Historia katechezy od XVII w. WT-DTE-WMHKI
1. Katechizm historyczny Clude Flery, Katecheza szkolna według św. Jana de La Salle
2. Nauka religii w szkołach publicznych (XVIII wiek).
3. Reformatorska działalność J. I. Felbigera i B. Straucha na terenie cesarstwa austriackiego oraz w Niemczech
4. Pierwsza próba reformy treści katechezy (XIX wiek - J. M. Sailer, B. H. Overberg, J. B. Hirscher, A. Gruber)
5. Działalność katechetyczna J. Deharba (nurt neoscholastyczny w katechezie)
6. Ruch odnowy metodyki pedagogicznej w XIX w.
7. Metoda monachijska i nowe nurty w katechezie.
8. Rozwój katechetyki na przełomie XIX i XX w.
9. Początek i rozwój kierunku kerygmatycznego w katechezie.
10. Polska katecheza w okresie międzywojennym
11. Sobór Watykański II i rozwój kierunku antropologicznego w katechezie.
12. Nowe kierunki katechetyczne w Kościele.
13. Dokumenty katechetyczne Kościoła powszechnego.
14. Polska katecheza w okresie komunizmu.
15. Katecheza polska po roku 1990.
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student uczestniczący w zajęciach w zakresie wiedzy:
EK 1. - zna główne etapy rozwoju katechezy od XVII. TMA_W07
EK 2. - charakteryzuje rozwój katechezy szkolnej w XVIII w. TMA_W07
EK 3. - omawia działalność przedstawicieli reformy treści katechezy z początku XIX w. TMA_W07
w zakresie umiejętności:
EK 4. Analizuje kierunki nowych nurtów pedagogicznych XIX w. TMA_U01
EK 5. Przybliża nowe nurty katechezy XX w. TMA_U01
EK 6. Wskazuje nowe impulsy rozwoju katechezy zawarte w nauczaniu Soboru Watykańskiego II oraz w dokumentach katechetycznych Kościoła. TMA_U01
w zakresie kompetencji społecznych:
EK 7. Prezentuje rozwój katechezy polskiej w XX w. TMA_K05
Opis ECTS:
Aktywny udział w wykładach: 30 godz.
Praca własna studenta w oparciu o materiały źródłowe i opracowania: 40 godz.
Konsultacje z prowadzącym: 20 godz.
Razem: 90 godz. = 3 ECTS
Kryteria oceniania
Efekt kształcenia 1. Student „zna główne etapy rozwoju katechezy od XVII”.
Ndst (2): nie potrafi omówić przynajmniej trzech etapów rozwoju katechezy od wieku XVII;
Dst (3): potrafi poprawnie omówić przynajmniej trzy etapy rozwoju katechezy od wieku XVII;
Db (4): precyzyjnie prezentuje wszystkie etapy rozwoju katechezy od początku wieku XVII, wymienia ważniejsze postaci związane z rozwojem katechezy;
Bdb (5): precyzyjnie prezentuje wszystkie etapy rozwoju katechezy od początku wieku XVII, wymienia ważniejsze postaci związane z katechezą, wykazuje główne czynniki wpływające na jej rozwój.
Efekt kształcenia 2. Student „charakteryzuje rozwój katechezy szkolnej w XVIII w.”
Ndst (2): nie potrafi omówić okoliczności pojawiania się szkolnej lekcji religii;
Dst (3): potrafi ogólnie przybliżyć okoliczności pojawiania się szkolnej lekcji religii w XVIII w.;
Db (4): charakteryzuje założenia polityki oświatowej głównych państw europejskich XVIII w.;
Bdb (5): charakteryzuje i ocenia założenia polityki oświatowej głównych państw europejskich XVIII w. analizuje działalność J. I. Felbigera i B. Straucha.
Efekt kształcenia 3. Student „omawia działalność przedstawicieli reformy treści katechezy z początku XIX w.”
Ndst (2): nie potrafi opisać sytuacji katechezy w początkach XIX w.;
Dst (3): opisuje sytuację katechezy w początkach XIX w. i wskazuje na próby przezwyciężenia niedostatków katechezy szkolnej XVIII w.;
Db (4): przybliża działalność przynajmniej jednego z reformatorów treści katechezy ukierunkowanej na przekaz historii zbawienia;
Bdb (5): charakteryzuje i ocenia działalność wskazanego reformatora treści katechezy z początku XIX w.
Efekt kształcenia 4. Student „analizuje kierunki nowych nurtów pedagogicznych XIX w.”
Ndst (2): nie potrafi wymienić przynajmniej jednego spośród głównych reformatorów pedagogiki XIX w.;
Dst (3): charakteryzuje okoliczności, w jakich zrodziła się reforma pedagogiki XIX w. i omawia postać jednego spośród ówczesnych reformatorów;
Db (4): analizuje etapy rozwoju reformy pedagogiki w XIX w. oraz przybliża różne kierunki jej rozwoju;
Bdb (5): analizuje i ocenia wpływ reformy pedagogiki XIX w. na rozwój katechezy schyłku XIX i początku XX wieku.
Efekt kształcenia 5. Student „przybliża nowe nurty katechezy XX w.”
Ndst (2.): nie potrafi podać kilku przykładów nurtów katechezy XX w.;
Dst (3): prezentuje główne nurty rozwoju myśli katechetycznej XX w.;
Db (4): omawia kilka postaci reformatorów katechezy XX wieku;
Bdb (5): omawia i analizuje działalność wskazanych reformatorów katechezy XX wieku. Dokonuje oceny ich dorobku.
Efekt kształcenia 6. Student „wskazuje nowe impulsy rozwoju katechezy zawarte w nauczaniu Soboru Watykańskiego II oraz w dokumentach katechetycznych Kościoła”.
Ndst (2): nie potrafi wymienić głównych dokumentów katechetycznych XX wieku;
Dst (3): wymienia i ogólnie omawia główne dokumenty katechetyczne Kościoła XX wieku;
Db (4): charakteryzuje poszczególne dokumenty katechetyczne Kościoła XX w. w kontekście sytuacji ówczesnej katechezy;
Bdb (5): charakteryzuje poszczególne dokumenty katechetyczne Kościoła XX w., w tym Kościoła w Polsce oraz analizuje ich znaczenie dla rozwoju katechezy.
Efekt kształcenia 7. Student „prezentuje rozwój katechezy polskiej w XX w.”
Ndst (2): nie potrafi omówić charakterystycznych okresów rozwoju polskiej katechezy XX wieku;
Dst (3): charakteryzuje poszczególne okresy rozwoju polskiej katechezy w XX wieku;
Db (4): przybliża najważniejsze postaci, które wpłynęły na rozwój polskiej myśli katechetycznej XX wieku;
Bdb (5): analizuje i ocenia poszczególne okresy rozwoju polskiej katecheza, ukazuje i omawia wpływ postaci historycznych na sytuację w polskiej katechezie.
Metoda weryfikacji efektów kształcenia: egzamin końcowy.
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest osiągnięcie wszystkich założonych efektów kształcenia.
O ocenie pozytywnej z przedmiotu decyduje liczba uzyskanych punktów z:
- obecności na zajęciach: dst – od 60%; db – 60-95%, bdb – 95-100%;
- przygotowanie pracy śródsemestralnej (charakterystyki wskazanego źródła z historii katechezy)
- opanowanie materiału z wykładów uzupełnionego o wskazaną literaturę oraz źródła;
- egzamin: dst – dst plus – 50-60%, db – db plus 60-85%, bdb – 85-100%.
Literatura
CZEKALSKI R., Historia katechezy przedmiotem wykładów z katechetyki, Abyśmy podtrzymywali nadzieję. Księga Jubileuszowa ku czci Ks. Romana Murawskiego SDB, red. P. Tomasik, Warszawa 2005, s. 53-73.
CZEKALSKI R., Rys historyczny nauczania religii katolickiej w szkole polskiej, „Studia Katechetyczne” 7 (2008), s. 99-105.
MURAWSKI R., Historia katechezy, w: Historia katechezy i katechetyka fundamentalna, red. J. Stala, Tarnów 2003, s. 23-105.
PANUŚ T., Współczesne kierunki katechetyczne, w: Historia katechezy i katechetyka fundamentalna, red. J. Stala, Tarnów 2003, s. 109-200.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: