Granice poznania filozoficznego i teologicznego WT-DTE-WMGP
Ukazanie różnicy miedzy poznaniem teologicznym i filozoficznym, uświadomienie różnic metodologicznych oraz ograniczeń badań w ramach obu nauk
1. Relacje między filozofią a teologią w kwestii granic poznania
2. Epistemologiczne problemy granic poznania
3. Propozycje rozumienia granic poznania
4. Bóg a poznanie: afirmacja-negacja-watpienie
5. Wiara a teologia
6. Filozoficzna terminologia w służbie opisu tajemnic wiary
7. Znaczenie teologii pozytywnej i jej rezultaty
8. Rozum wobec tajemnicy - teologia apofatyczna
9. Zręby teologii negatywnej
10. Średniowieczne teologie apofatyczne
11. Dynamika teologii mistycznej
12. Teoriopoznawcze problemy języka mistyki
13. Literackie próby ujęcia niewyrażalnego
14. Jan Paweł II i Boże tajemnice
15. "W co wierzy ten, który nie wierzy"?
E-Learning
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych
Poziom przedmiotu
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się
Typ przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
wiedza Ek_1:
- na ocenę 2 (ndst) nie zna podstawowych terminów i systematyzacji
- na ocenę 3 (dost) poprawnie wykorzystuje podstawowe terminy i przedstawia podstawowe zagadnienia omawiane w ramach zaproponowanej tematyki
- na ocenę 4 (db) potrafi przedstawić podstawowe problemy obecne w poszczególnych propozycjach filozoficznych i teologicznych odnośnie problemu granic poznania z uwzględnieniem przyjętych systematyzacji i kontekstu historycznego
- na ocenę 5 (bdb) potrafi wykorzystywać zdobyte pojęcia i wiedzę z zakresu przedmiotu dla oceny rożnych współczesnych problemów filozoficzno-światopoglądowych
umiejętności Ek-2:
- na ocenę 2 (ndst) nie potrafi w odróżnić podstawowych terminów filozoficznych i teologicznych w związku z problemem granic poznania
- na ocenę 3 (dost) poprawnie prezentuje podstawowe problemy przedstawiane w ramach wykładui
-na ocenę 4 (db) efektywnie prezentuje zdobytą wiedzę, dokonuje analiz i porównań
- na ocenę 5 (bdb) - potrafi efektywnie prezentować i analizować zdobytą wiedzę
kompetencje EK-3
- na ocenę 2 (ndst) nie widzi wpływu podstawowych problemów odnośnie granic poznania na postrzeganie świata przez człowieka
- na ocenę 3 (dost) pobieżnie analizuje problemy gnoseologiczne, często odwołując się do wiedzy popularnej, przytaczając funkcjonujące w społeczeństwie schematy myślowe
- na ocenę 4(db) dostrzega zachodzące procesy społeczne i w ich kontekście potrafi korzystać ze zdobytej wiedzy, podejmuje sensowne, świadome decyzje
- na ocenę 5 (bdb) uważnie śledzi zachodzące zmiany, formułuje wnioski i samodzielne hipotezy.
Kryteria oceniania
KOD DOSTĘPU ONLINE: btxm8ae
metoda podająca
Sposób weryfikacji - egzamin ustny
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest osiągniecie wszystkich założeń efektów kształcenia.
O ocenie pozytywnej z przedmiotu decyduje poziom uzyskanej wiedzy na egzaminie:
dst-dst plus - 50-60%,
db-db plus - 60-85%,
bdb - 85-100%
obecności na zajęciach:
dst - od 60%,
db 60-95%,
bdb - 95-100%
Literatura
I. Literatura filozoficzna:
1. M. Dash, Granice poznania, Warszawa 1998
2. J. J. Jadacki, Spór o granice poznania. Prolegomena do epistemologii, Warszawa 1985
3. M. A. Krąpiec, Ja – Człowiek. Zarys antropologii filozoficznej. Lublin 1974 i nn
4. S. Kowalczyk, Filozofia Boga, Lublin 1997.
5. S. Kowalczyk, Zarys filozofii człowieka, Sandomierz 1990
6. A. Pietras, Pojecie kategorii a problem granic poznania. Nicolai Hartmann a Immanuel Kant, „Czasopismo Filozoficzne” 2006 nr 1, s. 21-40
7. K. Tarnowski, Usłyszeć niewidzialne. Zarys filozofii wiary, Kraków 2005
8. K. Tarnowski, Źródła niepoznawalności Boga, „Znak” 48(1996)nr 4, s. 42-59
9. C. Valverde, Antropologia filozoficzna, Poznań 1998
10. J. Woleński, Granice niewiary, Kraków 2004
II. Literatura teologiczna:
11. Cz. S. Bartnik, Irreligia czyli nienawiść do Boga, w: Gromy mówiące, Lublin 1999
12. T. D. Łukaszuk, Problematyka teologicznego poznania. Stopnie pewności teologicznej, w: Sympozjum z okazji !5-lecia pontyfikatu Jana Pawła II. Kraków, 11-12 X 1993, red. J. D. Szczurek, R. Zawadzki, Kraków 1994, s. 123-141
13. Jan Paweł II, Encykliki, Kraków 1996
14. Lisicki P, Granice niewiedzy, „Znak” 48(1996)nr 4, s. 28-41
15. J. Majka, Metodologia nauk teologicznych, Wrocław 1981
16. Mikołaj z Kuzy, O oświeconej niewiedzy, Kraków 1997
17. G. L. Müller, Katholische Dogmatik. Für Studium und Praxis Theologie, Herder, Freiburg-Basel-Wien 2005
18. C. Vagaggini, Teologia. Pluralizm teologiczny, Kraków 2005
19. T. Węcławski, O poznawalności Boga, „Znak” 48(1996)nr 4, s. 66-75
20. K. Wojtyła , O poznawalności i poznaniu Boga. Zarys zagadnień, Kraków 2000
Uwagi
W cyklu 2021/22_L:
KOD DOSTĘPU ONLINE |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: