Świętowanie niedzieli WT-DTE-WMSNI
1. Pojęcie, istota, funkcje i teorie święta.
2. Świętowanie szabatu w Starym Testamencie.
3. Świętowanie Dnia Pańskiego w Nowym Testamencie.
4. Świętowanie niedzieli w historii Kościoła.
5. 6. Wertykalny wymiar świętowania niedzieli w świetle Magisterium Kościoła.
7. 8. Horyzontalny wymiar świętowania niedzieli w świetle Magisterium Kościoła.
9. Niedziela w ustawodawstwie państwowym.
10. Kryzys świętowania niedzieli we współczesnych społeczeństwach pluralistycznych.
11. Wertykalne przeżywanie niedzieli w Polsce w świetle wyników badań socjologicznych.
12. Horyzontalne przeżywanie niedzieli w Polsce w świetle wyników badań socjologicznych.
13. Eucharystia a świętowania niedzieli.
14. Rodzina a świętowanie niedzieli.
15. Niedzielny czas wolny wyzwaniem dla Kościoła i państwa.
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
KOD DOSTEPU DO PRZEDMIOTU NA MS TEAMS:
Student uczestniczący w zajęciach w zakresie:
WIEDZY
ma pogłębioną wiedzę na temat biblijnych, teologicznych i prawnych podstaw świętowania niedzieli (EK nr 1);
zna powiązania teologii pastoralnej z naukami pozateologicznymi w kontekście problematyki świętowania niedzieli (EK nr 2);
UMIEJĘTNOŚCI
posiada własny warsztat badawczy, pozwalający mu realizować samodzielnie zadania naukowe, w tym prognozowania zachodzących procesów i budowania teologicznych modeli i programów działalności duszpasterskiej w kontekście świętowania niedzieli (EK nr 3);
KOMPETENCJI
jest zdolny do czynnego uczestnictwa w życiu Kościoła i społeczeństwa w wymiarze lokalnym i powszechnym, realizując katolicki modelu świętowania niedzieli (EK nr 4 i 5).
Opis ECTS:
aktywny i obowiązkowy udział w wykładach on-line: 30 h
praca własna studenta: 60 h
razem: 90 h = 3 ECTS
Kryteria oceniania
EK nr 1: Student "ma pogłębioną wiedzę na temat biblijnych, teologicznych i prawnych podstaw świętowania niedzieli".
Student na ocenę:
ndst (2): nie potrafi podać biblijnych, teologicznych i prawnych podstaw świętowania niedzieli;
dst (3): w ogólny sposób potrafi poprawnie podać biblijne, teologiczne i prawne podstawy świętowania niedzieli;
db (4): w ogólny sposób potrafi poprawnie podać biblijne, teologiczne i prawne podstawy świętowania niedzieli. ilustrując konkretnymi przykładami jak one są realizowane w praktyce duszpasterskiej;
bdb (5): w szczegółowy sposób potrafi podać biblijne, teologiczne i prawne podstawy świętowania niedzieli, ilustrując konkretnymi przykładami jak one są realizowane w praktyce duszpasterskiej, wskazując na popełniane błędy i proponując konkretne zmiany.
EK nr 2: Student "zna powiązania teologii pastoralnej z naukami pozateologicznymi w kontekście problematyki świętowania niedzieli”.
Student na ocenę:
ndst (2): nie potrafi wymienić społeczno-kulturowych uwarunkowań związanych z problematyką świętowania niedzieli;
dst (3): w ograniczony sposób potrafi wymienić społeczno-kulturowe uwarunkowania związane z problematyką świętowania niedzieli;
db (4): w ogólny sposób potrafi wymienić społeczno-kulturowe uwarunkowania związane z problematyką świętowania niedzieli ukazując także, odnosząc się do wyników badań rożnych instytutów badawczych, występujące tendencje;
bdb (5): szczegółowo potrafi wymienić społeczno-kulturowe uwarunkowania związane z problematyką świętowania niedzieli ukazując, odnosząc się do wyników badań rożnych instytutów badawczych, występujące tendencje, tłumacząc je i stawiając prognozy.
EK nr 3: Student "posiada własny warsztat badawczy, pozwalający mu realizować samodzielnie zadania naukowe, w tym prognozowania zachodzących procesów i budowania teologicznych modeli i programów działalności duszpasterskiej w kontekście świętowania niedzieli".
Student na ocenę:
ndst (2): nie potrafi prognozować zachodzących procesów i budować teologicznych modeli i programów działalności duszpasterskiej w kontekście świętowania niedzieli;
dst (3): w małym stopniu potrafi prognozować zachodzące procesy i budować teologiczne modeli i programy działalności duszpasterskiej w kontekście świętowania niedzieli;
db (4): w umiarkowanym stopniu potrafi prognozować zachodzące procesy i budować teologiczne modele i programy działalności duszpasterskiej w kontekście świętowania niedzieli, uwzględniając procesy zachodzące w Kościele i społeczeństwie;
bdb (5): w bardzo dobrym stopniu potrafi prognozować zachodzące procesy i budować teologiczne modele i programy działalności duszpasterskiej w kontekście świętowania niedzieli, uwzględniając procesy zachodzące w Kościele i społeczeństwie, jak też prowadząc ewaluację podejmowanych działań.
EK nr 4 i 5: Student "jest zdolny do czynnego uczestnictwa w życiu Kościoła i społeczeństwa w wymiarze lokalnym i powszechnym, realizując katolicki modelu świętowania niedzieli".
Student na ocenę:
ndst (2): nie potrafi czynnie uczestniczyć w życiu Kościoła i społeczeństwa w wymiarze lokalnym i powszechnym, realizując katolicki model świętowania niedzieli;
dst (3): w małym stopniu potrafi czynnie uczestniczyć w życiu Kościoła i społeczeństwa w wymiarze lokalnym i powszechnym, realizując katolicki modelu świętowania niedzieli;
db (4): w średnim stopni potrafi czynnie uczestniczyć w życiu Kościoła i społeczeństwa w wymiarze lokalnym i powszechnym, realizując katolicki modelu świętowania niedzieli i propagując go w swoim środowisku;
bdb (5): w bardzo dużym stopni potrafi czynnie uczestniczyć w życiu Kościoła w wymiarze lokalnym i powszechnym, realizując katolicki modelu świętowania niedzieli, propagując go w swoim środowisku i potrafiąc zmotywować innych do jego realizacji.
Metoda weryfikacji efektów kształcenia: kolokwia śródsemestralne oraz ustny egzamin końcowy.
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest obowiązkowa obecność, z wykorzystaniem technologii informatycznych, w prowadzonych zajęciach, zaliczenie dwóch śródsemestralnych testów ze znajomości dokumentów Magisterium oraz końcowy egzamin ustny obejmujące znajomość lektur i treści wykładu.
Wykłady oraz zaliczenie przedmiotu będą realizowane zgodnie z: DECYZJA Nr 15/2020 Prorektora ds. Studenckich i Kształcenia Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie z dnia 21 września 2020 r. w sprawie prowadzenia zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, zaliczania zajęć i przeprowadzania egzaminów z wykorzystaniem technologii informatycznych zapewniających kontrolę ich przebiegu i rejestrację oraz opracowywania materiałów dydaktycznych i użytkowania tych materiałów.
Literatura
LITERATURA PODSTAWOWA
Magisterium Kościoła:
Jan Paweł II, List apostolski Dies Domini do biskupów, kapłanów i wiernych o świętowaniu niedzieli, Watykan 1998.
Jan Paweł II, Encyklika Ecclesia de Eucharystia o Eucharystii w życiu Kościoła, Watykan 2003.
Kongregacja Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów, Instrukcja Redemptionis sacramentum o zachowaniu i unikaniu pewnych rzeczy dotyczących Najświętszej Eucharystii, Watykan 2004.
Kongregacja Kultu Bożego i dyscypliny Sakramentów, Rok Eucharystii - sugestie i propozycje, Watykan 2004.
Benedykt XVI, Adhortacja apostolska Sacramentum Caritatis o Eucharystii, źródle i szczycie życia i misji Kościoła, Watykan 2007.
Konferencja Episkopatu Polski, Ogólne wprowadzenie do Mszału Rzymskiego oraz wskazania Episkopatu Polski, Warszawa 2006.
Inna literatura:
Araszczuk S., Świętowanie niedzieli w rodzinie katolickiej, Wrocław-Legnica 2020.
Gręźlikowski J., Świętowanie Dnia Pańskiego, Toruń 2005.
Krakowiak Cz., Eucharystia w parafii, Lublin 2014.
Wielebski T., Dzień Pański w życiu katolików w Polsce. Studium pastoralnoteologiczne, Warszawa 2013.
Wielebski T., Horyzontalny wymiar świętowania niedzieli w Polsce. Od nauczania Magisterium do działań duszpasterskich, "Teologia Praktyczna" 15:2014, s. 41-70.
Wielebski T., Wolna od zakupów niedziela wyzwaniem dla pracy duszpasterskiej Kościoła w Polsce, w: De enim sumus adiutores. Opuscula Adamo Przybecki septua generario dedicata, Poznań 2019, s. 469-483.
Wuwer A. (red.), Świętowanie niedzieli w wymiarze społeczno-etycznym, Katowice 2013.
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA
Baniak J., Desakralizacja kultu religijnego i świąt religijnych w Polsce, Kraków 2007.
Bianchi E., Niedziela. Dzień Pana. Dzień Człowieka, Poznań 1998.
Czaja A., Glaeser Z. (red.), Świętowanie Dnia Pańskiego w ekumenicznej refleksji Kościołów, Opole 2012.
Dylus A., Czy przegraliśmy niedzielę? O sensie świętowania, "Chrześcijaństwo. Świat. Polityka. Zeszyty Społecznej Myśli Kościoła", 2007, nr 3 (4), s. 5-29.
Heinz H., Przyszłość chrześcijańskiej niedzieli we współczesnym społeczeństwie. Kryzys niedzieli jako kryzys życia, "Communio" 1995 nr 3, s. 116-130.
Kaiser A., Posoborowe nauczanie Episkopatów Europy o świętowaniu Dnia Pańskiego. Aspekt moralny, Kraków 2005.
Krucina J. (red.), Niedziela dzisiaj, Wrocław 1993.
Mateja E., Pierskała R. (red.), Niedziela w społeczeństwie pluralistycznym, Opole 2001.
Nadolski B., Pochwała święta, Poznań-Warszawa 1997.
Pietras H. (red.), Dzień Święty. Antologia tekstów patrystycznych o świętowaniu niedzieli, Kraków 1992.
"Roczniki Teologiczne KUL" 2000 z. 8 (cały numer poświęcony niedzieli).
Ślęzak-Tazbir W., Kupując sens życia. Konsumpcja jako nowa "religia" w zsekularyzowanym świecie, "Socjologia religii" 2006, t. 4, s. 249-261.
Wolański B., Niedziela dniem Pańskim i świętem rodziny, "Teologia Praktyczna" 12:2011, s. 81-90.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: