Szkoły duchowości na ziemiach polskich w XIX wieku WT-DTE-WMSD
1. Benedyktyńska Szkoła duchowości na ziemiach polskich w XIX wieku.
2. Cystersi i ich duchowość na ziemiach polskich w XIX wieku.
3. Franciszkanie i ich duchowość na ziemiach polskich w XIX wieku.
4. Dominikańska szkoła duchowości na ziemiach polskich w XIX wieku.
5. Karmelitańska duchowości na ziemiach polskich w XIX wieku.
6. Kameduli na ziemiach polskich w XIX wieku.
7. Jezuici na ziemiach polskich w XIX wieku.
8. Mariańska szkoła duchowości w XIX wieku.
9. Bogdan Jański.
10. Szkoła duchowości zmartwychwstańczej.
11. Miłość egoistyczna według przedstawicieli szkoły zmartwychwstańczej.
12. Formacja chrześcijańska w świetle szkoły zmartwychwstańczej.
13. Humanizacja świata w ujęciu szkoły zmartwychwstańczej.
14. Ksiądz Piotr Semenenko (1814-1886)
15. Błogosławiona Marcelina Darowska (1827-1911)
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Na płaszczyźnie wiedzy: Student definiuje istotę szkół duchowości; charakteryzuje ich poszczególne etapy rozwoju na ziemiach polskich; posiada wiedzę klasycznych przedstawicieli szkół duchowości; ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu szkół duchowości; zna proces i uwarunkowania rozwoju szkół duchowości na ziemiach polskich w XIX w.
Na płaszczyźnie umiejętności: umie dokonać właściwego podziału szkół duchowości istniejących na ziemiach polskich w XIX w., rozwiązuje kwestie sporne w zakresie szkół duchowości; posiada umiejętność interpretowania podstawowych źródeł z zakresu szkół duchowości na ziemiach polskich w XIX w. z wykorzystaniem tekstów obcojęzycznych oraz merytorycznego argumentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej zagadnień szkół duchowości, z wykorzystaniem poglądów zaczerpniętych ze szkół duchowości , a także poglądów pochodzących z literatury, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań; posiada umiejętność wdrażania poznanych treści w duchowość praktyczną.
Na płaszczyźnie kompetencji: posiada krytyczną postawę w ocenie wpływów szkół duchowości; prowadzi dyskusje na poziomie akademickim wskazując na wpływ szkół duchowości na aspekty duchowości; inicjuje różnorodność spotkań prowadzących do formowania postawy otwartej wobec innych doświadczeń chrześcijańskich; potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role; rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno‐duchowego formowania się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces kształcenia się innych osób oraz potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny;
ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów; dąży do kształtowania wiedzy i postawy katolików na temat rozwoju duchowego człowieka.
Opis ECTS
Aktywny udział w wykładzie: 10 godz.
Praca własna studenta: 10 godz.
Konsultacje z prowadzącym: 10 godz.
Razem: 30 godz.= ........................................ ECTS
Kryteria oceniania
Na płaszczyźnie wiedzy EK1:
2(ndst) - student nie potrafi podać podstawowych definicji i określeń dotyczących duchowości,
3(dst) - za posiadanie podstawowej wiedzy dotyczącej pojęć związanych ze szkołami duchowości,
4(db) - zna i rozróżnia koncepcje szkół duchowości,
5(bdb) - posiada wiedzę dotyczącą szkół duchowości. Prezentuje poziom analizy teologicznej dotyczącej piśmiennictwa szkół duchowości na ziemiach polskich w XIX w .
Na płaszczyźnie umiejętności EK2:
2(ndst) - nie posiada umiejętności żadnego zaprezentowania szkół duchowości istniejących na ziemiach polskich w XIX w.
3(dst) - prezentuje i analizuje szkoły duchowości istniejące na zmiach polskich w XIX w.
4(db) - porównuje koncepcje i ujęcia szkół duchowości na ziemiach polskich w XIX w. ,
5(bdb) - weryfikuje i ocenia koncepcję szkół duchowości;
Na płaszczyźnie kompetencji EK3:
2(ndst) - nie widzi możliwości zastosowania wiedzy i koncepcji szkół duchowości istniejących na ziemiach polskich w XIX w.
3(dst) - akceptuje i widzi możliwość wdrażania poznanych koncepcji szkół duchowości; posiada świadomość ich roli,
4(db) - pracuje w zespole formacyjnym; podejmuje się pracy nad poszczególnymi przypadkami osób; wykazuje odpowiedzialność za duchowy obraz Kościoła,
5(bdb) - krytyczny w wydawaniu opinii i osądów na temat szkół duchowości istniejących na ziemiach polskich w IXIX w. ; kreatywny w budowaniu grup i wspólnot formacyjnych; otwarty na nowe koncepcje duchowości katolickiej i chrześcijańskiej.
Metody oceny:
Egzamin ustny, obowiązuje śródsemetsralne zaliczenie z wiedzy na temat szkół duchowości istniejących na ziemiach polskich w XIX w.
Literatura
Polska szkoła duchowości, 2016, S. Urbański
Teologia życia duchowego, 2000, A. Słomkowski
Duchowość modlitwy, 1999, S. Urbański
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: