Teologiczne znaczenie szlaków biblijnych - wykład monograficzny z zakresu pielgrzymowania WT-DTE-WMTZ
1. Wprowadzenie do tematu: znaczenie geografii i topografii dla narracji biblijnych; szlaki jako symbol drogi wiary; terminologia hebrajska i grecka.
2. Droga wygnania i obietnicy (Rdz 3)
3. Drogi wygnania - od Edenu do wieży Babel (Rdz 3-11)
4. Szlaki patriarchów: Abraham - z Ur do Ziemi Obiecanej (Rdz 12)
5. Szlaki patriarchów i miejsca pobytu w Kanaan (Rdz 13-50)
6. Szlaki wolności - trasa wyjście z Egiptu (Wj 13-14) - droga na Synaj
7. Pustynia - czas próby i oczyszczenia (Lb)
8. Szlak Jozuego - wejście do Ziemi Obiecanej (Joz)
7. Szlaki proroków - drogi głoszenia słowa
9. Szlak wygnańców - droga za grzechy
10. Motyw drogi w Psalmach, Jerozolima - cel pielgrzymek.
12. Szlak odbudowy - powrót z wygnania (Ezd 1 -2)
13. Szlaki Jezusa w Ewangeliach - droga wcielenia
14. Szlaki misyjne św. Pawła
15. Paradygmat - droga jako rozwój duchowy
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
TMA_W14 student rozumie istotną rolę szlaków biblijnych, zarówno w historii i teraźniejszości przekazu biblijnego
TMA_U12 potrafi prawidłowo wskazać i wyjaśnić w jaki sposób szlaki biblijne kształtowały tożsamość jednostek, jak i Izraela jako wybranego ludu, stanowiąc fundament ich kulturowego i religijnego dziedzictwa
TMA_U15 potrafi twórczo włączyć się w formy
działalności ewangelizacyjnej, pastoralnej,
katechetycznej Kościoła katolickiego związane z popularyzacją wiedzy o Biblii i geografii biblijnej
Kryteria oceniania
ocena dostateczna:
- student rozumie i zna podstawowe narracje ukazujące szlaki biblijne, które odegrały istotną rolę w Starym i Nowym Testamencie
- student potrafi wyjaśnić kluczowe wydarzenia związane z teologicznym znaczeniem szlaków biblijnych, uwzględniając ich kontekst społeczny i religijny oraz wzajemne relacje między tymi aspektami
- student potrafi wskazać przynajmniej jedną formę popularyzacji wiedzy o szlakach biblijnych, w którą mógłby się zaangażować;
ocena dobra:
- student rozumie i zna większość elementów wpływających na teologiczne znaczenie szlaków biblijnych, potrafi przedstawić ich rolę w kształtowaniu tożsamości i duchowości starożytnego Izraela oraz chrześcijaństwa
- student potrafi wyjaśnić większość wydarzeń i zjawisk związanych z teologicznym znaczeniem szlaków biblijnych, np. w odniesieniu do ich roli w interpretacji , teologii biblijnej oraz rozwoju egzegezy wybranych tekstów
- student potrafi wskazać przynajmniej trzy formy popularyzacji wiedzy o szlakach biblijnych (np. organizacja wykładów, udział w projektach edukacyjnych, prowadzenie stron internetowych lub blogów) i określić, w jaki sposób mógłby się w nie zaangażować;
ocena bardzo dobra:
- student rozumie i zna niemal wszystkie elementy wpływające na teologiczne znaczenie szlaków biblijnych, potrafi omówić je w kontekście różnych tradycji biblijnych oraz przedstawić ich znaczenie w teologii biblijnej i duchowości
- student potrafi wyjaśnić niemal wszystkie wydarzenia i zjawiska związane z teologicznym znaczeniem szlaków biblijnych, analizując je zarówno pod kątem historycznym, jak i współczesnym, uwzględniając różne interpretacje biblijne.
- student potrafi zaproponować nowe, oryginalne formy popularyzacji wiedzy o szlakach biblijnych i ich symbolice (np. tworzenie innowacyjnych materiałów edukacyjnych, organizacja multimedialnych prezentacji, podcastów, projektów badawczych) i wykazać inicjatywę w ich realizacji.
Literatura
Tekst źródłowy: Biblia Tysiaclecia, wyd. 5.
Hałas S., Pustynia miejscem próby i spotkania z Bogiem. Wybrane zagadnienia biblijnej teologii pustyni, Kraków 1999.
Jankowski S., Geografia biblijna, Warszawa 2007.
Nowak W M., Pustynia. Biblijne miejsce spotkania z Bogiem, Tyniec Kraków 2019
Szymik S., Ziemia Przymierza. Geografia i archeologia biblijna w zarysie, Lublin 2022.
Wybrane zagadnienia z:
Longman T., Ryken L. Wilhoit J i in., Słownik symboliki biblijnej, Warszawa 2003.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: