Problemy nauczania religii w szkole europejskiej i polskiej WT-DTE-WMPN
1. Historia nauczania religii katolickiej w szkole publicznej. 2. Status prawny lekcji religii. 3. Zasady dotyczące określenia charakteru nauczania religii i jego formy. 4. Nauczanie religii dla mniejszości religijnych. 5. Aspekty organizacyjno-dydaktyczne. 6. Formacja i status prawny nauczycieli religii. 7. Kontekst powrotu lekcji religii do szkół publicznych w Polsce. 8. Debaty wokół powrotu lekcji religii i ich historyczna weryfikacja. 9. Charakter nauczania religii katolickiej w kontekście założeń edukacyjnych. 10. Problem natury lekcji religii w szkole. 11. Źródła celów nauczania religii w szkole. 12. Podstawowe cele i zadania lekcji religii. 13. Podstawowe dokumenty katechetyczne i dotyczące lekcji religii w Polsce. 14. Filozofia polskich programów nauczania religii w szkole publicznej.
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Student rozumie charakter lekcji religii. Wie, jaka jest różnica między katechezą parafialną a nauczaniem religii w szkole. Wymienia i charakteryzuje problemy związane z lekcją religii.
Umiejętności:
Student analizuje podstawowe założenia nauczania religijnego w szkole. Analizuje problemy, jakie niesie ze sobą nauczania religii w szkole, szczególnie w odniesieniu do katechezy parafialnej. Posługuje się posiadaną wiedzą w różnych spotkaniach i grupach.
Kompetencje:
Docenia lekcję religii i jej specyficzny wkład w wychowanie chrześcijańskie. Postrzega potrzebę zaangażowania rodziców w proces chrześcijańskiego wychowania dzieci. Jest zorientowany w aktualnej problematyce nauczania religijnego w szkole. Wykazuje się kreatywnością w tworzeniu takiej lekcji religii, która odpowiada wszystkim przyjętym założeniom.
Wykład- 30; praca własna studenta 20, konsultcje - 10. Razem 3 ECTS
Kryteria oceniania
wykład, dyskusja
bardzo dobry (5): znajomość wszystkich problemów wymienionych w opisie.
dobry (4): syntetyczna znajomość głównych rozwiązań w krajach Europy oraz w Polsce. Wskazanie i omówienie głównych problemów, jakie pojawiają się w nauczaniu religii.
dostateczny (3): omówienie głównych problemów związanych z lekcją religii.
niedostateczny (2): nieznajomość kwestii.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
1. Kazimierz Misiaszek, Koncepcja nauczania religii katolickiej w publicznej szkole polskiej, Towarzystwo Naukowe Franciszka Salezego, Warszawa 2010. 2. Kazimierz Misiaszek, Koncepcja nauczania religii katolickiej w publicznej szkole włoskiej po konkordacie z 1984 roku, Wydawnictwo Salezjańskie, Warszawa 1999. 3. Andrzej Kielian, Modele nauczania religii rzymskokatolickiej w krajach europejskich, Wydawnictwo UNUM, Kraków 2010. 4. Conferenza Episcopale Italiana, L'insegnamento della religione risorsa per l'Europa, ELLEDICI 2008. 5. Radosław Chałupniak, Między katechezą a religioznawstwem. Nauczanie religii katolickiej w szkole publicznej w Niemczech w latach 1945-2000, Redakcja Wydawnictwo Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2005. 6. Konferencja Episkopatu Polski, Podstawa programowa katechezy Kościoła katolickiego w Polsce, Święty Paweł 2018.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: