Koncepcja Indianina w dyskursie teologicznym WT-DTE-WO-KI
Tematy wykładów:
1. Uwagi wstępne do tematyki wykładów
2. Skonfundowani przez mity o Nowym Świecie
3. Interpretacje teologiczne dotyczące pochodzenia Indian
4. Postrzeganie i definiowanie Indianina
5. Indianin wobec aparatu kolonialnego
6. Indianie w nauczaniu synodalnym w XVI wieku
7. Zaangażowanie ewangelizacyjne franciszkanów i dominikanów
8. Posługa edukacyjna Towarzystwa Jezusowego na rzecz Indian
9. Indianizm, indygenizm, a praktyka duszpasterska Kościoła
10. Pro-indiańscy wybitni biskupi i misjonarze
11. Tematyka Indian w dokumentach CELAM
12. Indianie w nauczaniu papieży posoborowych
13. Posoborowa refleksja teologiczna na temat ludów autochtonicznych
14. Nadzwyczajny Synod poświęcony Amazonii
15. Implikacje posynodalne dotyczące nowych posług kościelnych i liturgii
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
a) wiedzę w zakresie:
EK 1 – znajomości koncepcji indiańskości w pięciowiekowym dyskursie teologicznym, jak również kontekstów historycznych (polityczno-społecznych), w jakich owe koncepcje się rozwijały.
b) w zakresie umiejętności:
EK 2 – potrafi krytycznie odnieść się do różnorodnych zarzutów pod adresem koncepcji indiańskości w dyskursie teologicznym, wykazując ich mocne i słabe strony oraz ich adekwatność w zmieniających się epokach.
c) w zakresie kompetencji społecznych:
EK 3 – potrafi wskazać na współczesne zrozumienie koncepcji indiańskości w dyskursie teologicznym w odniesieniu do współczesnych problemów społeczno-kulturowych.
Kryteria oceniania
EK nr 1 określany jako posiadanie wiedzy:
Ndst (2): brak rozeznania w temacie koncepcji indiańskości w pięciowiekowym dyskursie teologicznym.
Dst (3): bardzo ogólna wiedza na temat w temacie koncepcji indiańskości w pięciowiekowym dyskursie teologicznym.
Db (4): dobra orientacja w temacie koncepcji indiańskości w pięciowiekowym dyskursie teologicznym.
Bdb (5): bardzo dobra orientacja w temacie koncepcji indiańskości w pięciowiekowym dyskursie teologicznym.
EK nr 2 określany jako umiejętność:
Ndst (2): nie posiada elementarnej umiejętności krytycznego odniesienia się do różnorodnych zarzutów pod adresem koncepcji indiańskości w pięciowiekowym dyskursie teologicznym.
Dst (3): posiada względnie dobrą umiejętność krytycznego odniesienia się do różnorodnych zarzutów pod adresem koncepcji indiańskości w pięciowiekowym dyskursie teologicznym.
Db (4): posiada dobrą umiejętność krytycznego prezentowania, omawiania i odnoszenia się do różnorodnych zarzutów pod adresem koncepcji indiańskości w pięciowiekowym dyskursie teologicznym.
Bdb (5): posiada bardzo dobrą umiejętność krytycznego prezentowania i omawiania tematyki odnoszącej się do różnorodnych zarzutów pod adresem koncepcji indiańskości w pięciowiekowym dyskursie teologicznym
EK nr 3 określany jako kompetencje społeczne:
Ndst (2): nie potrafi wykazać żadnych powiązań pomiędzy koncepcjami indiańskości w pięciowiekowym dyskursie teologicznym a rozmaitymi współczesnymi problemami w Ameryce Łacińskiej.
Dst (3): potrafi jedynie bardzo ogólnikowo wykazać powiązania pomiędzy koncepcjami indiańskości w pięciowiekowym dyskursie teologicznym a rozmaitymi współczesnymi problemami w Ameryce Łacińskiej.
Db (4): potrafi adekwatnie wykazać powiązania pomiędzy koncepcjami indiańskości w pięciowiekowym dyskursie teologicznym a rozmaitymi współczesnymi problemami w Ameryce Łacińskiej.
Bdb (5): potrafi bardzo jasno i z pasją wykazać powiązania pomiędzy koncepcjami indiańskości w pięciowiekowym dyskursie teologicznym a rozmaitymi współczesnymi problemami w Ameryce Łacińskiej
Literatura
Dembicz A., Filozofia poznawania Ameryki, Warszawa 2006.
Gawrycki M. (red.), Dzieje kultury latynoamerykańskiej, Warszawa 2009.
Grützmacher Ł., Odkrycie i podbój Ameryki – interpretacja i reinterpretacja [w:] Gawrycki M. (red.), Dzieje kultury latynoamerykańskiej, Warszawa 2009, s. 97-108.
Hummel A., Ługowska U., Ameryka Indiańska [w:] Gawrycki M. (red.), Dzieje kultury latynoamerykańskiej, Warszawa 2009, s. 141-152.
Jankowski H., Ewangelizacja i narodziny Kościoła Yanomani w Amazonii Wenezuelskiej, Warszawa, 2018.
Paradowska M. (red.), Wśród Indian i Metysów. Antologia polskich relacji o mieszkańcach Meksyku i Ameryki Środkowej, Wrocław 1989.
Pietraszczyk J., Tradycje indiańskiego oporu wobec Hiszpanów w Wicekrólestwie Peru (XVI – XVIII w.) [w:] Gawrycki M. (red.), Dzieje kultury latynoamerykańskiej, Warszawa 2009, s. 109-119.
Posern-Zieliński A., Ruchy społeczne i religijne Indian hiszpańskiej Ameryki Południowej XVI-XX w., Wrocław 1974.
Szyszka T., Chrystianizacja Amazonii okresu kolonialnego, [w:] Struzik Z., Szyszka T. (red.) Kościół w Amazonii, Wydawnictwo Naukowe UKSW; Warszawa 2022, s. 35-55.
Szyszka T., Diakonat stały jako egzemplifikacja wysiłków inkulturacyjnych na boliwijskim Altiplano , [w:] D. Kwiatkowksi (red.), Wcielenie Ewangelii w kultury świata, Poznań 2020, s. 121-141.
Szyszka T., Ewangelizacja kultur autochtonicznych w nauczaniu Jana Pawła II podczas pielgrzymki do Peru. Spotkania papieża z peruwiańskimi Indianami, [w:] Z. Struzik, T. Szyszka (red.), Jan Paweł II w Peru, Warszawa 2011, s. 105-145.
Szyszka T., Historyczne aspekty ewangelizacji południowego Chile (Araukania), [w:] Struzik Z., Szyszka T. (red.), Jan Paweł II w Chile, Warszawa 2016, s. 97-118.
Szyszka T., Indianie z Argentyny w nauczaniu i podczas spotkań z Janem Pawłem II, [w:] Z. Struzik, T. Szyszka (red.), Jan Paweł II w Argentynie, Warszawa 2015, s. 77-108.
Szyszka T., Kontrowersje wokół spotkania Jana Pawła II z Indianami Paragwaju, [w:] Z. Struzik, T. Szyszka (red.), Jan Paweł II w Paragwaju, Warszawa 2014, s. 77-106
Szyszka T., Meksyk potrzebuje swoich Indian, a Indianie potrzebują Meksyku! Spotkania
Jana Pawła II z ludnością autochtoniczną Meksyku w latach 1999-2002, [w:] Z. Struzik, T. Szyszka (red.), Jan Paweł II w Meksyku, Warszawa 2019, s. 107-131.
Szyszka T., Na styku Ewangelii z kulturami indiańskimi, "Veritati et Caritati" (2014), nr 2, s. 317-339
Szyszka T., Nowatorski projekt ewangelizacyjny w XVI -wiecznej Gwatemali, [w:] Z. Struzik, T. Szyszka (red.), Jan Paweł II w Ameryce Środkowej, Warszawa 2017, s. 135-161
Szyszka T., O miejscu Indian w Kościele i w społeczeństwie kolumbijskim według nauczania Jana Pawła II, [w:] Z. Struzik, T. Szyszka (red.), Jan Paweł II w Kolumbii, Warszawa 2018, s. 57-87
Szyszka T., Papież chce być waszym głosem. Spotkania Jana Pawła II z ludnością autochtoniczną Meksyku w latach 1979-1993, [w:] Z. Struzik, T. Szyszka (red.), Jan Paweł II w Meksyku, Warszawa 2019, s. 75-105.
Szyszka T., Problem ubóstwa oraz różnorodność kulturowo – etniczna Boliwii w nauczaniu Jana Pawła II podczas wizyty w Boliwii, [w:] Z. Struzik, T. Szyszka (red.), Jan Paweł II w Boliwii, Warszawa 2013, s. 175-208
Szyszka T., Społeczności indiańskie na Kubie okresu kolonialnego, [w:] Z. Struzik, T. Szyszka (red.), Jan Paweł II na Kubie, Warszawa 2020, s. 77-97.
Szyszka T., Spotkanie Jana Pawła II z autochtonami Ekwadoru, [w:] Z. Struzik, T. Szyszka (red.), Jan Paweł II w Ekwadorze, Warszawa 2009, s. 79-127.
Szyszka T., Spotkanie Jana Pawła II z chilijskimi Mapucze, [w:] Struzik Z., Szyszka T. (red.), Jan Paweł II w Chile, Warszawa 2016, s. 47-68.
Szyszka T., Spotkanie Jana Pawła II z Indianami w brazylijskim Manaus. List otwarty Indian brazylijskich do Jana Pawła II (Manaus 1980), [w:] Struzik Z., Szyszka T. (red.), Jan Paweł II w Amazonii brazylijskiej, Warszawa 2024, s. 73-97.
Szyszka T., Spotkanie Jana Pawła II z ludnością autochtoniczną w Gwatemali, [w:] Z. Struzik, T. Szyszka (red.), Jan Paweł II w Ameryce Środkowej, Warszawa 2017, s. 89-112.
Szyszka T., Wymiar ewangelizacyjny Instrucción de la orden que se ha de tener en la doctrina de los naturales z roku 1545, autorstwa biskupa limskiego Jerónimo de Loaysa, “Studia Warmińskie” (2011), nr 48, s. 117-136.
Szyszka T., Wysiłki ewangelizacyjne w argentyńskiej Patagonii w XVII-XIX wieku, [w:] Z. Struzik, T. Szyszka (red.), Jan Paweł II w Argentynie, Warszawa 2015, s. 109-126
Szyszka T., Zamierzenia inkulturacyjne Kościoła w Ameryce Łacińskiej, „Lumen Gentium” (2013), nr 1, s. 62-123
Szyszka T., Zarys historii ewangelizacji Meksyku od XVI do XVII wieku, "Annales Missiologici Posnanienses" (2019), nr 24, s. 7-30.
Szyszka T., Zmagania ewangelizacyjne w Ameryce Łacińskiej okresu kolonialnego, [w:] M. F. Gawrycki (red.), Dzieje kultury latynoamerykańskiej, Warszawa 2009, s. 120-130.
Szyszka T., Zręby autochtonicznej religijności ludu Ajmara, „Teologia Praktyczna” (2003), nr 3, s. 77-91.
Walendziak T., Synkretyzm religijny [w:] Gawrycki M. (red.), Dzieje kultury latynoamerykańskiej, Warszawa 2009,s. 246-256.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: