymskiego, Poznań 2022; Komentarz do KPK, pr. zb., t. III/2, Poznań 2011; ; J. Stefański, Adaptacje liturgiczne przyszłością odnowy liturgicznej: RBL 1-2/1990, s. 20 – 36.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: